Gå til innhold

proteinrikt kosthold og mageproblemer


Gjest

Anbefalte innlegg

har gjort det..trodde jeg var alergisk mot melk og har ikke spist noe av det i ca en uke, og går mye bedre, men fikk svar om at jeg ikke var alergisk, så skjønte det ikke helt :p blir av og til litt dårlig av proteinpulver og..er vell bare å spise mer varier å ikke bare det samme hele tiden tenker jeg..tok litt av med kesam og proteinpulver en stund :p

Er ikke uvanlig å bli uggen i magen av store mengder melkeprodukter, selv om man ikke er laktoseinntolerant vil ikke de si at man kan drikke ugrensede menger med melk. Hatt samme problem var hos legen å hun spurte hvor mye melk jeg drakk, var smålig flau for å fortelle henne at jeg faktisk drakk 3 liter melk daglig å da sa hun tvert at de var grunnen, har begrenset melkemengden ned LITT å de fungerer langt bedre. Er forøvrig ikke vanlig å kunne drikke så mye melk i voksen alder, norge er vell litt spesiell på den fronten tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok bare noen blodprøver jeg, trodde de testet alt...kan jo prøve å kutte ut alt av melkeprodukter da, og se om det funker..men er jo ikke så mye man kan spise da :p vertfall ikke når man er veeldig kresen og i tillegg opptatt av å ha et sundt kosthold :p

Det finnes både laktosefri melk, yoghurt naturell, rømme, smør og fløte. Det er også lite laktose i gulost, så mange laktoseintolerante tåler det. Utenom er dette en ekstra grunn for å styre unna ferdigmat og halvfabrikater da dette ofte inneholder melk. Er selv laktoseintolerant, og synest det er lettere å ha et sunt kosthold nå, da jeg må lage det meste av mat fra bunnen av. Eneste jeg virkelig savner er cottage cheese, kesam og brunost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil størrelsen på måltidet utgjøre noen forskjell? :)

For mange vil det det. Tømmingen av magesekken til tynntarmen går ganske sakte. Magesekken har en viss kapasitet, og om man overskrider denne vil det presse innholdet raskere ut i tynntarmen. Dette gjør at fordøyelsen blir ufullstendig, så mer renner rett gjennom. Salter i maten kan også trekke vann ut i tarmen, noe som resulterer i løs avføring.

Jeg merker selv magetrøbbel innimellom etter store måltider, men det er litt av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uvanlig å bli uggen i magen av store mengder melkeprodukter, selv om man ikke er laktoseinntolerant vil ikke de si at man kan drikke ugrensede menger med melk. Hatt samme problem var hos legen å hun spurte hvor mye melk jeg drakk, var smålig flau for å fortelle henne at jeg faktisk drakk 3 liter melk daglig å da sa hun tvert at de var grunnen, har begrenset melkemengden ned LITT å de fungerer langt bedre. Er forøvrig ikke vanlig å kunne drikke så mye melk i voksen alder, norge er vell litt spesiell på den fronten tror jeg.

hehe, men jeg drikker egentlig ikke melk da, har aldri drukket det, men merket etter jeg begynte å spise kesam (mye kesam) og i tillegg melk i grøten begynte jeg å bli dårlig hele tiden..så får vertfall prøve å kutte ned :p takk for gode tips dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes både laktosefri melk, yoghurt naturell, rømme, smør og fløte. Det er også lite laktose i gulost, så mange laktoseintolerante tåler det. Utenom er dette en ekstra grunn for å styre unna ferdigmat og halvfabrikater da dette ofte inneholder melk. Er selv laktoseintolerant, og synest det er lettere å ha et sunt kosthold nå, da jeg må lage det meste av mat fra bunnen av. Eneste jeg virkelig savner er cottage cheese, kesam og brunost.

ååh tusen takk for gode råd :D får prøve å kutte ut melk og proteinpulver og kesam å sånt da..er alle youghurt naturell laktosefri?> får prøve det kansje..kommer til å savne CC jeg og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle yoghurt naturell er laktosefri, men den som er det er merket med laktosefri. Alle melkeproduktene jeg nevnte er fra tine og er gode på smak. Utenom finnes også soya, rismelk, havremelk og andre alternativer... synest vel og merke ikke disse er veldig gode på smak. Proteinpulver går fint dersom det er laktosefritt, myseisolat er så og si laktosefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe, men jeg drikker egentlig ikke melk da, har aldri drukket det, men merket etter jeg begynte å spise kesam (mye kesam) og i tillegg melk i grøten begynte jeg å bli dårlig hele tiden..så får vertfall prøve å kutte ned :p takk for gode tips dere :)

Og en ting til Litago lettere sjokomelk er laktoseredusert så den inneholder bortimot ingenting laktose, dersom du er glad i sjokomelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir av og til veldig "oppblåst" av mye fiber(hvis jeg tenker riktig stoff nå:p), hvis jeg spiser f.eks en veldig stor mengde salat. Men ellers har jeg faktisk ikke merket noe til det!

