Gå til innhold

Trenger råd og hjelp ang. PSMF Dietten?


Anbefalte innlegg

Heisann :) Det er en del ting jeg lurer på når det gjelder PSMF Dietten, og håper noen av dere dyktige kan hjelpe meg? :)

Først kan jeg begynne med å fortelle litt om meg selv å mine mål.

Jeg er en jente på 27 år som har et hav av kilo som skal bort. Veier for øyeblikket 109 kg og er 167 cm høy!

For tiden er jeg med på et opplegg som varer i 4 uker, der hovedfokuset er fettreduksjon...vi er godt over halvveis i opplegget, og resultatene er merkbare allerede :) Jeg er allerede begynt å tenke på veien min vidre etter disse 4 ukene er over, og har lest mye her inne ang. PSMF Dietten, og funnet ut at dette er det jeg vil gjøre vidre :) Jeg har som nevnt tidligere at hovedfokuset mitt er å kvitte seg med et lass med kilo, å da er det kanskje snakk om 30-40 kg fett som skal bort, men ønsker ikke å miste alt av muskelmasse i tiden jeg går på denne dietten,og jeg tenker å gå noen måneder på denne dietten. Er det da opptimalt å trene 3 harde styrkeøkter pr uke og resterende dager cardio og intervall for å vedlikeholde muskelmassen, eller må jeg opp til 4 styrkeøkter pr uke? Jeg er ikke ute etter å bygge muskler under denne prosessen, bare bevare det jeg har opparbeidet til nå.....bygging vil jeg vente med til fettprosenten min er normal. Lurer også på om det er nødvendig å innta proteinshake før å etter trening når jeg går på denne dietten? Eller får jeg i meg nok proteiner via måltidene? Jeg er vandt med Periodisk faste (PF) nå, så kan jeg fortsette med det når jeg starter på PSMF'en? Hvilke kosttilskudd bør jeg ta under denne dietten? Jeg tar fra før av bcaa, kalsium, D og C vitamin, L-glutamin, proteinshake og zma. Helt til slutt....hvor mye proteiner bør jeg få i meg via mat til hvert måltid? Leste her inne at proteininntaket burde være ganske høyt på denne dietten, men samtidig stod det at overvektige personer trengte en del mindre proteiner, så jeg ble litt usikker på hvor mye gram proteiner jeg bør spise til hvert måltid? :) Tenker å holde meg i underkant av 900 kcal pr dag!

SÅNN....det ble en del spørsmål, håper på gode tilbakemeldinger fra dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei;) Først av alt, etter du er ferdig med opplegget bør/skal du opp i kalorier og PMSF dietter er ikke noe for deg den nærmeste tiden!

Men veien videre vil være å legge seg i et moderat kcal-underskudd (ca 26 -29 kcal pr kg kroppsvekt) og trener 3-4 styrkeøkter og 2-3 kondisjonsøkter (du kan gjerne følge samme treningsprogrammet som nå, bare å starte på nytt igjen). Det kommer jo også informasjon fra S. om hvordan hun anbefaller vegen videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig med Marte, og ville sagt kjør på med PSMF. I den vektklassen du er nå skal du ikke trenge å bekymre deg så mye for adapsjon til diett med mindre det dere går på når er en "helt på trynet"-diett. Da snakker jeg direkte stupid og ekstremt lavkalori. Hvis du vurderer PSMF, så sjekk PSMF-tråden.

I tillegg vil jeg virkelig anbefale deg at du kjøper og leser boken til Lyle (recomposition.com) - han blåste støvet av dietten og gjorde den til en diett som fungerer bra. Han fortjener å selge noen bøker, og det står veldig mye fornuftig i boken om både dietten og type trening man skal gjøre på den. Som et hint: nei, du skal ikke kjøre kardio på en PSMF, og treningsopplegget ditt er høyst sannsynlig vis feil med tanke på evnen til å rekuperere. Trening på PSMF er kun for å forhindre muskeltap, og det er tvilsomt at du kommer til å få mer muskler under dietten. Om du er nybegynner kan det godt hende du blir mye sterkere og dermed bygger et godt grunnlag, men denne dietten er ikke for å bygge muskler.

