Gå til innhold

Redd for å spise feil?


Gjest danielle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest danielle
Ortorexi har vært kjent lenge, men det er flott at Kristine tar det opp! Tror nok det er en del her som sliter med nettopp det....

Enig enig... Det kan være fint å belyse problemet litt i ny og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortorexi er vel ikke en offesiell diagnose, men et begrep under spiseforstyrrelser?

Lidelsen anerkjennes ikke som en psykisk lidelse i ICD-10 [4] eller DSM-IV, og [5] er heller ikke en del av den foreslåtte revisjonen DSM-V.

Uansett bra at det belyses. Tror kanskje at om man allerede hadde en spiseforstyrrelse når man begynte å trene og ha fokus på kosthold i forhold til trening så er ortorexi fella lettere å gå i. Kjenner i allefall på det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ortorexi er heller ikke etter det jeg vet en sykdom. Ja, det blir brukt som en betegnelse/et begrep på en forstyrret tilstand rundt mat, og nevnes gjerne i forbindelse med spisefortyrrelser da det er det mest nærliggende.

Ville anta at en person med klassiske ortorektiske symptomer ville fått diagnosen atypisk spiseforstyrrelse eller/og kanskje også OCD (obsessive compulsive disorder).

Jeg syntes absolutt at det burde bli betegnet som en egen sykdom, men det er nok litt vanskeligere å diagnostisere da skillet mellom ekstremt sunn og syk er uklar. Anorektikere er ofte også sunne, men fokus på lite kalorier er gjerne enda større....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Helt enig. Grensen mellom sykelig sunn og sunn er hårfin. Og jeg blir skremt når mange mener "veien ut av" anorxia/bulimi er trening og fokus på sunn og NOK mat...Nei, det er ikke det. FØRST må man bli frisk, SÅ kan man begynne og tenke sunn mat og trening. Hvis ikke er man nesten garantert og få ortorexi...Har selv hatt anorexia, og jeg må rett og slett regelmessig (men heldigvis mer og mer sjeldent) teste meg selv mtp trening og treningsmendge. Jeg har funnet ut (prøv og feil metoden) at maten jeg spiser kan jeg ikke gjøre mye med, da blir jeg "syk" med en gang. Og treningen kan i perioder bli "for viktig" i forhold til ting som VIRKELIG betyr noe i livet...

Om man ikke greier og trene mindre enn vanlig en ferietur med venner/familie pga diverse omstendigheter og felles enighet pga sosiale årsaker, så er det noe feil om man føler seg feit, lat eller "ødleagt" pga dette. Det er et stort varselsignal når man skipper skole/jobb for og trene, og det er like ille/verre og droppe og stille opp for venner/familie som trenger det (samme om det er for og støtte opp i striste/vanskelige stunder, eller feire gode hendelser id eres liv), eller i det hele tatt få dårlig samvittighet om man skipper trenign fremfor slike ting...

Og jada, opplever det selv. Var på konfirmasjon ei helg i fjor, og det var knallvær og vi hadde avtalt joggetur på lørdag(langtur), men så viste det seg jo at det var konfirmasjon på lørdag, ikke søndag, som jeg hadde notert meg,- ergo, turen gikk ut..Og jeg var fryktelig irritert, helt til jeg begynte og tenke på hva jeg faktisk irriterte meg over..Og at jeg kan jo ta turen i morgen, alene og i styggvær (som det var varslet),- eller ikke. Den ene turen hadde uansett INGETING og si for min form den dagen eller i fremtiden....ELler når minstemann første barnehageår var syk flere uker i strekk (føltes det som) og jeg nesten ikke fikk trent for han kun ville sitte i fagnet døgnet rundt, og begynte og irritere meg, føle meg slapp i fisken og i dårlig form. Da måtte jeg også gå noen runder med mine tanker og hodet mitt.........Får man slike tanker, er det viktig og jobbe med hva man faktisk går og tenker på, for det ligger i hodet. Og man må jobbe med og kunne la trening ligge når slike perioder og hendelser i livet skjer...Men jeg tror MANGE her inne har bikket over den terkselen for lenge siden.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening bør være en helsegevinst, og ikke en fare for sunn helse :-)

Alt kan helt ufarlig spises, så lenge man har et begrep om måtehold.

Men, dét er kanskje det største problemet for mange, at det er alt eller ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...