Gå til innhold

Kampsport tråden


DC_Flisen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har fortsatt merker etter en "lett" sparring fra forrige mandag ;)

Husk å se på kampen mellom Silva og Sonnen neste lørdag. Kommer til å bli tidenes oppgjør :)

første kampen var jo første gang silva fikk juling, denne gangen virker silva virkelig fyrt opp så denne gangen blir det gjerne motsatt.. krig blir det ihvertfall:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Noen som har noen erfaringer med krav maga, karate, kickboxing, eller aikido?:)

Ville vært supert hvis dere fortalte hva dere syntes om stilartene!:)

Lurer nemlig på om dette er noe som kan være av interesse for min egen del!

De fire du listet opp er veldig ulike, så jeg vil anbefale deg å undersøke litt mer på egen hånd. Les på Wikipedia og se demonstrasjonsvideoer på Youtube. :)

Karate og kickboxing utøves ofte som sport, og er derfor styrt av regler. Regler legger begrensninger på hva du kan gjøre i kamp, men det er også reglene som gjør at noe kan utøves som en sport. Hvis du ønsker å konkurrere, bør du enten velge karate eller kickboxing (fra de fire du listet opp). Men du er selvsagt ikke nødt til å konkurrere selv om du trener karate eller kickboxing.

I aikido er det som regel ingen konkurranse, men aikido følger allikevel bestemte regler, eller mønstre. I aikido er det ofte litt større fokus på kunstferdig utførelse av teknikkene, sammenlignet med andre kampstiler. Krav maga har som regel heller ingen konkurranse, og er ikke styrt av regler. Krav maga er kamptrening som ikke er fast basert på ett bestemt, eller flere bestemte, prinsipper. Det kan for øvrig nevnes at både Mossad-agenter og israelske soldater får trening i krav maga.

Jeg har forsøkt å holde meg relativt nøytral i den korte oppsummeringen min ovenfor, men du får nok et enda bedre inntrykk av kampstilene om du leser på Wikipedia. :)

Og så min egen mening:

Personlig er jeg lite glad i kampstiler som er begrenset av regler. Jeg synes at selv reglene i MMA legger for store begrensninger på kampstilen. Av de fire du nevnte, ville jeg derfor selv valgt krav maga. For øvrig er jeg spesielt lite glad i aikido. Jeg har litt kjennskap til hvordan aikido utøves i to forskjellige klubber, og begge har en særdeles lite realistisk tilnærming til kampsituasjoner. I begge klubbene trente de etter en forutsetning om at en angriper oppfører seg på en veldig bestemt måte, og begge klubbene hadde mer fokus på kunstferdigheten i teknikkene enn hva som ville være praktisk i den gitte situasjonen. På begynnelsen og slutten av hver trening var det visst også veldig viktig at man bøyde seg i støvet for et bilde av mannen som grunnla aikido. Man gjorde visstnok dette for å vise respekt for aikido, men i mine øyne blir dette bare en oppdiktet, kunstig respekt. Jeg er mye mer glad i egosentriske kampstiler, der man ikke inkorporerer overtro og arkaiske ritualer, men i stedet kun krever alminnelig sunn fornuft av utøverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav maga undervises også i det norske forsvaret. Krav maga ble utviklet av en ansatt i det Israelske forsvaret for å lære soldater basisferdigheter i nærkamp. Her er fokuset på forsvar og ikke angrep. Det trenes også med våpen og forsvar ved møte med våpen. Den sivilie versjonen som utøves i Norge legger vekt på at en fysisk konfrontasjon skal være absolutt siste utvei og at man heller skal løpe enn sloss. Det konkurreres heller ikke i KM og er per. def ingen kampsport.

Som Serpens nevner er det fire veldig forskjellige kampstiler du har nevnt. Har du et ønske om å konkurrere og evt gå fullkontakt er nok kickboxing eller karate tingen. Driver selv med Muay Thai og ville anbefalt det over kickboxing;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar og synspunkter! Veldig gøy å lese hva dere personlig mener også!:)

Har 1 års erfaring med underarten av Kajukenbo, kalt Wun Hop Kuen Do (Kajukenbo - Wikipedia, the free encyclopedia), 1/2 år erfaring med Tai Chi Chuan, og i tillegg 3mnd erfaring med boksing.

Har nå lyst til å forsøke noe nytt, så det står mellom disse 4 nevnte kampsportene. Har allerede lest en god del om de forskjellige kampsystemene, men synes det er vanskelig å velge siden jeg føler jeg er ganske allsidig. Det er viktig for meg at jeg finner noe som jeg kan holde lengre ut i og bli god i!;) Kunne godt tenkt meg å konkurrere, men er også veldig opptatt av selvforsvarsbiten!

Og ja, Muay Thai virker kjempespennende, men har dessverre ikke dette tilbudet hvor jeg bor. Det nærmeste jeg kommer blir derfor Kickboxing. Og ja, prøvd ut MMA en gang, og det er veldig mye regler der, noe man ikke skulle tro når man ser det på TV!