Kardio har èn hensikt - å få bedre kardiovaskulær helse. Om du har grei kondis trenger du det ikke med mindre du har en grunn til å få god kondis. Og god kondis kan du jobbe med når du nærmer deg målene dine.

Så...kjøp boken til Lyle og les den. Når du har gjort det er det fint om du kommer inn på PSMF-tråden med spørsmålene dine. Det er større sjanse for å få god hjelp der enn å lage en egen tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i starten det er lettest å gå ned i vekt. Kroppen har ikke slått inn i "fare jeg får ikke mat" modus og følger gjerne med på notene. Jeg ville ha ventet med PSMF til jeg sto fast, nådd et platå jeg ikke kom meg av og trengte å endre litt på ting for å få satt i gang igjen.

PSMF er en diett. Ikke et kosthold. Det er en streng diett der utvalget ditt av mat du kan spise er begrenset derfor er det desto lettere å gå lei. Du skal ned 30-40 kg og må regne med at det tar litt tid. Selv om du går ned så mye som en kg i uka vil det ta 8-9 mnd, hvorfor ikke går for noe som innvolverer at du kan spise flere matvaregrupper? Eventuelt kan du supplere med ei uke her og ei uke der på PSMF?

Faren med å starte altfor brutalt og hardt er at det blir for tungt å gjennomføre i starten. Da risikerer man å slutte og ender opp med det samme utgangspunktet som tidligere. Har du et kaloriunderskudd vil du uansett gå ned i vekt! 500 kcal i underskudd om dagen = 3500 kcal i uka = 0,5 kg. Velg selv hvor mye du kunne tenkte deg å gå ned og spis etter det. Spis god mat. Magert kjøtt, gode meieriprodukter, masse grønnsaker, litt frukt og kos deg med måte fra tid til annen. Det er så mye mer fornuftig å endre kosthold en å gå på diett. Diett er en løsning for en tidsbegrenset periode, et sunt kosthold varer livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha ventet med PSMF til jeg sto fast, nådd et platå jeg ikke kom meg av og trengte å endre litt på ting for å få satt i gang igjen.

Hvorfor det? Faktisk er det det motsatte som er det vanlige rådet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg mener PSMF er en ekstrem diett. Når det stanser opp kan det ofte lønne seg å gjøre noe annet en man har gjort tidligere, for eksempel prøve PSMF. Du tilfører kroppen minimalt med energi og tvinger den til å reagere. Variasjon vil gjøre at kroppen ikke venner seg til hverken det ene eller det andre. Jeg tror nok PSMF kan være kjempefint som en kickstart for vektnedgang, men over en kortere periode. Slik jeg forsto på trådstarter så har hun allerede startet og trenger et kosthold som gjør at hun fortsetter å gå ned i vekt. Et alt for strengt kosthold vil virke demotiverende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg mener PSMF er en ekstrem diett. Når det stanser opp kan det ofte lønne seg å gjøre noe annet en man har gjort tidligere, for eksempel prøve PSMF. Du tilfører kroppen minimalt med energi og tvinger den til å reagere. Variasjon vil gjøre at kroppen ikke venner seg til hverken det ene eller det andre. Jeg tror nok PSMF kan være kjempefint som en kickstart for vektnedgang, men over en kortere periode. Slik jeg forsto på trådstarter så har hun allerede startet og trenger et kosthold som gjør at hun fortsetter å gå ned i vekt. Et alt for strengt kosthold vil virke demotiverende.

