Gå til innhold

Et liiite spørsmål.... (eller tre?)


Anreka

Anbefalte innlegg

Hva skjer med kroppen om man ligger på rundt 800-900 kcal for dag? Jeg har lest forskjellige ting på forskjellige steder, og lurer nå på om noen kan gi meg en fasit.

For sånn jeg har skjønt så er basalforbrenninga på ca 1500 kcal for dag, og med et aktivt liv så vil forbrenninga bli høyere, rite?

Da er det ikke logisk for meg at det skal kunne gå an å fungere med et inntak som ligger 6-700 under det som kroppen forbrenner selv, uten at man rører på seg i det hele tatt.

Er det sånn at kroppen lagrer det den får av overskudd for å "overleve"? Har lest det mange steder, men har også lest at det er bare bullshit.

Såå...kan noen forklare meg dette? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes metoder å lure kroppen til å fortsette å forbrenne mens man går veldig lavt i kalorier i en periode. PSMF er et eksempel på dette, men da bør man ikke gå mer enn 6-8 uker i strekk, men må ha refeeds der man passer på at leptin ikke synker for lavt og man må trene så lite som mulig.

En ting er sikkert, og det er at jo mindre kalorier du spiser jo viktigere er det å få i seg nok protein!

Anyway - ta en titt på PSMF, så får du svaret på spørsmålet ditt. Etter å ha lest, så får du stille deg spørsmålet om du tror det er lurt *i lengden*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at noe nevneverig hadde skjedd etter kun èn dag.

tenkte på over tid ja:) ser det er mange som legger seg på rundt 1000 kcal i enkelte tråder her. Selv har jeg lagt meg på 1600 kcal i første omgang, så får vi se om det er litt lite eller om det går. :)

Det finnes metoder å lure kroppen til å fortsette å forbrenne mens man går veldig lavt i kalorier i en periode. PSMF er et eksempel på dette, men da bør man ikke gå mer enn 6-8 uker i strekk, men må ha refeeds der man passer på at leptin ikke synker for lavt og man må trene så lite som mulig.

En ting er sikkert, og det er at jo mindre kalorier du spiser jo viktigere er det å få i seg nok protein!

Anyway - ta en titt på PSMF, så får du svaret på spørsmålet ditt. Etter å ha lest, så får du stille deg spørsmålet om du tror det er lurt *i lengden*

oo takker for svar, skal lese litt om PSMF :) men tror ikke det er noe for meg ;P Lurer mest fordi jeg er nysgjerrig og vil lære mer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med kroppen om man ligger på rundt 800-900 kcal for dag? Jeg har lest forskjellige ting på forskjellige steder, og lurer nå på om noen kan gi meg en fasit.

For sånn jeg har skjønt så er basalforbrenninga på ca 1500 kcal for dag, og med et aktivt liv så vil forbrenninga bli høyere, rite?

Da er det ikke logisk for meg at det skal kunne gå an å fungere med et inntak som ligger 6-700 under det som kroppen forbrenner selv, uten at man rører på seg i det hele tatt.

Er det sånn at kroppen lagrer det den får av overskudd for å "overleve"? Har lest det mange steder, men har også lest at det er bare bullshit.

Såå...kan noen forklare meg dette? :p

Det skjer ingenting spesielt med kroppen om du spiser 800-900 kcal èn dag. Det skjer mer med kroppen om du spiser 900 kcal pr dag over lengre tid. Om du legger deg på 1600 kcal og spiser 800 kcal en dag og 2000 neste dag får du i teorien samme utfall siden det er regnestykket på slutten av en periode som teller. Derfor er det mange av oss som opplever stagnasjon f.eks ved gigastort underskudd hele uka, før vi krasjer i smågodthylla på lørdag og spiser opp hele underskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oo takker for svar, skal lese litt om PSMF :) men tror ikke det er noe for meg ;P Lurer mest fordi jeg er nysgjerrig og vil lære mer :D

Da er det du trenger å huske dette:

* Kroppen vil senke forbrenningen for å prøve å unngå at du dør. Når all lagret energi er brukt opp vil du jo dø, så det er lurt å spare

* Når forbrenningen går ned går kroppstemperaturen ned og man fryser lettere. Helt vanlig termodynamikk

* Kroppen vil senke forbrenning ved å la fettet være og bruke muskler som energi

+++

De fleste dietter har som mål å forsøke å gjøre andelen forbrent fett så høy som mulig samtidig som andelen forbrent muskelmasse holdes lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Derfor er det mange av oss som opplever stagnasjon f.eks ved gigastort underskudd hele uka, før vi krasjer i smågodthylla på lørdag og spiser opp hele underskuddet.

