Gå til innhold

Kostholdsråd til kresen person


Olasta

Anbefalte innlegg

Hei, kan si litt av hvert om kostholdet mitt, det varierer en del og mangler en del grønt. Er ganske kresen og det eneste jeg er glad i når det gjelder grønnsaker er gulrøtter, blomkål og broccoli. Vet det er litt sært, men det er sånn det har blitt. Det jeg gjør for å ha et passe sunt kosthold er å unngå usunne ting så godt det lar seg gjøre.

Jeg er 18 år, og bor hjemme hos mor og far. Middagsopplegget er ikke optimalt og det blir ofte til at jeg må slenge sammen noe enkelt halvfabrikat etter skolen. Har lyst til å prøve å endre litt på dette.

Kan slenge med noe av det det vanligvis går i nå om dagen.

Frokost: brødskive med ost og skinke, toast eller frokostblanding.

Skolelunsj(her er det begrenset med muligheter): brødskive med ost og skinke, toast, nudler eller noe annet usunt som f. eks bolle. Pluss en yoghurt.

Middag: varierer veldig, men går med en del halvfabrikat potetstappe og enkle ting som hamburger, schnitzel, lapskaus eller diverse rester.

Kveldsmat: brødskive, toast eller frokostblanding.

Er veldig glad i kjøtt, egg, kylling og slikt, men ikke særlig begeistret for ren fisk, men fiskeboller, fiskegrateng og lignende går greit.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å endre kostholdet? Setter stor pris på tips og råd.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp first price kyllingfilet, 2kg i en pakke (oransje pakker). Og kjøpe inn en haug med frossenblandinger med grønnsaker (brokkoliblanding inneholder f.eks kun brokkoli, blomkål og gulrøtter). Det går like fort å steke opp kyllingfilet i biter med litt pepper på, og koke grønnsakene ved siden av (enten koke opp vann, og så gi de et oppkok, eller følge anvisningen på baksiden i forhold til mikrobølgeovn) som tiden det tar å lage potetstappe, eller steke seg en hamburger osv ;)

Kan også steke opp masse kylling, og lage ekstra grønnsaker og ta med dette som lunsj på skolen neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bolmkål og brokkolimos. (1 ganske stor porsjon)

1/2 pose frossen blomkål og brokkoliblanding. (pose med bare blomkål og brokkolibuketter) (Kjempekjekk sak som vi alltid har i fryseren)

De kokes møre (10 min kanskje...?) med minst mulig vann og en liten klatt smør.

Når grønnsakene er passe møre så helles vannet av.

Tilsett endel smør, litt fløte (et par ss) hvitløk (jeg bruker pulver for jeg er lat...wink.gif) og masse gressløk. Kjører alt til mos med stavmikseren.

Gir den et raskt oppkok.

Server og nyt. smile.gif *fra lavkarboforum*

Kyllingwok? -her kan du igrunn steke de grønnsakene du vil sammen med kyllingen, bruk det du liker:) Kan varieres i det uendelige.

Jeg har også lagd en kyllingform, der jeg har stekt kylling litt i stekepanna først, og kokt opp grønnsakene, så har jeg hatt det over i en ildfast form og fløtegratinert det hele:) (tilberedes på samme måte som fløtegratinerte poteter, bare at det er grønnsaker i stedet) men denne tar nok litt lengre tid da:)

Selvom du sa du ikke var begeistret for ren fisk, så kan jeg jo legge med denne oppskriften:

Laksepakke med chili (4 porsjoner)

· 600 g Laksefilet

· 2 stk Lime

· 4 cm fersk Ingefær

· 1 stk Rød chili

· 4 stk Tomat

· 1 stk Rød paprika

· 1 stk Grønn paprika

· 1/2 stk Purre

· 150 g Sukkererter

· 1 ts Salt

· 1 ts Pepper

Skjær fisken i fire like store biter. Legg stykkene på hvert sitt ark aluminiumsfolie og krydre med salt og pepper.

Del lime i to, og drypp saften over fiskestykkene. Finhakk chili, ingefær, purre og paprika, og skjær tomater i båter eller skiver.

Fordel alle grønnsakene over fiskebitene. Brett pakkene sammen og stek dem midt i ovnen på 220 °C i 15-20 minutter.

Server gjerne laksepakkene med naturris.

Går også an å legge noen kyllingfileter i ei ildfast form, lage fire snitt i dem og fylle desse snittene med valgfri kremost (jeg bruker philadelphia med hvitløk og urter) og så steke de i ovnen på 200 grader i 20 minutter ca:) Kan serveres med blomkål og brokkoli-mosen på toppen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synbes maggi juicy chicken er geniale, gir masse smak, er utrolig enkle å bruke, og så har du nok til minst to måltider. Ellers ville jeg spist mer egg, gjerne egg til frokost? :) Jeg liker hvertfall veldig godt både kokte egg, eggerøre/omelett. I omeletten kan du jo også ha oppi litt melk, masse krydder og litt av de grønnsakene du liker. Metter lenge :) Jeg pleier forresten også å hive oppi noen skinkebiter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kan si litt av hvert om kostholdet mitt, det varierer en del og mangler en del grønt. Er ganske kresen og det eneste jeg er glad i når det gjelder grønnsaker er gulrøtter, blomkål og broccoli. Vet det er litt sært, men det er sånn det har blitt. Det jeg gjør for å ha et passe sunt kosthold er å unngå usunne ting så godt det lar seg gjøre.