PSMF er en ekstrem diett. Ingen tvil om det. Men...når man først skal gjøre det er det vel greit å gjøre det der man får mest igjen for innsatsen? I tillegg vil ikke overvektige personer gjennomgå de samme adapsjonene som en normal- eller undervektig person gjennomgår. Derfor anbefaler jeg å sette i gang med en gang så man kommer seg til et område der man i det minste er sunn før man går over til en mer balansert diett og får orden på kostholdet sitt. Fordelen er at man har motivasjon og kan sette i gang med den nye kroppen sin. På måten dere to andre foreslår skal man stange hodet i veggen i et par år før man kommer seg ned på de nivåene man kan komme ned på på et halvt år med PSMF...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal enorm viljestyrke til for å gjennomføre en så streng diett over en lengre periode. Det handler om å være realistisk. Det er ikke alle som klarer å leve på PSMF i tre-fire måneder. For mange er det veldig lett når ting ikke går som de skal å falle tilbake til gamle mønstre. Følelsen av mestring har fått seg en knekk og det koster ennå litt mer å starte på nytt igjen. Dessuten vil PSMF vil mest sannsynlig bety enorme endringer over kort tid - endringer i det dagligdagse.

Å endre livsstilen sin tar tid. Ikke minst tar det lang tid å endre vanene sine. Det finnes en mellomting. Alle steg i riktig retning uansett om de er store eller små er gode! Jeg forstår poenget ditt sånn sett at PSMF er mest effektivt - hvorfor gjøre noe annet? Det er ikke alltid det som er mest effektivt på kort sikt er det som er mest effektivt på lang sikt. Det handler ikke om å gå ned fem kilo til sommeren men om å gå ned mye i vekt og holde seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å endre livsstilen sin tar tid. Ikke minst tar det lang tid å endre vanene sine. Det finnes en mellomting. Alle steg i riktig retning uansett om de er store eller små er gode! Jeg forstår poenget ditt sånn sett at PSMF er mest effektivt - hvorfor gjøre noe annet? Det er ikke alltid det som er mest effektivt på kort sikt er det som er mest effektivt på lang sikt. Det handler ikke om å gå ned fem kilo til sommeren men om å gå ned mye i vekt og holde seg der.

Det er ikke snakk om å endre livsstil. Det er snakk om å følge en veldig strikt plan og bite tennene sine sammen. Og jeg tror du tar feil - de fleste kan følge en PSMF i noen måneder om de virkelig vil. Deretter, når man har sett hvor bra det går og har ekstra motivasjon, kan man endre livsstil.

Hvor motiverende tror du det er å gå uke inn og uke ut med en halvkilo i vekttap (og gjerne fra feil type vekt) når man glatt kan gå ned 1-2kg i uken på en mer ekstrem variant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig med Marte, og ville sagt kjør på med PSMF.

Jeg er ikke i utgangspunktet motstander PSMF, men jeg vet hvilket prosjekt trådstarter er deltager i. Og på den bakgrunn fraråder jeg henne sterkt å starte direkte på PSMF..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i utgangspunktet motstander PSMF, men jeg vet hvilket prosjekt trådstarter er deltager i. Og på den bakgrunn fraråder jeg henne sterkt å starte direkte på PSMF..

Ok. Jeg vet ikke, hvilket er grunnen til at jeg tok forbeholdet om kalorimengde osv på det hun går på nå. Uansett, om det er metabolsk rate som går ned, så vil hun ha enda mindre effekt på en balansert diett...så om hun skal fortsette ned i vekt er det lurt å kutte ut kardioen og heller prøve å kompensere med kaloriene så mye som mulig mens protein holdes høyt. Når A => B, diett => PSMF ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra en av bøkene til Lyle McDonald:

Most people remember those wonderful beginner days, when muscle gain and fat loss come

without too much effort. It's true, beginners can pull off what seems like a magical body

composition transformation without much difficulty. Folks coming back from a layoff or injury,

where they typically gain fat and lose muscle, can do this too. Muscle memory allows the muscle

to be regained while the fat is coming back off. As people become more advanced, gaining more

muscle, or reaching lower bodyfat levels, this trick becomes more and more difficult until the

point that it is more or less impossible. You usually end up either having to focus purely on

muscle gain (accepting that some fat will come with it) or fat loss (accepting that you'll lose some

muscle). Bulking and cutting phases, basically.

