Gå til innhold

Tunge bein ved jogging...


kRisi

Anbefalte innlegg

Hei

Sliter en del med tunge bein når jeg jogger. Målet er å klare å jogge 20 km (halvmaraton). Det lengste jeg har jogget er 10 km på 1 t og 7 min. Merker det etter ca. 5 km k at beine er litt tunge, og har etter 10 km er beina døde :p Jeg trener intervall 3 ganger i uken, styrkeøkt 1 gang (hjemmetrening med kropsvekt) og 1 langtur i helga (8-10 km). På intervalløktene som varer rundt 30 min, fungerer beina ok.Jeg føler jeg har kondisjonen til å løpe 20 km, fordi det er beina som "svikter" først, men "pusten" er fin (både på langkjøring og interevall) F.eks på siste draget på 4x4, er det beina som holder igjen, ikkje pulsen.

Noen har spesiell råd? Noe jeg bør trene mindre av, eller mer av?

Takker på førehand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel fordi beina rett og slett ikke er vant til lengre turer. Om målet er halvmaraton, bør du trene på nettopp det. Tre intervalløkter i uken er uansett for mye.

Økt 1 - Langkjøring (mellom 10-20 km)

Økt 2 - Intervall. Siden du skal løpe langt, bør du få inn langintervaller (10 x 1000 m, 4 x 2000 m, 4 x 5 min etc etc).

Økt 3 - Rolig tur opp mot en times tid.

Økt 4 - Tempoøkt, progressivt løpt, intervall etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, dette skal prøves ut. Har pulsklokke, og bruker den på alle treningsøktene :)

Må bare tilføye at jeg satte ny distanserekord idag, 15 km :D

Hvilken puls har du da når du opplever "dette":

"Det lengste jeg har jogget er 10 km på 1 t og 7 min. Merker det etter ca. 5 km k at beine er litt tunge, og har etter 10 km er beina døde".

Har du testet maxpulsen din slik at du trener i riktige soner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken puls har du da når du opplever "dette":

"Det lengste jeg har jogget er 10 km på 1 t og 7 min. Merker det etter ca. 5 km k at beine er litt tunge, og har etter 10 km er beina døde".

Har du testet maxpulsen din slik at du trener i riktige soner?

Hmm.. har nettopp fått klokken, så har ikke satt meg inn i de ulike sonene, makspuls osv, men kan tenke meg at jeg lå på rundt 170-180...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. har nettopp fått klokken, så har ikke satt meg inn i de ulike sonene, makspuls osv, men kan tenke meg at jeg lå på rundt 170-180...

Utgangspunktet er makspuls alder-alder. Men dette er individuelt og noe du bør teste litt nærmere før du begynner å trene i henhold til pulssoner.

Rolig langkjøring ca 60 min løping, kan du ha en puls som er 70-80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpt halvmaraton og vil anbefale deg å finne en plan laget av folk som kan dette her, finnes mange gratis på nett.

Det øker man progressivt uke for uke, mens man har en rolig uke hver 4 uke. Dette for å gjøre bena vant til lengre økter, samt bygge mengde som er utrolig viktig og man unngår skader.

Da jeg løp, hadde jeg aldri løpt full 21.1km før selve løpet, lengste økten min var 18km, noe som var lagt opp på trenings planen. Men, fordi jeg hadde mange km i bena, over 50km i uka i noen uker på toppen, så var 21.1km ikke noe problem på løps dagen.

Det å hoppe på 15-20km tidlig kan gjøre vondt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk, dette skal prøves ut! :)

Men har de siste treningene merket at jeg har fått en liten strekk på innsiden av låret. Dette merker jeg av og til når jeg jogger... Bør jeg fortsette og trene eller stoppe opp til skaden er lindret? Jeg klarer å trene med skaden, er bare redd for at det skal bli noe mer seriøst viss jeg trener med skaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...