Gå til innhold

Prøver så hardt jeg kan å ikke henge meg opp badevekta, men klarer ikke la være..


Jen

Anbefalte innlegg

Prøver for tiden å gå litt ned, eller i det minste miste litt overflødig fett og bli mer fit. Men gud så vanskelig det er da! På ca 7 uker har jeg bare gått ned 1 kg og 2 cm på det breieste området rundt magen. Hva gjør jeg galt!!? Trener 3 ganger styrke i uken og 2 ganger cardio. Prøver å ligge på 1600 kcal om dagen. Får i meg hvertfall 2x kroppsvekt proteiner. Veide meg idag og gått opp 0,4 kg og også en halv cm rundt magen. Veier nå 60,7 og er 165 høy. Har jo hatt noen utskeielser i løpet av disse ukene, men aldri så mye at kcal inntaket har har blitt for mye i løpet av en hel uke. Kan disse virkelig ha ødelagt alt selv om jeg totalt sett har ligget på et underskudd. Og er det vanlig at det går så tregt framover.. burde jeg slutte å måle meg hver uke kanskje, bare annenhver? Frustrert nå.. får ikke de resultatene jeg ønsker meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke bare fått muskler da?;) Jeg veier meg ca 6-7 ganger i året og det er når jeg er på besøk hos foreldrene mine som har vekt. Så måler jeg heller cm 1 gang i måneden. Stress kan føre til at du ikke går ned, så å bare slappe litt av med veiing og måling kan kanskje hjelpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke bare fått muskler da?;) Jeg veier meg ca 6-7 ganger i året og det er når jeg er på besøk hos foreldrene mine som har vekt. Så måler jeg heller cm 1 gang i måneden. Stress kan føre til at du ikke går ned, så å bare slappe litt av med veiing og måling kan kanskje hjelpe:)

Jo mulig det, men da hadde jeg jo håpet på å gå inn i cm likevel selv om ikke vekta rikker seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke bare fått muskler da?;) Jeg veier meg ca 6-7 ganger i året og det er når jeg er på besøk hos foreldrene mine som har vekt. Så måler jeg heller cm 1 gang i måneden. Stress kan føre til at du ikke går ned, så å bare slappe litt av med veiing og måling kan kanskje hjelpe:)

Jo mulig det, men da hadde jeg jo håpet på å gå inn i cm likevel selv om ikke vekta rikker seg..

Veier du maten, evt loggfører du den, eller tar du bare ca?

Vet du hvor mye karbohydrat og fett du får i deg i tillegg til protein? Hva spiser du ila en dag? :)

Spiser ca 40% protein, 40%fett og 20 % karbohydrat. Måler av og til ikke alltid. Men spiser veldig likt hver dag så blir stort sett 1600 om dagen. Det var disse utskeielsene da.. men jeg tviler på jeg kommer i overskudd totalt sett, mest sannsynlig ligger jeg på underskudd uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mulighet 1: du spiser mer enn du tror

Mulighet 2: du har mistet fett og bygget muskler.

Men hvis mulighet 2 er tilfelle burde man ikke da gått inn i cm selv om vekta står stille eller går opp? Eller sannsynligheten størst for at jeg spiser for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å stress!!

Hvorfor stresser du? Har du tidspress? Ikke tålmodighet? Urealistiske mål?

De fleste av oss setter av for kort tid til vekt nedgang eller oppgang, vi vil gjerne være stram, fit og brun i går. Vi har gjerne tro på at vi har bedre gener enn naboen og er spesielle! Og tror at straks vi trener så tar det 6 uker og vi er playmates hele gjengen. News flash! Dette tar lengre tid!!! Men på 6 uker kan du bli en bedre versjon av deg selv, ikke minst psykisk!

Tenk litt over saken, du vil bli stram og fit på et øyeblikk. Økte vekta på et øyeblikk? Mest sannsynligvis ikke, dette var kilo som kom «snikende» gjennom år, slik er det med trening og. Er du en «tynnis» så kan jeg trøste deg med at det er ikke bare å begynne å spise masse. Jeg vet, har vært der selv! Dette må og trenes opp, akkurat som å løfte vekter.

Å stresse i hverdagen gjør det vanskeligere å nå målene dine. Du øker kortisol nivåene dine, dette gjør at det er vanskeligere å bygge muskler. Skal du gå ned i vekt så er alt stresset med på å holde vannet i kroppen. Psyken har mer å si en hva vi tror.

Så slapp av!!! Du når målet ditt, men kos deg på veien… Er det verdt det å ha det trist på vei dit du vil? NEI! Dette betyr ikke at du ikke skal ha disiplin å løfte tungt.

Løft baseøvelser smil, kos deg… du kommer dit du vil med et smil rundt munnen!

Er det ikke veien til målet som er kosen??? Det er vell ikke en ånd som hopper ut av flasken når man når målet sitt? man setter seg da nye mål å jobbe mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at å trene ofte ikke er synonymt med å trene hardt. Cardio to ganger i uken er ikke dramatisk mye, særlig ikke hvis du har en stillesittende hverdag for øvrig.

Hvor mye gir du i hver økt? Hva slags cardio trener du, og hvor lenge holder du på hver gang? Anbefaler å kombinere langkjøring og intervaller, og loggføre treningen. Ikke glem å øke motstanden etterhvert som du blir sterkere. Husk at det er under restitusjonsperioden at musklene vokser, og at det derfor ikke er nødvendig å kjøre tung styrke på samme muskler to dager på rad. Tenk heller at hver økt skal svi enn at du skal ha energi til å utføre samme øvelser i morgen.

Hvis du har en lite aktiv hverdag, kan det være lurt å legge inn en liten gåtur noen dager hver uke. Dette er ikke trening, men hverdagslig aktivitet som noen utsettes for i større grad enn andre.

Du nevner noe om utskeielser. Anbefaler å prøve å droppe alt av sukker og snacks en periode. Vær også obs på sukkerinnholdet i ulike matvarer, som YT-produktene, Nutrilett-barer, yoghurt og andre matvarer som mange tror er sunne, men som er stappet med sukker.

Når det er sagt, er jo vektnedgang noe som kan ta tid. Prøv heller å være fornøyd med innsatsen du gjør for kroppen din. Det synes nok bedre på utsiden enn du er klar over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...