Gå til innhold

Hjelp, allergisk mot vektstanga.


maije

Anbefalte innlegg

Jada, jeg har et litt sært problem. Jeg får voldsomt utslett av vektstengene på EVO. Tror ikke jeg har hatt problemet med andre vektstenger, og vanligvis bruker jeg hansker så på benkpress og markløft er det ikke noe problem med mindre jeg glemmer hansker. Da får jeg rødflammet og vablete utslett på hendene også. Jeg kjører frontbøy, så jeg får da utslett i halsgropa og på skuldrene. Kjører alltid med singlet, fordi da har jeg funnet perfekt plass for stanga til å hvile uten at det er ubehagelig og uten at den sklir. Har jeg på meg t-skjorte så sklir den, i tillegg til at det jo ser ut som jeg må ha høyhalset t-skjorte (ala sykkeltrøye) hvis jeg skal unngå eksem i halsgropa.

Noen som har noe råd til meg, eller må jeg rett og slett bite i det sure eplet og enten kjøre knebøy eller bruke t-skjorte, og har noen da eventuelt noe råd til meg for at stanga ikke skal skli på t-skjorta? Skal ikke si for sikkert at jeg ikke har problemer med andre vektstenger altså, for allergiene mine slår ut av de merkeligste ting og etter et voldsomt utbrudd fra desember til begynnelsen av mars med hissig eksem og kløe så reagerer jeg sterkere på ting enn jeg gjorde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hva slags materiale de bruker i stengene, men det kan jo også være andre ting du reagerer på, f.eks vaskemidlet de rengjør stengene med, eller produkter de som har brukt stengene før deg har hatt på seg. Prøvd å tørke av stengene med en klut med rent vann først?(det kan bli litt drass, men det kan jo hende det hjelper?) Fått allergimedisin? Ellers er det nok ikke så mye annet å gjøre enn å bruke hansker og høy t-skjorte eller noe tynn polstring du kan ha rundt stanga for å ikke få direkte kontakt med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags materiale de bruker i stengene, men det kan jo også være andre ting du reagerer på, f.eks vaskemidlet de rengjør stengene med, eller produkter de som har brukt stengene før deg har hatt på seg. Prøvd å tørke av stengene med en klut med rent vann først?(det kan bli litt drass, men det kan jo hende det hjelper?) Fått allergimedisin? Ellers er det nok ikke så mye annet å gjøre enn å bruke hansker og høy t-skjorte eller noe tynn polstring du kan ha rundt stanga for å ikke få direkte kontakt med den.

Nja, i forhold til at dette gjelder alle stengene deres, så kan det ikke være produkter som andre har brukt, tviler egentlig på at stengene blir rengjort nok til at det kan være det middelet også, har jo fått dette på meg når jeg rengjør apparater, og reagerer ikke noe på det. Dette er ikke en engangsgreie, det er hver gang jeg bruker racket, og på hendene de gangene jeg ikke bruker hansker. Å bruke hansker er greit, de gangene jeg ikke bruker det er det forglemmelse. Kan det hjelpe med kalk, og i så fall er det best med tørr eller flytende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med kalkbruk og allergi, men du kan jo prøve å få lånt litt kalk av noen og se om det hjelper?

Det kan være at du har en slags kontaktallergi mot noe av metallet i stanga (kan være krombelegg?)(http://legehandboka.no/hud/pasientinformasjon/andre-eksemer/kontakteksem-1619.html) og da blir jeg usikker på om kalk er tilstrekkelig for å beskytte mot kontakt. Er det andre metaller du reagerer på, f.eks. nikkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen erfaring med kalkbruk og allergi, men du kan jo prøve å få lånt litt kalk av noen og se om det hjelper?

Det kan være at du har en slags kontaktallergi mot noe av metallet i stanga (kan være krombelegg?)(http://legehandboka.no/hud/pasientinformasjon/andre-eksemer/kontakteksem-1619.html) og da blir jeg usikker på om kalk er tilstrekkelig for å beskytte mot kontakt. Er det andre metaller du reagerer på, f.eks. nikkel?

Synes også det kan virke som du har nikkelallergi. Har du merket noe ved bruk av ørepynt med nikkel e.l.?

Jeg er ikke i tvil om at det er allergi, jeg har bare ikke opplevd eksem ved så kort kontakt før. Jeg har hatt allergier fra jeg ble født, og er godt kjent med nikkelallergi, men jeg har aldri tidligere reagert på å trene i singlet. Jeg bruker ikke uekte smykker, og har ikke hull i ørene pga. allergi, men da er det snakk om å ha dette inntil huden i timesvis, ikke de minuttene jeg er i kontakt med stanga. Det er også grunnen til at det har tatt meg en evighet å trekke koblingen mellom eksemet mitt og stanga. Det har jo dukka opp til litt random tider, selv om når jeg tenker veldig nøye etter så har det dukket opp hver mandag i halsen og på skuldrene, og på henda hver gang jeg har glemt hanskene i det siste. Er selv også veldig skeptisk til om kalk er nok til å beskytte, særlig når jeg får utbrudd av så liten kontakt.Det er vel som du sier Flakkis bare å teste, med mindre noen andre har erfaring med det. Det skader meg jo ikke å få utbrudd en gang eller to til, og så vant jeg har blitt med å trene i singlet så tror jeg det vil føles som en tvangstrøye å trene i høyhalset genser. Ikke at jeg flekser så mye når jeg kjører bein, menneh det funker bare ikke å flekse i høyhalsa genser. :D

