Gå til innhold

Noen andre her som har delte magemuskler?


AdelH

Anbefalte innlegg

Jeg fikk delte magemuskler etter det siste svangerskapet, og sliter litt med det å trene magen.

Det føles ubehagelig, og jeg kjenner at jeg ikke er så sterk i magen lenger.

Hvis det er andre her med samme "problemet". Hvordan trener dere magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme her! Det går bedre nå, har hatt to keisersnitt. Siste var i 2009. Det var vondt å ta situps leeenge etterpå, men nå går det greit. Planken også. Kjenner at det er litt mellomrom på midten, og spent på hvordan det ser ut under alt fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest på litt andre forum angående det her, og da hvis det er ille og ukomfortabelt (aner ikke hvor lenge siden du fikk ditt siste barn) så er operasjon en mulighet. Dette vil jeg også tro man kan få støtte fra staten om hvis man formulerer seg riktig når man er til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet operasjon er en mulighet, og jeg driver å vurderer det, men jeg skal gi det litt mer tid. For jeg vil nok ikke få støtte til dette.. er ikke vanlig at dem gir det desverre :/

Fikk tvillinger april 2011 :rofl: så magen så ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også vært gjennom et tvillingsvangerskap. :) De ble født sommeren 2010, magemusklene mine er fortsatt bittelitt delt, men ikke ille. En halv cm mellom dem kanskje, men når jeg strammer så blir den lille avstanden helt borte. Skjønner hva du mener med at det er ubehagelig, jeg merket godt på trening at jeg var svak i magen for ett års tid siden, magemusklene liksom sklei litt frem og tilbake. :p Det gikk veldig utover øvelser som knebøy, markløft og roing syntes jeg.. Men fortsett å kjøre på med planke og baseøvelser, så blir det bedre. Jeg merker ikke noe til at magemusklene er svake nå lengre, etter ett år med hard styrketrening. Situps skal man ikke ta om man har delte magemuskler, det kan gjøre det verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du har blitt bedre, Mia :) Forferdelig kjedelig når magen ikke vil det vi vil.

Jeg har hatt perioder hvor magen min har vært så øm og jævlig, men det virker som at den har blitt ett hakk bedre nå. Og situps styrer jeg unna :)

Knebøy har jeg nettopp begynt med, og det går bra :rofl: trodde bekken og alt skullle gå til h.... om jeg prøvde, men det gikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delte magemuskler må ikke forveksles med brokk i bukveggen. Det er ingen defekt i bindevevshinnene som ligger utenpå musklene, og dermed ingen risiko for at tarmslynger presser seg gjennom åpningen og utvikler seg til inneklemt brokk. Dog, i noen tilfeller med delte magemuskler, kan navlebrokk oppstå.

Enkelte studier tyder på at trening kan hjelpe noe, men her er det viktig å få veiledning i forhold til hvilke øvelser som hjelper. Det er først og fremst trening av de tverrgående magemusklene - kjernemuskulatur i magen - som anses å kunne hjelpe.

Andre typer magetrening kan gjøre separasjonen større, og disse bør unngås. Dette er øvelser der du ikke klarer å holde magen inne. Om du gjør mageøvelser som får det til å bule ut imellom magemusklene, kan dette føre til at separasjonen blir større.

Nhi.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man egentlig om magemusklene er delte? Jeg har 4 svangerskap bak meg, et av dem keisersnitt.

Delte magemuskler ses som en forhøyning som buler ut nedover langs midten av magen - altså mellom de rette magemusklene på hver side av midtlinjen. Dette mellomrommet strekker seg fra nederst på brystbenet til nedenfor navlen, og det blir lett synlig når du strammer magemusklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delte magemuskler ses som en forhøyning som buler ut nedover langs midten av magen - altså mellom de rette magemusklene på hver side av midtlinjen. Dette mellomrommet strekker seg fra nederst på brystbenet til nedenfor navlen, og det blir lett synlig når du strammer magemusklene.

Ah, ok, det visste jeg ikke. Blir spennende å se etter hvert om mine er delte eller ikk da - foreløpig er det alt for mye fett i veien til å kunne se noe som helst når jeg strammer:rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også 4 svangerskap bak meg og hadde egentlig gitt opp hele magen og tenkt at det eneste som hjelper er muskelstimulator eller wrapping eller noe i den duren, men etter jeg startet med styrketrening har jeg sannelig fått strammet opp denne delen av kroppen også. Det hadde jeg aldri trodd! Og fått magemuskler :)

Markløft, knebøy, planke i forskjellige varianter er vel det som gjorde susen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 21 mnd siden jeg fikk mitt andre barn og jeg har litt delte ennå, spes under magen. Meeen, jeg stabiliserer alltid uansett hvilken øvelse jeg tar og kjenner nå at jeg er blitt sterkere og mer markert! Så de går tilbake... det tar bare litt tid!

Hvilken øvelser kjører du da?

Og hva mener du med stabiliserer? :)) :rofl:

Vil lære alt jeg kan lære for å forbedre magen..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken øvelser kjører du da?

Og hva mener du med stabiliserer? :)) :rofl:

Vil lære alt jeg kan lære for å forbedre magen..hehe

Altså, jeg strammer og støtter opp liksom uansett hvilken øvelse jeg tar. Slik at jeg hele tiden "trener" magen på en måte... kjenner at det tar hos meg når jeg gjør det. Jeg har i allefall to forskjellige mager, en som slapper av og en som er stram og rett (fordi jeg har god holdning, støtter opp osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...