Gå til innhold

Diett.no og ADI %


OhMickey

Anbefalte innlegg

Har akkurat meldt meg inn både her og på diett.no, hvor jeg legger inn måltidene mine. Fikk estimert inntak på 1960 daglig, men ligger på over 2000 hver dag, med protein på mellom 200-400%, karbohydrater på 150% og flere av vitaminene er på masse hundre prosent over 100% hver dag. Trodde man skulle holde seg innenfor disse 100%'ene, men tallet er jo fortsatt grønt selvom det ligger på 370%? Blir det aldri rødt, eller er det noe jeg misser?

Høres så fryktelig mye ut, er det mulig at jeg spiser for mye proteiner til å trene styrke 3 dager i uken?

Mulig dette er litt rare spørsmål, men er helt ny på alt dette jeg, så dere må unnskylde meg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke siden er helt til å stole på. Personlig bruker jeg den kun til å se at jeg ikke går helt over styr (noe som fort skjer med meg).

Det blir forresten rødt hos meg litt for fort, og i tillegg har siden ligget nede nå i flere dager. (?)..

Jeg hadde vel egentlig ikke noe godt svar å komme med ser jeg. Kanskje noen andre vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADI er bare anbefalt daglig inntak, ikke max inntak. Om det ikke er noen øvre anbefalt grense for næringsstoffet vil det være grønt selv om du overstiger 100%. Noen stoffer er det skadelig å få i seg for mye av, så disse vil bli rød om du overskrider grensen til det skadelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADI er bare anbefalt daglig inntak, ikke max inntak. Om det ikke er noen øvre anbefalt grense for næringsstoffet vil det være grønt selv om du overstiger 100%. Noen stoffer er det skadelig å få i seg for mye av, så disse vil bli rød om du overskrider grensen til det skadelige.

Dette med skadelig er umulig sant...

Jeg har ligget på 200-300g proteiner om dagen siste 2år... og er ved normal helse... likevel kommer det opp rødt på proteininntaket mitt...

Mitt poeng.... Ikke bekymre deg over ADI% Men heller les deg opp på næring og betydningen av dem enkelte næringstoffene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næringsstoffanbefalingene er satt til et nivå der det er beregnet at 97,5% av befolkningen får dekket sine behov. Dette betyr at noen har høyere behov, mens andre vil dekke sine behov med lavere inntak.

Anbefalingene kan på ingen måte regnes som noen øvre grense. For mange næringsstoffer er det satt en øvre grense (Upper limit = UL), som er det du burde holde deg under. Det er ikke nødvendigvis farlig å overskride denne heller, da det er ganske store sikkerhetsmarginer opp til de mengdene der det er observert skadelige effekter.

Anbefalingene for protein, karbohydrat og fett er satt utifra at protein skal utgjøre 10-20%, karbohydrater 50-60% og fett 25-35%, altså de offentlige anbefalingene. Jeg har aldri prøvd ut diett.no, men jeg vil tro at du får røde tall om du får for store avvik fra denne fordelingen, selv om det på ingen måte er skadelig.

Når alt kommer til alt skal det veldig mye til å spise på seg forgiftning av et næringsstoff, så du kan bare slappe helt av. Det finnes unntak, som f.eks. A-vitaminforgiftning ved høyt forbruk av lever, men så lenge du spiser noenlunde normalt er du på trygg grunn og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...