åå? kan godt hende det er det og :p lever jo på frukt og grønnsaker..årh..aner ikke hva det er jeg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til Litago lettere sjokomelk er laktoseredusert så den inneholder bortimot ingenting laktose, dersom du er glad i sjokomelk.

hehe, klarer meg uten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkuratt sånn jeg har det også..hvilken tabeletter fikk du? virket det? jeg fikk ikke noe liksom..Har aldri drukket kaffe, men i forrige uke fant jeg en type jeg likte, og drakk ganske mye av det, og fikk syykt ondt i magen :p har lest om noe sånn syre greier og, og kan komme av snusen tror jeg, så prøver å kutte på det.. :p

Somac heter tablettene! Vet ikke om de funker ettersom at jeg fikk de i dag! Aspartam finner man i proteinpulver og andre light produkter. Jeg kan fortelle at jeg har kuttet ut laktose i rundt en måned nå dvs kesam og lignende. Jeg har ikke blitt noe bedre av det. Så nå har jeg starta å spise det igjen. Nå blir jeg jo oppblåst uansett hva det er jeg spiser da kan jeg like godt spise mat jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Somac heter tablettene! Vet ikke om de funker ettersom at jeg fikk de i dag! Aspartam finner man i proteinpulver og andre light produkter. Jeg kan fortelle at jeg har kuttet ut laktose i rundt en måned nå dvs kesam og lignende. Jeg har ikke blitt noe bedre av det. Så nå har jeg starta å spise det igjen. Nå blir jeg jo oppblåst uansett hva det er jeg spiser da kan jeg like godt spise mat jeg liker.

er akkurat sånn jeg har det og, føler jeg har prøvd å kutte alt..tenkte å prøve grønnsaker i morgen :p gi gjerne beskjed om de funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Ville bare opplyse om at mye salat var tingen for meg.. ikke for mye brokkoli og grønn salat. Prøv å ikke spise eple og pære. Og melk! Men på Iherb.com eller enkelte helsekoster har de eggeproteinpulver og beefprotein(som jeg elsker og bruker)! bare pass på at ingenting du spiser inneholder aspartam eller søtninger som ender på : -tol eller bare -ol. håper det funker. savner også skyr og cc men bruker mye rismelk og risfløte og lager havregrøt av. og is av sjokoproteinpulver rørt med stive eggehvitter i fryseren :D

Må bare understreke at selv om alle disse tingene er mulig å reagere på, så er det på ingen måte sikkert at man reagerer på alle sammen. Da blir det veldig unødvendig å unngå alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare understreke at selv om alle disse tingene er mulig å reagere på, så er det på ingen måte sikkert at man reagerer på alle sammen. Da blir det veldig unødvendig å unngå alt sammen.

Selv lagde jeg en liste over hva jeg mistenkte mest for å skape mageproblemene, og kuttet dem ut en etter en, med en to ukers mellomrom, da det tar litt tid før man opplever noen effekt. Da fant jeg ut hva jeg reagerte bedre og dårligere på. Spiser fortsatt de tingene jeg ikke tåler så godt, men i mer moderate mengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Jeg går på en kostplan med proteiner for 4 uker

Har gått på den en uke og sliter med akkurat det samme som gjest beskriver.

 

Jeg drikker ikke melk og spiser ikke smør - bruker kun litt mandelmelk uten sukker i smoothie om morgenen.

 

jeg gurper så jeg nesten spyr om kveldene, jeg har også drukket kaffe gjennom dagene

idag prøvde jeg med kun 1/2 kopp på hele dagen og gurper verre enn noen gang.

Halsbrann og gurping så kraftig at jeg nesten må spy.

Vurderer om jeg må over til normal spising igjen for nå føler jeg meg nesten syk, og kanskje slutte på kostplanen.

hva endte dere opp med?

Bøgga

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...