Gå til innhold

Dere som kan strikke: amandaprosjektet


Opheliia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg tror jeg må sette i gang å lage noe snart - kanskje med en gang! Jeg er verdensmester i å utsette ting, og så blir det aldri noe av :)

I tillegg er det alltid så mye restegarn i skuffen, så det er jo greit å bli kvitt noe = unnskylding til å kjøpe noe nytt :whistling:

Noen som har noen tanker om hva de trenger mest av: tepper, sokker, votter eller luer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at ullgarnet må tåle 40 grader i vaskemaskin det er det ikke alt som gjør;)

Babyullen er superwashbehandla (mesteparten av den i alle fall) så den er fin å bruke.

"Alle plagg skal kunne vaskes i maskin, og må inneholde minst 70% ull. Garn som brukes må være mykt, lofritt og fargeekte. Eksempler på det er babyull i 100% ull, disse fås i forskjellige prisklasser.Alpakka må være helt lofritt, brukes fortrinnsvis til terminfødte."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at ullgarnet må tåle 40 grader i vaskemaskin det er det ikke alt som gjør;)

Babyullen er superwashbehandla (mesteparten av den i alle fall) så den er fin å bruke.

"Alle plagg skal kunne vaskes i maskin, og må inneholde minst 70% ull. Garn som brukes må være mykt, lofritt og fargeekte. Eksempler på det er babyull i 100% ull, disse fås i forskjellige prisklasser.Alpakka må være helt lofritt, brukes fortrinnsvis til terminfødte."

Jeg synes mye av superwashulla er så kløete, i hvert fall så er billigvariantene ofte det. Men takk for info. Jeg husker jeg leste om prosjektet tidligere, og hadde planer om å begynne på noe - selvfølgelig gikk det i glemmeboka. Men nå SKAL jeg starte med noe, om så bare et par enkle sokker :)

Hvis noen av dere lager noe, så hadde det vært veldig spennende å se det ferdige produktet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mye av superwashulla er så kløete, i hvert fall så er billigvariantene ofte det. Men takk for info. Jeg husker jeg leste om prosjektet tidligere, og hadde planer om å begynne på noe - selvfølgelig gikk det i glemmeboka. Men nå SKAL jeg starte med noe, om så bare et par enkle sokker :)

Hvis noen av dere lager noe, så hadde det vært veldig spennende å se det ferdige produktet! :)

Jeg bare kopierte fra Facebooksiden. Jeg kjøper alltid høykvalitets ull. Strikker til daglig og selger endel ferdigprodukter. Lanett er en god type i alle fall. Samme med babyull fra Sandnes, men om man kjøper på Rema 1000 o.l så er det ofte andre ting blanda i ulla som kan få det til å virke stikkete.

Så å betale 10 kr eller noe sånt ekstra for en bunt med garn gjør meg ingenting så lenge det er kløfri og myk ull:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lære meg å strikke..kan jo det basic så det burde vel være mulig :p

Må bare finne oppskrift på superlette luer og sokker :p

Det er ikke vanskelig om du kan det som er basic:)

Så det var mange linker til oppskrifter på Facebooksida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke vanskelig om du kan det som er basic:)

Så det var mange linker til oppskrifter på Facebooksida.

Jepp, jeg skal utforske dem! Heldigvis har jeg ei i familien som er jævlig god på å strikke og håndarbeid generelt, så hun kan jo tolke ting for meg og si det på mitt språk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg skal utforske dem! Heldigvis har jeg ei i familien som er jævlig god på å strikke og håndarbeid generelt, så hun kan jo tolke ting for meg og si det på mitt språk :p

Så bra. Hvis ikke bare si i fra så kan det hende jeg kan hjelpe deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! Skal definitivt legge ut når jeg lurer på ting. Jeg er skikkelig tulling på å forstå strikkeoppskrifter. Det er jo et eget språk i dem:eek:. Min farmor prøvde febrilsk å lære meg å strikke..haha..fikk iallefall til å lære meg basic strikking da^^ Hun strikka bunad til meg når jeg var rundt 10 år, skikkelig flink :D Trengte ikke å se på hendene en gang..jeg derimot? Jeg klarer ikke å fokusere på noe annet når jeg strikker, enn strikkinga da selvfølgelig. Har endelig lært meg å legge opp masker (hvis jeg husker det da) :D Tror også jeg klarte å lære meg å felle:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må sette i gang å lage noe snart - kanskje med en gang! Jeg er verdensmester i å utsette ting, og så blir det aldri noe av :)

I tillegg er det alltid så mye restegarn i skuffen, så det er jo greit å bli kvitt noe = unnskylding til å kjøpe noe nytt :whistling:

Noen som har noen tanker om hva de trenger mest av: tepper, sokker, votter eller luer?

Tror tepper og luer er et sikkert st®ikk :) Hos babyer (især premature) er hodet ganske stort i forhold til kroppen, så de små taper fort mye varme fra derfra. Da er luer kjekke å ha. Og et godt teppe holder hele kroppen varm i tillegg. Men både sokker og votter kommer nok godt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror tepper og luer er et sikkert st®ikk :) Hos babyer (især premature) er hodet ganske stort i forhold til kroppen, så de små taper fort mye varme fra derfra. Da er luer kjekke å ha. Og et godt teppe holder hele kroppen varm i tillegg. Men både sokker og votter kommer nok godt med!

Etter det jeg har fått med meg blir de glad for alt :) Så hvis en har tålmodighet til å strekke et sett så blir det jo enda bedre, så får babyen teppe som matcher lue, sokker og hansker. Men luene skal helst ikke ha snorer (for det kan være mye slanger o.l og da kommer de i veien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...