Kan du ikke bruke den dær "polstregreia" man fester med borrelås på stanga for å skåne nakken under knebøy, og bruke hansker i tillegg? Om dere har en slik borrelåssak der du trener da vel å merke :p

Joda, det er det der. Jeg haaaaater de greiene, men det blir jo løsninga om jeg går tilbake til knebøy, får jo eksem i nakken av split squat. :rolleyes: Nå som jeg trener frontbøy er det uaktuelt, jeg er egentlig ikke glad i de greiene uansett, så jeg må se om de har noe tynt noe. Føler at den puta gjør at stanga ligger veldig ustødig på nakken. Uff, veit ikke helt om jeg skal le eller gråte av problemet mitt. Er jo litt uviktig egentlig og det finnes jo løsninger, bare ikke løsninger som jeg liker. :meh: Faen altså, frustrert nå, nesten så jeg skulle ønske jeg ikke hadde dratt den koblinga. Kunne bare fortsatt å være blond i det tilfelle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga trykker mer mot huden enn ringer og smykker ville ha gjort, og huden er varmere(og kanskje fuktigere) enn utenom trening. Ser at Asle skriver at stengene er ganske ruglete, da gnager det mer på huden. Kan tenke meg at det har en finger med i spillet.

Er ikke sikkert du trenger mer enn et tøystykke, f.eks ei t-skjorte eller et tørkle til å surre et par ganger rundt stanga, bare nok til at du ikke får direkte hudkontakt med den. :) Skjønner at den allergien er noe dritt, kjenner flere som har ganske heftige matallergier osv. Glad jeg ikke har pådratt meg noen så langt *bank i bordet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene på EVO er veldig ru, så når de ligger mot huden vil de gnage og gi irritasjon. Ta et håndkle eller papir rundt, eller unngå øvelser der det ruglete partiet er i kontakt med hud. De kunne godt hatt litt bedre stenger.

Her er det snakk om skikkelig eksem, ikke bare litt gnaging altså, men jeg er enig i at de er fryktelig ru og for oss jenter så er de fryktelig tjukke i tillegg, så må nok skaffe meg et par reimer også. Kan jo teste med håndkle, hvis det holder seg på plass? Verdt et forsøk. :)

Kjedelig med utslett, men kanskje du kan trene med litt høyhalset topp med ermer istedenfor å bruke polstret pute på stanga. Et annet alternativ er også å ha stanga lenger bak på ryggen når du trener.

Jeg trener i utgangspunktet frontbøy, så lenger bak på ryggen er ikke så aktuelt, med mindre jeg altså må tilbake til knebøy. Er ikke noe glad i høyhalsete topper, føler det som en tvangstrøye, fikk tips av en venninne som driver med styrkeløft om å bruke jakke når jeg tar frontbøy, og jeg har en jakke som sånn sett sitter bedre enn den høyhalsa toppen min i forhold til hvordan de sitter. Den trøya jeg har føler jeg at blir dratt ned av stanga og får litt kvelningsfornemmelser av når jeg trener frontbøy. Har du noen tips til ålreite høyhalsete topper forresten?

Stanga trykker mer mot huden enn ringer og smykker ville ha gjort, og huden er varmere(og kanskje fuktigere) enn utenom trening. Ser at Asle skriver at stengene er ganske ruglete, da gnager det mer på huden. Kan tenke meg at det har en finger med i spillet.

Er ikke sikkert du trenger mer enn et tøystykke, f.eks ei t-skjorte eller et tørkle til å surre et par ganger rundt stanga, bare nok til at du ikke får direkte hudkontakt med den. :) Skjønner at den allergien er noe dritt, kjenner flere som har ganske heftige matallergier osv. Glad jeg ikke har pådratt meg noen så langt *bank i bordet*

Har sikkert med at jeg er svett å gjøre ja, og med tanke på det flere her har påpekt at stanga er helt annerledes enn mange andre stenger så har den sikkert en annen legering enn hva som er vanlig. De blankere stengene man vanligvis ser har jeg aldri hatt problemer med gjennom årene, men jeg har ikke testa dem etter det lille eksemhelvete de egentlig aldri fant ut hva var heller. Gudene veit om det ikke har slått ut i full blomst igjen, da kan det bli festlig å trene framover. Allergisk mot trening. :p

Vel, allergier er noe dritt, men nå har jeg i det minste masse ideer jeg kan teste ut, så da finner jeg helt sikkert en løsning som funker. Er ikke sikkert det er SÅ svart som jeg ser på det akkurat nå. Tusen takk for alle innspill folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...