Gå til innhold

Nybegynner på styrke


Angelish

Anbefalte innlegg

AkkaaaiiI!! Nå har jeg etter 1 år UTEN å klare å gå ned et eneste kilo tatt mot til meg og skal starte med styrketrening. La på meg en del kilo i graviditeten og dette skal nå vekk og forhåpentligvis erstattes med muskler.

Skal laseroperere øynene imorra og må derfor gå 2 uker uten trening, så treninga mi starter om 2 uker. :)

Mål: Å bli slankere, sterkere, mer definerte muskler og stramme opp.

Og nå trenger jeg litt hjelp!!

Hvilke øvelser skal jeg starte med?

Hvor mange Reps/serier?

Hvor raskt kan jeg forvente at jeg merker bedring/forandring/at jeg kan legge på kiloer på vektene?

PS!! Jeg blir VEEEELDIG Paff her inne når jeg ser at jenter tar 80kg i knebøy.

Jeg aner ikke hva jeg klarer da. Og jeg klarer GARANTERT ikke vanlig benkpress med 20kgs stang. :blush:

Råd og tips ellers mottas med STOOOOOR takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AkkaaaiiI!! Nå har jeg etter 1 år UTEN å klare å gå ned et eneste kilo tatt mot til meg og skal starte med styrketrening. La på meg en del kilo i graviditeten og dette skal nå vekk og forhåpentligvis erstattes med muskler.

Skal laseroperere øynene imorra og må derfor gå 2 uker uten trening, så treninga mi starter om 2 uker. :)

Mål: Å bli slankere, sterkere, mer definerte muskler og stramme opp.

Og nå trenger jeg litt hjelp!!

Hvilke øvelser skal jeg starte med?

Hvor mange Reps/serier?

Hvor raskt kan jeg forvente at jeg merker bedring/forandring/at jeg kan legge på kiloer på vektene?

PS!! Jeg blir VEEEELDIG Paff her inne når jeg ser at jenter tar 80kg i knebøy.

Jeg aner ikke hva jeg klarer da. Og jeg klarer GARANTERT ikke vanlig benkpress med 20kgs stang. :blush:

Råd og tips ellers mottas med STOOOOOR takk!!!

Jeg kan ikke hjelpe deg med å sette opp program o.l, da jeg har fått hjelp til det selv, men jeg ville bare si at du vil ta 80 kg i knebøy på null komma niks! Jeg har holdt på i ca 5 mndr.. med opphold hele freaking sommeren (!), så 3 mndr hvor jeg faktisk har arbeidet. På 3 mndr har jeg klart å komme opp i 80 kg:D. Benkpress klarer jeg kun med stang og max 10 kg:blush:

Og; kostholdet. De fleste vil si at halvparten av arbeidet er hva du gjør på kjøkkenet! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pheew. Godt å høre! :)

Jeg gleder meg til å komme igang! =)

Jeg prøver å lese meg frem til hva jeg bør og ikke bør spise men det står så mye at det går litt i surr her.

I første omgang er det best å få en oversikt over hva du spiser nå. Loggfør hva du spiser for en liten periode, så vil du få tilbakemeldinger av folk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- For å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser.

- For å få markerte muskler, må du redusere fettprosent og øke muskelmasse.

- For å stramme opp må du også redusere fettprosent og øke muskelmasse.

Kort fortalt :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- For å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser.

- For å få markerte muskler, må du redusere fettprosent og øke muskelmasse.

- For å stramme opp må du også redusere fettprosent og øke muskelmasse.

Kort fortalt :thumbsup:

Ja, det vet jeg !! Det jeg spør etter er hvilke øvelser jeg bør starte med?? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start med baseøvelser. Knebøy, markløft, chins osv. Tenk at du skal bruke så mange muskler som mulig pr øvelse! Og for all del, tenk teknikk ;)

Tusen takk! :)

Ja, jeg har fått med meg at teknikk er ekstremt viktig, så jeg tenker i begynnelsen løfter jeg med såpass lette vekter at jeg får terpa teknikk. Er ikke det lurt å gjøre det slik?

Det er snakk om variasjon. Jeg trener stort sett 1-5 reps, og 5-6 sett for tiden nå. "styrkevinduet" skal være på 1-5 reps, "byggevinduet" på rundt 8 reps, og over 10 er på utholdenhet :)

Så etterhvert når jeg har kommet igang med trening og har teknikk på plass og alt ser greit ut må jeg bestemme meg for om jeg vil være i styrkevinduet eller byggevinduet og ta treningen derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så etterhvert når jeg har kommet igang med trening og har teknikk på plass og alt ser greit ut må jeg bestemme meg for om jeg vil være i styrkevinduet eller byggevinduet og ta treningen derfra?

Det beste er å variere mellom dem. Enten kan du sette opp en ferdig lineær progresjon der du foreksempel trener slik:

Uke 1 og 2: 12 reps

Uke 3 og 4: 10 reps

Uke 5 og 6: 8 reps

Uke 7 og 8: 6 reps

Neste periode kan du starte på 10 reps og gå helt ned til 4 reps.

Eller du kan bare løfte 12 reps så lenge du klarer å øke vektene fra gang til gang. Når det stopper opp går du ned i antall repetisjoner slik at du kan fortsette å legge på vekt.

Men dette er ikke noe rakettvitenskap. Så lenge du løfter tungt nok vil alle ha meget god framgang i starten uavhengig av om du løfter sett med 3 reps eller 12 reps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å variere mellom dem. Enten kan du sette opp en ferdig lineær progresjon der du foreksempel trener slik:

Uke 1 og 2: 12 reps

Uke 3 og 4: 10 reps

Uke 5 og 6: 8 reps

Uke 7 og 8: 6 reps

Neste periode kan du starte på 10 reps og gå helt ned til 4 reps.

Eller du kan bare løfte 12 reps så lenge du klarer å øke vektene fra gang til gang. Når det stopper opp går du ned i antall repetisjoner slik at du kan fortsette å legge på vekt.

Men dette er ikke noe rakettvitenskap. Så lenge du løfter tungt nok vil alle ha meget god framgang i starten uavhengig av om du løfter sett med 3 reps eller 12 reps.

Dere er så snille som hjelper meg! ;)

Hvor mange serier bør jeg ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vi to!

Har begynt på et greit program som jeg fikk fra treningsstudioet, og trener kun med stang i knebøy og benkpress (foreløpig ;))... Ser fram til å begynne å legge på _litt_ vekter på disse store stengene, hehe...

Kan jo ta en titt på mitt program i loggen min her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...