I say more or less impossible because there are a lot of inefficient ways of accomplishing it

usually involving months and months of teeny-tiny caloric deficits(like 200 calories/day under

maintenance) coupled with intensive training to achieve fairly small changes. Personally, I don't

have that kind of patience. I've always wanted a faster solution even if it was more complicated.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om å endre livsstil. Det er snakk om å følge en veldig strikt plan og bite tennene sine sammen. Og jeg tror du tar feil - de fleste kan følge en PSMF i noen måneder om de virkelig vil. Deretter, når man har sett hvor bra det går og har ekstra motivasjon, kan man endre livsstil.

Hvor motiverende tror du det er å gå uke inn og uke ut med en halvkilo i vekttap (og gjerne fra feil type vekt) når man glatt kan gå ned 1-2kg i uken på en mer ekstrem variant?

Jeg opplevde ofte at medlemmene på treningssenteret der jeg jobbet sprakk hardere og ga seg tidligere jo strengere diett de hadde. De medlemmene som "gikk mot" de strenge rådene som ble gitt og sakte innførte mer og mer mat i kostholdet sitt gikk ned mest fordi de vente ikke tilbake til de gamle vanene sine.

For å sette det på spissen så kan alle gjøre alt bare de arbeider hardt nok for det - de færreste gjør det. Det finnes flere grunner til det. Ofte fordi det blir for tungt - vi har et hverdagsliv som også skal eksistere, vi skal på jobb, venner, barn, kjæreste.

Selvfølgelig vil det være utrolig motiverende å gå ned et par kg i uken og hvis PSMF er noe trådstarter klarer holde på er det jo en ypperlig løsning. Jeg mener bare at det handler om å ikke gape over for mye, ha en plan som er overkommelig og ikke sette seg selv opp til å feile. Det finnes flere veier til Roma. Hvis målet er å komme i mål er det viktig å ha en realistisk plan. Skal du springe to mil starter du ikke med å beinfly de første kilometerene.

Nå kjenner ikke jeg til historien bak eller hvorfor hun veier så mye som hun gjør i dag. Kanskje hun har lagt på seg pågrunn av sykdom? Kanskje det er fordi hun spiste usunt? Er ikke i tvil om at PSMF faste fungerer, men det er ikke alltid den mest effektive løsningen er den beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde ofte at medlemmene på treningssenteret der jeg jobbet sprakk hardere og ga seg tidligere jo strengere diett de hadde.

Jo, men her kommer du med antakelser. PSMF vil fungere om man har viljestyrken, og den vil fungere bedre enn "en balansert diett". Litt av grunnen er at man holder proteinet [kunstig] høyt i forhold til hva man gjør med andre kalorikutt. Så, ja. Klart - om vedkommende som skrev her ikke eier selvkontroll og ikke har et kraftig ønske om å få det til, så er ikke PSMF for henne. Om man derimot har selvkontroll nok til å spise en "vanlig diett", så har man selvkontroll nok til å gå på PSMF også. Beklager at jeg er kategorisk uenig med deg, men mitt bilde av dem som feiler på en streng diett er at de ville feilet på alle dietter. De prøver seg på et skippertak fordi de vet at de aldri holder lenge ut uansett.

Men...når man kommer lavere ned i vekt og kroppen begynner å protestere er jeg helt enig med deg! Da er det lurt å slakke litt av og få gode vaner. Lyle har også en bok som omhandler emnet som jeg har hørt skal være bra. Den heter "A guide to flexible dieting" og der går han inn på det.

Men når det gjelder å komme seg i gang er det ingen ting som slår PSMF med mindre man har en veldig liberal lege ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, jeg vet ikke hvorfor trådstarter veier så mye og om hun har prøvd å gå ned i vekt før. Om PSFM er noe hun klarer å gjøre synes jeg det er kjempebra fordi det vil gi raske resultater. Som alternativ snakker jeg ikke om en diett, men en endring i kostholdet. Småendringer er mer overkommelig en store.

