Gå til innhold

L-Tyrosine


Espen Espelund

Anbefalte innlegg

Hva er dette (Asle)?

Fant en gammel boks her, og istedenfor å kaste bort tid på google spiste jeg det som frokost. Noe skjedde definitivt med kropp og hode, og jeg tror jeg liker det.

Fikk riktignok noe brennende følelse i øyne/tåreveske en stund senere, men ellers var det top notch (placebo?). Jeg mener å huske at jeg fikk brennende svette i ansiktet av den samme greia for noen år siden og pakket den bort. Det skal vel nevnes at jeg har fått den samme brennende følelsen av allergi før.

Da lurer jeg bare på hva det eventuelt er godt for, og fysiologisk forklart hvorfor trynet mitt brenner.

now-l-tyrosine-750-mg-90-capsules~14706660.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Widding

Bruke det sjøl. Uten å googla alle effektene har eg bra erfaring med;

3g ALCAR(1time), 3g l-tyrosine(30min) og 250mg koffein(15min før trening) - Anbefalt av Ironaddict

Føle og syns eg huske det hjelpe på humør,konsentrasjon og muligens fettforbrenning(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrosin er en aminosyre og virker som en forløper til nevrotransmitterne adrenalin, noradrenalin og dopamin i hjernen - derav også den "oppkvikkende" følelsen. Den er typisk brukt i kombinasjon med efedrin, koffein og aspirin (som stack) - evt uten efedrin for å kunne brukes uten å bli tatt i dopingtester.

Av de studiene jeg slo opp, så fant man ingen effekt på yteevnen - verken på styrke/kraft og kondisjon, men på en del forum så skryter jo mange av at de synes det fungerer bra som en pre-workout booster.

Litt karbo + 1-3g tyrosine og koffein 30-60 min før trening er mitt forslag for utprøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrosin er en aminosyre, og fungerer som forløper for neurotransmitteren Dopamin.

Sammen med aminosyren fenylalanin er tyrosn med å danne adrenalin og tyroksin (T4).

"L-tyrosine are known to increase the plasma tyrosine:LNAAs ratio and brain tyrosine levels in animals and humans.This occurence may be followed by an increase in brain noradrenaline or dopamine, or both. The ability of tyrosine supplementation to enhance catecholamine syntehesis has been established in a variety of animal and human studies" (Nutritional Neuroscience).

Et stort inntak av dette kosttilskuddet vil altså øke konsentrasjonen av tyrosin i hjernen, noe som vil føre til en økt produksjon av noradrenalin og dopamin.

"Dopamine is available as an intravenous medication acting on the sympathetic nervous system, producing effects such as increased heart rate and blood pressure." (wikipedia).

Effektene av økt dopaminsyntese vil være økt blodtrykk og hjerterytme.

Dette hjalp kanskje ikke så mye, men har ikke tid til å sette meg grundigere inn i det akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke noe stor dose (750mg), men det var fastende og ubehaget kom 1t senere ca. Skal definitivt prøves mer og håpe at det gir seg, for jeg følte meg som en superhelt (noe jeg forsåvidt er hele tiden uansett). Er veldig interessert i å høre mer om den brennende følelsen, og hvilke andre negative konsekvenser det eventuelt fører med seg, og om det har noe med allergi å gjøre. Hadde vel et halvt minutt med ubehag følelse nederst i halsen også (adrenalin?).

Dette skal jeg gjøre med alt fra nå av, mye lettere å observere hva som skjer i kroppen når man ikke aner hva tilskuddet gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke noe stor dose (750mg), men det var fastende og ubehaget kom 1t senere ca. Skal definitivt prøves mer og håpe at det gir seg, for jeg følte meg som en superhelt (noe jeg forsåvidt er hele tiden uansett). Er veldig interessert i å høre mer om den brennende følelsen, og hvilke andre negative konsekvenser det eventuelt fører med seg, og om det har noe med allergi å gjøre. Hadde vel et halvt minutt med ubehag følelse nederst i halsen også (adrenalin?).

Dette skal jeg gjøre med alt fra nå av, mye lettere å observere hva som skjer i kroppen når man ikke aner hva tilskuddet gjør.

Haha, så for meg at du gaflet i deg hele boksen til frokost... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hei, har brukt tyrosin som kosttilskudd de siste månedene og fått mer erfaring på det. Det øker jo dopaminen i hjernen, men har funnet ut at det ikke bare er positivt i alle settinger. Jeg ville ikke tatt det før du skal studere, du får kortere attention-span noe som kan gjøre det vanskelig å konsentrere seg når man skal gå dypt i et emne som studier.

Man blir mye mer spontan på det, lever mer i øyeblikket. Tenker nytt hele tia og blir mer handlekraftig så det nok noe som er bra før du skal ut med venner, på byen eller trene osv. Men som sagt føler jeg at det fører til kortere attention-span.

Bare så jeg har fått delt min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 9 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...