Stikkord: leptin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes noe som heter at "kroppen lagrer energi" ved så stort underskudd over lengre tid?

Her bør du rope på Vegard Lysne, men jeg tror ikke kroppen kan lagre noe så lenge den er i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du rope på Vegard Lysne, men jeg tror ikke kroppen kan lagre noe så lenge den er i underskudd.

vel...nei, den har vel kanskje ikke noe å lagre fra, siden den bruker alt. Men om jeg over tid hadde gått på 800 kcal om dagen.. og så hadde jeg en eller to dager der jeg plutselig dytta i meg 2500 per dag, før jeg gikk tilbake til 800 kcal. Ville kroppen da ha lagra det den kunne av overskuddet? Fordi den vet at den ikke får nok ellers? *inn med teskje da vettu, såri:P*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel...nei, den har vel kanskje ikke noe å lagre fra, siden den bruker alt. Men om jeg over tid hadde gått på 800 kcal om dagen.. og så hadde jeg en eller to dager der jeg plutselig dytta i meg 2500 per dag, før jeg gikk tilbake til 800 kcal. Ville kroppen da ha lagra det den kunne av overskuddet? Fordi den vet at den ikke får nok ellers? *inn med teskje da vettu, såri:p*

Du ser disse bodyfitnessjentene som lever på streng diett før konkurransene sånn at mest mulig av muskler synes. Etter konkurransen spiser de, og bare timer etterpå ser du at de har forandret kroppsform til mer vann/kroppsfett. Dette er ekstreme tilfeller. Hos oss normale dødelige med litt mer fett normaltvis ser du ikke denne tydelige transformeringen bare på noen få timer. Ligger du veldig lavt og plutselig spiser ganske mye mer vil du også legge på deg pga. vann og magefyll, men det gjør også til at kroppen din har lettere for å slippe på fettet når du går tilbake til underskuddet så fremst underskuddet ikke er for stort.Kroppen din blir altså i bedre stand til å forbrenne fett igjen.

La oss si at du ligger på underskudd i ukedagene. Da har kroppen din redusert hormonet leptin med 50% i ekstreme tilfeller. Leptin påvirker forøvrig fettcellen slik at den blir mer motstandsdyktig mot fettlagring, så leptin vil du ha.

Spiser du litt mer to dager så vil du kjapt øke leptinnivåene dine, selv om du også kanskje drar på noe vann og bittelitt ekstra mageinnhold.Husk at det skal ganske mange tusen kalorier i overskudd til for å legge på seg ett kg fett. Kroppen er ikke dum, den liker fett og den vil gjerne at du skal ha adekvat med fett på deg i tilfelle krisetid. Men, når du har overspist disse 2500 kcal så vil hormonene dine stabiliseres, kortisol gå ned, glykogenlagre fylles (ved tilstrekkelig karboinntak) og proteinsyntesen økes sånn at du kan bygge muskler igjen.

Hvor lang tid det tar før kroppen lagrer fett er ett ganske teoretisk spørsmål. Lagring og frigjøring av fett er to kontinerlige oppgaver i kroppen som forekommer hele tiden. I hvilken retning disse to oppgavene fører styres i grunn ikke primært av kalorier, men av hormoner. Hormonell ubalanse gir større fettlagring. Søvn, mat og stress er de tre primærtingene som styrer hormonene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over en lengre periode: Kroppen setter ned forbrenningen over tid fordi den får for lite mat. Hvis du ikke spiser utrolig mye proteiner begynner kroppen å "spise opp" muskelmassen. Du føler deg slapp, sliten, uggen, trøtt og kald. Lite energi. Sulten.

Jeg vet ikke om 800-900 kcal om dagen er så lite at kroppen til slutt ikke har noe å ta underskuddet av. Men får du i deg for alt for lite næring vil livsviktige funksjoner etterhvert slutte å fungere. Det er jo derfor anoreksi er dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...