Gå til innhold

Vegetarmat og vektreduksjon


dumdum

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kikertboller er min favoritt.

Lager dem etter denne oppskrifta, men bytter ut tilbehøret: http://vegetarbloggen.com/2011/06/15/wraps-med-kikertboller/

De er veldig gode i hjemmelaga tomatsaus eller sammens med salat og avocado i speltlomper:)

Ellers går det mye i taco av bønner og hakket tomat, cottage cheese istede for ost og masse god salat i fullkornswraps.

Og uendelige variasjoner av omelett. Vet ikke om du spiser egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetarisk mat inneholder generelt lite proteiner, og det er det største problemet med et slikt kosthold.

En enkel og rimelig løsning er å kjøpe ei bøtte med proteinpulver (whey lages av meieri-produkter, ikke av kjøtt).

Ellers kan du f. eks. spise cottage cheese, pultost, mager kesam og min personlige favoritt; skyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke kjøtt. Ikke av helsemessige grunner, men av ideologiske.

Men jeg sliter med variasjonen.

Trenger innspill til sunn veggismat som passer til trening og vektreduksjon.

Noen som har gode tips?

Enkleste måten å passe på proteinene er å koke opp en eske med tørre bønner. Når de er ferdig etter du har fulgt bruksanvisning så legger du det i en tett boks og etter varmen er gått ut av bønnene setter du det i kjøleskap. Holder seg i 5-7 dager(kommer ann på hvilken sort du har) Da er det bare å legge på tallerken med alt det andre(ser det stusselig ut, lager du bare mer av alt det andre. Potet(couscous,ris etc), maiskolbe, surkål og wok. Kanskje litt stekt løk med sopp.

Forslag: Øyebønner, sojabønner, linser, mungbønner(mung kan du spire hjemme å om du ønsker)

Taco forslag: Hakka kålrot, championg, og ferdig kokte linser(eller mosa bønner). Gjør som med "vanlig" steking og tilsett vann og tacokrydder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Quinoa gir mye protein, det er bra triks å f.eks bytte ut ris med quinoa mange steder. Ellers så har chiafrø et høyt innhold av protein, det er godt å ha i musli og desserter etc. Linser er enklere å bruke enn bønner, de trenger lite eller ingen tid i bløt. Puylinser er for eksempel kjempegodt, og passer i alt av salater og gryteretter. Selv pleier jeg å kjøpe tørka soyaproteingranulat fra iherb (kanonbillig) som jeg bløtlegger og steker som kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...