Nå ble det en liten digresjon her. Trådstarter, hvis du føler du har motivasjon og driv nok til å komme deg igjennom en periode på PSMF synes jeg du burde prøve. Om du under dietten finner ut at det ikke fungerer for deg og kommer til å bli for krevende, ikke ta det for tungt. I stedet for å sprekke og gå tilbake til gamle vaner, godta at dette ikke fungerte for deg og prøv deg på en mindre ekstrem tilnærming. Spis fortsatt mye proteiner og grønnsaker, men legg inn litt meieriprodukter, frukt og kos innimellom.

Å starte på noe er uansett bedre en å aldri starte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, jeg vet ikke hvorfor trådstarter veier så mye og om hun har prøvd å gå ned i vekt før.

Det står i første post. Hun veier 109kg og går nå på et fireukers hardprogram :)

P.S. Til trådstarter: Du får unnskylde oss, men trening og kosthold kan enkelte ganger sette i gang diskusjoner helt på linje med religion ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger folkens :)

Grunnen til min overvekt er i hovedsak pga dårlig mat og lite trening oppigjennom årene, har slitt med vekta så lenge jeg kan huske! Har vært mye skippertak når det gleder slanking, spessielt når det gjelder pulver kurer....og ja jeg gikk ned 20 kg på kort tid, men la selvfølgelig på meg alt igjen gradvis da jeg begynte å spise igjen! Det funker som bare det, helt til kråppen skal få fast føde igjen, da blir det problemer etter 8 uker på bare pulver....men det var motiverende å se kiloene rase iløpet av kort tid, dermed var jeg fast bestemt på å holde ut i disse ukene uten mat! Jeg vet nå hva pulver å slike kurer gjør med kråppen, og kommer aldri til å gjøre det igjen. Det eneste man oppnår er å bli en mindre utgave av seg selv, med tap av masse muskelmasse, kroppskomposisjonen er å blir den samme etter en sånn kur! Jeg har heldigvis tatt til fornuft :)

Jeg er som sagt med på et 4ukers opplegg, med streng diett og treningsprogram, et supert opplegg for en skikkelig kickstart på veien vidre! Kroppen min har vendt seg på et kosthold med minimalt av karbohydrater, og jeg fungerer supert i hverdagen :) Dermed tenker jeg at PSMF vil være veldig riktig for meg etter disse 4 ukene er avsluttet....muligens må jeg ha en liten uke der jeg legger inn litt karbohydrater i kosten min, bare for å få kroppen min litt i balanse igjen før jeg starter på PSMF Dietten, som jeg er fast bestemt på å holde i noen måneder (3-4 mnd). Jeg ble veldig inspirert og motivert av denne dietten når jeg leste innlegget av Andre som gikk ned 50 kg på 4 måneder, rett å slett helt fantastisk :D Kan han, så kan jeg også :)

Jeg skjønner poenget ditt "K-j", men må nok si meg mere enig med argumentene til "little engine that could". Det å faktisk veie såpass mye som jeg gjør er en påkjenning i seg selv, å itillegg til å bruke kanskje 1-2 år på å komme ned i ønskelig fettprosent er rett å slett demotiverende for meg, når det finnes langt mere ekstreme og hurtigere tiltak for vektnedgang og en normal fettprosent! Men det er klart at etter disse måndene på PSMF Dietten, må jeg begynne å normalisere et sundt og riktig kosthold med gode treningsrutiner i hverdagen min! Dette er jeg veldig inneforstått med, og har alt av info og fått tillært den kunnskapen som trengs for å gjennomføre :) Når jeg starter på PSMF går jeg inn for å fullføre 200 %, det kommer til et punkt hvor "nok er nok", og man rett å slett ikke orker å akseptere å være slik man er lenger, når det faktisk er mulig å gjøre en TOTAL renovering. Målet er å komme ned til ønsket fettprosent, og deretter begynne å bygge litt...for å oppnå en veltrent, sterk og sunn kropp :) Dette er drømmen, som endelig skal virkeliggjøres. Reisen min har allerede startet, og det vil bli både oppturer og nedturer, men jaggu skal jeg klare det :D Det er så godt å vite at ALT kan oppnås, bare man VIL det sterkt nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...