Gå til innhold

16 år og ned i vekt?


inaaa

Anbefalte innlegg

Jeg er da en jente på 16 år som tidligere ikke har avslørt min alder på fitnessbloggen, av frykt for å få negativ tilbakemelding.

Mitt mål er å rett og slett bli fornøyd med speilbildet, og det i form av å redusere fettprosenten.

Hva synes folk om dette?

Jeg spiser helhetlig sunnere og mindre, og når jeg da er fornøyd med fettprosenten vil jeg igjen begynne å spise litt mer karbohydrater og trene styrke for å øke muskelmasse.

Typisk dagsmeny for meg ser sånn ca. slik ut;

Frokost:

-Egg + krydder

eller

-havregrøt meg natreen og kanel, så mye at jeg blir mett (50-100g ferdig grøt)

eller

-skyr med noen ss fun light

eller

-Glutenfritt/lavkarbo brød med magert pålegg/lavkarbo pålegg

Lunch:

-Wasa Havreknekkebrød (3-4 stk) med magert pålegg

eller

-Salat med kylling eller tunfisk (isbergsalat, tomat, agurk/avokado, noen flere forslag?)

eller

-brødmat (glutenfri eller lavkarbo) med magert pålegg

eller

-middagsrester

Middag:

-Kjøtt og fisk med masse grønnsaker

eller

-Normal mat i mindre mengder (i noen, veldig få, tilfeller spise litt mer og ta et par karboblokkere for å spise med god samvittighet + en joggetur etter)

Kveld/snacks:

-Skyr med noen ss fun light

eller

-Yoghurt dobbel 0% yoplait

eller

- litt middagsrester om sulten

Jeg er ca 1.61 høy og veier 62 kg (regnet ut 19 i fettprosent, kan regne med pluss minus 3 prosent)

Hva synes dere? Konstruktiv kritikk mottas gjerne! Men hold det innenfor rimelighetens grenser, er dere grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første jeg tenker er at du ikke er så veldig stor og med en fettprosent på 19 er du ikke akkurat stor. Anbefalingene er faktisk å ligge rundt 20% for kvinner, hvis du vil ha en sunn kropp. Jeg er fullstendig klar over at de som står på scenen har en lavere %, men det er når de er på scenen og forhåpentligvis ikke som normalen. Nå er dette kun min mening, men jeg synes ikke at "normale" jenter skal strebe etter å ha en fettprosent så lavest som mulig når du allerede er relativt langt nede, kun fordi at hvis vi ønsker å ha en frisk og sunn kropp så er det faktisk best å ha litt polstring. Faren ved å gå for langt ned er jo faktisk at man f.eks mister mensen.

Det jeg tror er best er å trene styrke. Styrketrening vil forme kroppen din til slik du vil ha den, ja, det tar jævlig lang tid, men sånn er det bare. Og ikke spise for lite mat. Du trenger faktisk mat. Det er ikke en sunn kropp hvis du kun spiser 1200-1300 kcal over lengre tid og skal ha en fettprosent på 10-12 året rundt. Men igjen, kun min mening og jeg vet folk er uenige..men du aner ikke hvor fort det er å ende opp i en negativ sirkel ifh til fettprosent, kroppsvekt og mat. Du er kanskje frisk og rask nå, men for mye av det gode ender fort opp med å bli feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er at du ikke er så veldig stor og med en fettprosent på 19 er du ikke akkurat stor. Anbefalingene er faktisk å ligge rundt 20% for kvinner, hvis du vil ha en sunn kropp. Jeg er fullstendig klar over at de som står på scenen har en lavere %, men det er når de er på scenen og forhåpentligvis ikke som normalen. Nå er dette kun min mening, men jeg synes ikke at "normale" jenter skal strebe etter å ha en fettprosent så lavest som mulig når du allerede er relativt langt nede, kun fordi at hvis vi ønsker å ha en frisk og sunn kropp så er det faktisk best å ha litt polstring. Faren ved å gå for langt ned er jo faktisk at man f.eks mister mensen.

Det jeg tror er best er å trene styrke. Styrketrening vil forme kroppen din til slik du vil ha den, ja, det tar jævlig lang tid, men sånn er det bare. Og ikke spise for lite mat. Du trenger faktisk mat. Det er ikke en sunn kropp hvis du kun spiser 1200-1300 kcal over lengre tid og skal ha en fettprosent på 10-12 året rundt. Men igjen, kun min mening og jeg vet folk er uenige..men du aner ikke hvor fort det er å ende opp i en negativ sirkel ifh til fettprosent, kroppsvekt og mat. Du er kanskje frisk og rask nå, men for mye av det gode ender fort opp med å bli feil.

Definitivt enig :-) tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Opheliia skriver så hvis du bygger opp musklene vil du automatisk se mye strammere ut :) Det trenger ikke ta all verden med tid så lenge du trener bevisst. Du er bare 16 år gammel og vil oppleve om et par år at kroppen forandrer seg av seg selv, det er typisk for oss jenter når vi nærmer oss 20. Kroppen er jo ikke ferdig ennå.

Spis sunt! Spis gode proteinkilder, masse grønt, langsomme karbohydrater, frukt, drikk vann. Et godt kosthold gjør underverker og ikke bare ser kroppen bedre ut, helsa blir bedre, du får mer energi, bedre hud o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...