Gå til innhold

Ulik kcal-innhold i samme matvare?


Trrrtrrr

Anbefalte innlegg

Ja, overskriften sier vel sitt. Hvorfor er det slik at like matvarer varierer i kcal-innhold fra de forskjellige merkene? La merke til det ista når jeg skulle kjøpe kikerter, de på boks fra Classico har 74kcal per. 100g, mens de fra Eldorado har 125kcal per. 100g. Ikke at det er så sinnsykt farlig, men hvorfor er det slik? Kan det ha noe med hvor modne de er o.l? Begge boksene inneholder kun kikerter, vann og salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg også har fundert litt på det. Tror det kan ha noe med hvordan plantene er dyrket. Økologiske grønnsaker inneholder ofte mindre kalorier enn ikke-økologiske. Jeg tenker da at vekstforholdene til de ikke-økologiske plantene har blitt lagt bedre til rette slik at næringsinnholdet er blitt høyere. Men det kan nok være at det bare er en av mange grunner til at det er slik. Ulike plantearter kan vel som Velvet sier, også være grunnen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...