Forresten Exposure: lærer dere forskjellige "animal-stances" på May Thai'en hvor du trener, eller minner der mer om kickboxing+albuer og kne? Har skjønt at det finnes forskjellige typer May Thai, i likhet med Kung Fu (eks. tiger stance, osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går for allsidighet og har litt erfaring med boksing og annen kampsport er kanskje Krav Maga det beste? Her brukes hender, albuer og knær og fokuserer på forsvarsbiten, som du ville ha :)

Det finnes nok noen variasjoner, men vi lærer den mest utbredte stilen innenfor Muay Thai. Ingen animal-stances eller den typen. Til forskjell fra Kickboksing i tillegg til albuer, knær og lowkick, har man også ritualer ved kamp. At man f.eks skal velsigne alle sidene av ringen, det spilles Thai musikk.

MMA i sitt opprinnelige opphav hadde veldig få regler og kampene var brutale. MMA generelt hindres også litt av at det er så mange stilarter involvert. De blokkerer hverandre. F.eks Spark og slag må plasseres uten fare for takedowns, takedowns må plasseres uten fare for knær etc.

http://www.youtube.com/watch?v=OQhF45i05hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

  • 1 måned senere...

Trener hovedsakelig kung fu, noe som involverer mye slag og spark. Lurer på hva jeg kan gjøre for å bedre styrken og utholdenheten i slagene og sparkene, og da især utholdenheten!

Noen som har gode anbefalinger, eller kanskje vært i en liknende situasjon selv hvor kroppen trenger å "herdes" litt mer for å bli klar til kampform/konkurranseform?

Forstått det slik at følgende øvelser (idrettsspesifikke) skal være gode for å gjøre seg klar til kamp/konkurranseform:

- Eksplosive push-ups (kraft i slagene, samt evne til å jobbe anaerobt)

- Ett beins knebøy (balanse og styrke i bein og underkropp)

- En arms push-ups (nærmeste man kommer å etterligne et slag i styrketreningsform)

- En arms hantel press (samme som ovenfor)

- Variasjoner av planken (styrke kjernemuskulaturen - generell balanse og styrke)

- Abs bicycle (styrke sidemusklene i magen - styrke ryggen, og styrke magen mot angrep)

Forslag til flere gode øvelser som man "må" ha med i programmet?

Gjerne konkrete tips :) Har ingen anelse om utholdenhetstrening-delen :lol2:

Setter pris på alt av forslag!

Takk på forhånd! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener hovedsakelig kung fu, noe som involverer mye slag og spark. Lurer på hva jeg kan gjøre for å bedre styrken og utholdenheten i slagene og sparkene, og da især utholdenheten!

Noen som har gode anbefalinger, eller kanskje vært i en liknende situasjon selv hvor kroppen trenger å "herdes" litt mer for å bli klar til kampform/konkurranseform?

Forstått det slik at følgende øvelser (idrettsspesifikke) skal være gode for å gjøre seg klar til kamp/konkurranseform:

- Eksplosive push-ups (kraft i slagene, samt evne til å jobbe anaerobt)

- Ett beins knebøy (balanse og styrke i bein og underkropp)

- En arms push-ups (nærmeste man kommer å etterligne et slag i styrketreningsform)

- En arms hantel press (samme som ovenfor)

- Variasjoner av planken (styrke kjernemuskulaturen - generell balanse og styrke)

- Abs bicycle (styrke sidemusklene i magen - styrke ryggen, og styrke magen mot angrep)

Forslag til flere gode øvelser som man "må" ha med i programmet?

Gjerne konkrete tips :) Har ingen anelse om utholdenhetstrening-delen :lol2:

Setter pris på alt av forslag!

Takk på forhånd! 8)

Kommer an på hva du vil bli god på.. Hvis du vil bli god på lettkontakt, så trenger du strengt tatt ikke styrketrening. Da er det bedre å bare bruke strikk og jogge. Vil du bli god på fullkontakt, så burde du bare ta et helt standard treningsprogram, og trene eksplosivt. Vil du være badass og slå hardt, så må du ha masse, og det er det dessverre bare tung styrketrening som gir.

Det høres kanskje ut som en god ide å trene for akkurat de bevegelsene du vil bli god på, men nå er det dessverre sånn at alle musklene henger sammen til en hvis grad, så du må trene alle :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tren det du kan, men tren hele kroppen.

Hvis bare skal gå full kontakt, og ikke planlegger å knocke folk ut, så er ikke masse så veldig viktig. Da er det kardio, herding og mer kardio all the way.

Klarer du 50 vanlige pushups, 20 kroppshevninger, og 10 reps med din egen vekt i knebøy, så er du stort sett sterk nok for fullkontakt i de fleste asiatiske kampsorter.

Ikke kast bort tiden på en-arms-pushups med mindre du vil imponere smårips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...