Gå til innhold

Høy puls


Bente I

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om trening (løping) over tid med høy puls er skadelig, eller om det i det hele tatt har noe for seg?

Var ute på tur i dag og pulsen lå jevnt på 182 i en hel time, snittfart på 8,7km/t. (ikke spes. høy fart)

Må legges til at pulsen var høy ved start og, pga kaffeinntak ca 105

Hvilepuls ca 70

Har aldri orket å sjekke makspuls :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

La oss anta at du i "bestefall" har 210 i maks puls så jobber du på nesten 90% av maks puls. Noe som tilsvarer trening som bør gjøres i intervaller hvis du ser bort i fra løp eller konkurranse. Jeg vil si at d ikke har noe godt for seg ettersom du ligger alt for lenge i for høy sone og du er i relativt dårlig form så vil dette være veldig nedbrytende for kroppen din. Du vil være bedre tjent med å kjøre intervaller i denne sonen stignings løp kort og lang intervall. Skal du springe så lenge vil jeg anbefale deg puls +- 150 70%. Slå opp intensitetsonene på Olympiatoppen.no så ser du hvor lenge du skal være i hver sone hvilken puls og viktigst av alt hvorfor og hva du forbedrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største feilen folk gjør når det kommer til kondisjonstrening er at de rolige lanturene som f.eks 1.5time løping på asfalt ligger i intensitetssone 3, altså rimelig høy puls for en så lang tur, rolige langturer SKAL vær rolig, greit med distansetrening en gang i blant, men de aller fleste løpeturer på over 1 time skal være i intesitet 1-2.

Intervalløkter er også et problem blant folk, ser dette spesielt på diverse kondisjonstester vi har på skolen 90% av skolens elever "vet" ikke hvordan de presser seg, om man kommer i mål etter en 3000 og sier man er sliten, er man faen ikke sliten, dersom man ikke greier å si man er sliten har man kanskje gitt nok. På en intervalløkt er dette også et problem, folk ligger som regel her i comfortsonen sin, blir litt andpusten på slutten av draget, men kunne kjørt 100drag til om de hadde hatt tid. Intervall skal ikke vær noe behagelig, jeg sir ikke at det skal være et helvette, men for å få utbytte bør man her ligge på i4/5 i en 4x4min intervall.

Konklusjon

Kjøre langturene rolig og intervalløktene hardt, dette blir det resultater av, og for all del, ikke kjøre 3 intervalløkter i uken, Kondisjon skal bygges over tid med Rolige langturer, trakker sikkert på flere bein og tær her, men har en viss peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Men må vel si at langturen min med snittfart på 8,7km/t var en rolig langtur

Var ikke veldig sliten når jeg kom hjem

Ligger ofte på så høy puls ved trening, høyere ved intervaller

Har trent mye intervaller og langturer siste 2 årene, ligger lett rundt 192 i snitt etter 3-4 intervaller

og på langturer er jeg oppe i 180 etter 5min, og der blir jeg liggende resten av turen

Derfor jeg lurte på om det er skadelig, og om det har noe for seg,

for hvis ikke må jeg snart slutte og trene. Bikker over 150 ved rask gange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig me skigutt.

Selv om d føles rolig for deg så er det ikke rolig å ha snittpuls på 182( 182 er ikke lavt uavhengi om makspulsen din er 200 elr 220), selv med 220 i makspuls er dette for høyt for en lang økt.

Det er ikke skadelig for hjertekarsystemet ditt, men du blir høyst sannsynelig gående med en god del syre i bena med 182 i snitt puls i en time. Og en slik økt vil ikke ha ideel effekt ettersom d er nesten for lavt til å være intervall og alt for høyt til langkjør, d bli en syre økt som varer for lenge. Jeg vil anbefale deg å følge skigutt sitt råd, hold deg hovedsakelig til rolig langøkter i sone 1-2 55-77% av dine ukjente makspuls og 1-2 intervall økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Thetanium sier, sannsynligvis ikke ideelt å ligge så høyt på langturer uans hvor høy makspuls du har.

Makspuls er forresten medfødt og vil synke desto eldre du blir, dersom du ikke var klar over det.

For å teste makspuls burde du ha 4x4 i slak motbakke der du har stigende tempo på alle 3 første intervallene, du har også økende tempo på siste intervall hvor du løper hardere og hardere, prøv å løp nært maks etter rundt 2.5min. løp til du ikke greier å løpe fortere/pulsen ikke stiger mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...