Jeg er 18 år, og bor hjemme hos mor og far. Middagsopplegget er ikke optimalt og det blir ofte til at jeg må slenge sammen noe enkelt halvfabrikat etter skolen. Har lyst til å prøve å endre litt på dette.

Kan slenge med noe av det det vanligvis går i nå om dagen.

Frokost: brødskive med ost og skinke, toast eller frokostblanding.

Skolelunsj(her er det begrenset med muligheter): brødskive med ost og skinke, toast, nudler eller noe annet usunt som f. eks bolle. Pluss en yoghurt.

Middag: varierer veldig, men går med en del halvfabrikat potetstappe og enkle ting som hamburger, schnitzel, lapskaus eller diverse rester.

Kveldsmat: brødskive, toast eller frokostblanding.

Er veldig glad i kjøtt, egg, kylling og slikt, men ikke særlig begeistret for ren fisk, men fiskeboller, fiskegrateng og lignende går greit.

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å endre kostholdet? Setter stor pris på tips og råd.

Takk!

Gulrøtter, blomkål og brokkoli er vel bra grønsaker å like når man først er kresen ;) Du har en del du kan forbedre, du spiser feks alt for mye brød, 3 ganger om dagen. Prøv å koke sammen noe mat du kan dele opp i porsjoner som du kan fryse ned, slik at du har kvalitetsmat du kan forsyne deg av hele tiden. En gryte chili varer lenge.

Middag burde vel ikke være en utfordring, lager ikke Ellen og Frank god mat da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eggerøra kan du alltids steke opp kvelden før, så har du det ferdig! Det er like godt kaldt :thumbsup:

Jeg ville anbefalt skikkelig gode lunsjer på skolen, siden mye av problemet ligger der. Det virker kanskje krevende å bruke litt tid dagen før til å lage en ordentlig matpakke, men når du venner deg til det går det virkelig fort! Og det å kunne spise kyllingwok til lunsj (ja, kald, gjør ingenting!) er titusen ganger bedre enn de to tørre brødskivene, både i smak og næringsinnhold. Trenger ikke å fortelle deg at nudler og boller ikke bør inngå til hverdags i et sunt kosthold, for det skjønner du jo selv ;)

Det krever litt innsats i starten, dette med å endre kostholdet til det bedre, men når du først er der vil du virkelig ikke angre! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange ferdigkjøpte karbonader inneholder mye fett - lag de selv i stedet.

Karbonadedeig, 1 egg, 2 ss vann, og krydder etter ønske. Løk i er også veldig godt. Bland sammen og form til karbonader (evt. kjøttboller i panna). Tar no time, og er supergodt. Ferdigstekt karbonadedeig med litt ost på er også veldig godt - da blir det gratinert. Ellers bør du også prøve å alltid ha litt frukt med deg på skolen. Veldig mye bedre for kroppen til dessert enn en bolle :-) Og, epler, appelsiner, bananer, pærer er jo veldig godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrøtter, blomkål og brokkoli er vel bra grønsaker å like når man først er kresen ;) Du har en del du kan forbedre, du spiser feks alt for mye brød, 3 ganger om dagen. Prøv å koke sammen noe mat du kan dele opp i porsjoner som du kan fryse ned, slik at du har kvalitetsmat du kan forsyne deg av hele tiden. En gryte chili varer lenge.

Middag burde vel ikke være en utfordring, lager ikke Ellen og Frank god mat da? ;)

Hehe kan prøve å lage noe og fryse det ned :) problemet er ikke når de først lager noe, problemet er at det er sjelden det er felles middag i hverdagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggerøra kan du alltids steke opp kvelden før, så har du det ferdig! Det er like godt kaldt :thumbsup:

Jeg ville anbefalt skikkelig gode lunsjer på skolen, siden mye av problemet ligger der. Det virker kanskje krevende å bruke litt tid dagen før til å lage en ordentlig matpakke, men når du venner deg til det går det virkelig fort! Og det å kunne spise kyllingwok til lunsj (ja, kald, gjør ingenting!) er titusen ganger bedre enn de to tørre brødskivene, både i smak og næringsinnhold. Trenger ikke å fortelle deg at nudler og boller ikke bør inngå til hverdags i et sunt kosthold, for det skjønner du jo selv ;)

Det krever litt innsats i starten, dette med å endre kostholdet til det bedre, men når du først er der vil du virkelig ikke angre! :D

Eggerøre er godt så det skal testes! Er helt utrolig lei brød, så det med skolelunsj har virkelig frustrert meg til tider! Er ikke helt overbevist når det gjelder kald kyllingwok, men får prøve det! For alt jeg vet er det kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange ferdigkjøpte karbonader inneholder mye fett - lag de selv i stedet.

Karbonadedeig, 1 egg, 2 ss vann, og krydder etter ønske. Løk i er også veldig godt. Bland sammen og form til karbonader (evt. kjøttboller i panna). Tar no time, og er supergodt. Ferdigstekt karbonadedeig med litt ost på er også veldig godt - da blir det gratinert. Ellers bør du også prøve å alltid ha litt frukt med deg på skolen. Veldig mye bedre for kroppen til dessert enn en bolle :-) Og, epler, appelsiner, bananer, pærer er jo veldig godt :-)

Er veldig glad i karbonader, men har aldri prøvd å lage selv, så det skal definitiv prøves! Hvordan er det med holdbarhet på karbonader i romtemperatur? Syns karbonader på brødskiva er godt, men veit ikke om det er en god ide å ha med på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...