SebArneberg Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Hei! Jeg er på utkikk etter studier som kan bekrefte/avkrefte diverse utsagn jeg straks kommer med. Hadde en diskusjon angående kosthold i klassen i dag hvor læreren sa følgende ting (i forskjellige sammenhenger): - Man er nødt til å spise frokost ellers blir det en dårlig økt, altså man får ikke tatt seg helt ut (var det ikke en studie som sa at dette hadde lite til ingen effekt på en styrketrening tidlig på dagen?) - Det er å anbefale vanlig mat fremfor proteinpulver, fordi proteinene i maten tas lettere opp av kroppens reseptorer enn den kunstige i proteinpulver. (proteinpulver er da vitterlig melkeprotein og derfor helt naturlig?!!?) - Proteinpulver er en dyr måte å erstatte et proteinrikt måltid (prisen protein pr gram må vel være mye lavere med proteinpulver?) - Kreatin er bortkastede penger for mange av dere på deres nivå og treningsmengde. (Har nybegynnere dårligere effekt av det? noen studier som evt. bekrefter/avkrefter dette? Jeg vet det er mange på forumet her som sitter på mye kunnskap, men det hadde vært kjempefint om noen kunne vise hvordan de vet det også. Jaja, sånn er i hvert fall dagene på idrettslinja om dagen.. hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tombrunost Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Hadde en diskusjon angående kosthold i klassen i dag hvor læreren sa følgende ting (i forskjellige sammenhenger): - Man er nødt til å spise frokost ellers blir det en dårlig økt, altså man får ikke tatt seg helt ut Nei, men det er en smakssak. Noen foretrekker å trene fastet(dvs ikke spist enda). - Det er å anbefale vanlig mat fremfor proteinpulver, fordi proteinene i maten tas lettere opp av kroppens reseptorer enn den kunstige i proteinpulver.Det spørs på hva du spiser men om du spiser kvalitetsmat som er rikt på protein så er det bedre enn pulver ja. - Proteinpulver er en dyr måte å erstatte et proteinrikt måltid Nei, protein er et fantastisk tilskudd om du ikke får i deg nok protein via kostholdet. - Kreatin er bortkastede penger for mange av dere på deres nivå og treningsmengde. Det varierer litt fra person til person har jeg erfart. Noen merker kreatin veldig godt, andre gjør ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Aalbotsjord Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Angående proteinpulver så er proteinpulver mer gunstig etter trening enn proteiner i mat. fordi i de fleste er det mysekonsentrat som kroppen tar fortere opp. Mat har mer mineraler og vitaminer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
larskr Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 læreren din er på tur i skogen ser det ut som. Fastet trening er en smakssak, noen liker det andre ikke. Om det påvirker prestasjonene dine har jeg ingen erfaringer med, men mange erfarne løftere gjør dette. Dessuten, det er ikke opp til deg å komme med studier som beviser at læreren har feil, kommer han med bastante påstander er det da vitterlig opp til han å dokumentere dem. Proteinene i pulver er ikke "kunstige". At han i det hele tatt bruker "naturlig er bedre enn kunstig" argumentasjon er et stort rødt flagg på at han ikke vet hva han snakker om. Kroppen klarer ikke å skille mellom to ting med samme kjemiske formel, der en er naturlig og en er syntetisk. Proteinpulver er billigere enn å lage et ekstra proteinrikt måltid hver dag. Kreatin er kanskje det best dokumenterte kosttilskuddet, til og med Olympiatoppen anbefaler det, og de anbefaler så og si ingenting Anya 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest aaa Skrevet 14. mars 2012 Del Skrevet 14. mars 2012 Læreren din er en dott. Han skulle vært rullet i sjokade og slengt i et hull sammen med Lyle McDonald... Anya 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 - Man er nødt til å spise frokost ellers blir det en dårlig økt, altså man får ikke tatt seg helt ut Selv har jeg merket at jeg ofte har økt fokus med fastende trening, og det fungerer dermed utmerket for høy intensitet over kort tid. Har bla. fått nye maksløft i markløft og pull ups på trening der jeg ikke har spist på rundt 18 timer. - Det er å anbefale vanlig mat fremfor proteinpulver, fordi proteinene i maten tas lettere opp av kroppens reseptorer enn den kunstige i proteinpulver. Mysepulver har meget stort og effektivt opptak med opptak på rundt 9gram i timen. For eksempel egg (som forøverig er en utmerket proteinkilde), har et opptak på rundt 2 gram i timen. Etter trening vil det da være mer effektivt med myse enn egg. Kilde: http://fitnessbloggen.no/mat-hvor-mye-hvor-ofte-og-hva/ Ang kreatin: Leste et sted at man kunne regne med å øke 5-10% hvis man responderte godt på dette. Derfor sier det seg selv at en som tar 200kg i knebøy vil ha mer effekt av dette enn en som tar 50kg. Hvis vi sier effekten er 10%: En som tar 50kg i bøy vil da kunne øke 1RM til 55kg. En som tar 200kg vil da kunne øke sin 1RM til 220kg. Er det da ikke effektivt for den som er ganske fersk og ikke løfter så mye enda? Nei. Det er fortsatt et billig tilskudd, og det har svært god effekt i forhold til de fleste andre (lovlige) tilskudd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anya Skrevet 17. mars 2012 Del Skrevet 17. mars 2012 Be den læreren om å oppdatere seg litt på forskningsfronten.. evt teste ut dette selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.