Gå til innhold

lavkalori mat og sånn


lotteb

Anbefalte innlegg

hey !

lurte egentlig på om noen hadde noen gode oppskrifter på brød, boller, vafler eller andre ting dere anbefaler som inneholder mist murlig kalorier. Blir så fort fysen på noe godt, noen tips til hva jeg kan erstatte snop og sjokkis med som inneholder minimalt med kalorier? F. eks eggefluff, hvordan lager man det?

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klokka er over fire på natta, så beklager at det "bare" blir link. Men fitnessbloggen har en del oppskrifter på sunnere bakverk, og noen av dem inneholder nok lite kalorier også.

Eggefluff lages på følgende måte

- Stivpisk eggehviter

- Tilsett smak og søtning.

Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

jepp. :)

Fluff lages hovedsaklig på to måter; med proteinpulver eller med eggehviter.

Når det lages med proteinpulver, er det mange som bruker fryste bær og/eller setter blandingen med proteinpulver, vann og evt. bær i fryseren. Det er lettere å få til fluffen jo kaldere væsken er. Kasein (casein) er bedre å fluffe med enn myse (whey).

Men når fluff lages med eggehviter, trenger man ikke fyse det ned. Da stivpisker man eggehviter med sukrin og tilsetter smak.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med proteinpulver, men eggehvite-fluffen kan stekes i ovnen. Da får man marengs/pikekyss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluff lages hovedsaklig på to måter; med proteinpulver eller med eggehviter.

Når det lages med proteinpulver, er det mange som bruker fryste bær og/eller setter blandingen med proteinpulver, vann og evt. bær i fryseren. Det er lettere å få til fluffen jo kaldere væsken er. Kasein (casein) er bedre å fluffe med enn myse (whey).

Men når fluff lages med eggehviter, trenger man ikke fyse det ned. Da stivpisker man eggehviter med sukrin og tilsetter smak.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med proteinpulver, men eggehvite-fluffen kan stekes i ovnen. Da får man marengs/pikekyss.

Men hvis man lager med eggehviter, hvor lenge holder det seg? *Jeg fryste ned mitt..*Etter at jeg hadde stekt det i ovnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man lager med eggehviter, hvor lenge holder det seg? *Jeg fryste ned mitt..*Etter at jeg hadde stekt det i ovnen..

Den holder seg nok ikke å lenge, så når jeg lagde det, pleide jeg å bruke litt guargummi (guar gum). Guargummi er et supert fortykningsmiddel og stabilisator, og har mange bruksområder. Det er en grunn til at det blir brukt så mye i ferdigprodukter. Brukte det ikke så mye med en gang, men det var inntil jeg lært å bruke det. Nå er jeg avhengig, men har likevel ikke klart å bruke opp den første boksen jeg kjøpte. Den er så utrolig drøy!

Men jeg forstår jo at ikke alle gidder å kjøpe, så det kan hende du kan bruke johannesbrødkjernemel (jbkm) eller kanskje også fiberhusk. Jeg liker ikke å bruke fiberhusk i "våte" retter, men i bakverk syntes jeg den er super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. Prøver å kjøpe minst mulig "sære matvarer" hvis du skjønner ;P

De selger fiberhusk i dagligvarebutikker hvis det var det du siktet til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger fiberhusk i dagligvarebutikker hvis det var det du siktet til:)

Heheh, litt det og, men er mye det at jeg bor hjemme (17 år), og foreldrene mine er vel ikke helt klar over hvor interessert jeg er i sånt.

Hvis jeg kjøper det, blir det jo uansett til at jeg kjøper det i skjul og har det på rommet, og drar det fram om jeg er alene og skal kokkelere :p Andre ting jeg skal kjøpe er sukrin.. Kanskje proteinpulver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ofte "sunnere" kaker, boller, osv ikke smaker noe godt. Men jeg syns ikke sukkerfri gele er noe ille! (det spørs jo om du er av dem som ikke liker fun light, og lettbruser, osv). Du kan lage det av sånne gelatinplater og fun light, eller så kan du kjøpe sånn ferdig sukkerfri, men den selger de ikke så mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...