Gå til innhold

God artikkel om omega 3/6-balansen


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes også dette er spennende forskning :) Jeg har jo spist ketogent/streng lavkarbo i halvannet år og hatt store helsemessige gevinster av dette (ut over vektnedgangen). Imidlertid opplevde jeg en nedgang i almentilstanden for rundt om et halvår siden; og begynte å gå gjennom kosten for å se hvilke endringer som ga uheldig utslag. Jeg fant at forbruket av nøtter hadde økt veldig, mens inntaket av fisk hadde sunket. Jeg har derfor kuttet nøtter (bortsett fra litt som helgekos) og tatt tran er periode nå, og har erfart at kroppen er "back on track" :) Sannsynligvis har jeg hatt altfor mye omega 6 i omløp ift. omega 3, noe som har gitt en lett forhøyet inflammasjon og et stresset immunforsvar. Det blir jo litt sånn "kjøkkenbenkhelseeksperimenter", men min erfaring er at kostholdsendringer gir STORE utslag på helsetilstanden.

Denne artikkelen fokuserer jo først og fremst på sammenhengen mellom omega 3/6-balansen og fedme/overvekt, men jeg har altså andre erfaringer også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at forskning.no kommer ut med forskning i 2012, om noe som er såpass gammelt nytt syntes jeg var overraskende:confused:

hvis man går inn på pubmed.org finner man veldig mye forskning og info på dette med omega balanse konklusjonen som publisert her har vært kjent over lengre tid:)

mye bra lesning der, anbefaler de som vil lese mere om viktigheten av et godt forhold mellom fettsyrene og titte litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at forskning.no kommer ut med forskning i 2012, om noe som er såpass gammelt nytt syntes jeg var overraskende:confused:

hvis man går inn på pubmed.org finner man veldig mye forskning og info på dette med omega balanse konklusjonen som publisert her har vært kjent over lengre tid:)

mye bra lesning der, anbefaler de som vil lese mere om viktigheten av et godt forhold mellom fettsyrene og titte litt:)

At omega-3/6-balansen er viktig for inflammasjonsstatus og mange andre ting er kjent informasjon.Men i det rådende ernæringsparadigmet, basert på diet-heart-hypotesen står ikke denne informasjonen særlig sterkt, spesielt ikke i sammenheng med overvekt. Jeg syns det er bra at slikt publiseres på forskning.no

Å be folk gå inn på pubmed for å lese om dette blir som å be de gå i skogen for å finne et tre. Det finnes ekstremt mye informasjon på pubmed, og å filtrere ut støyen er ikke barebare. Derfor er det også fint at forskning.no gjør ting litt mer folkelig og på den måten gjør forskningen mer tilgjengelig for folk flest!

I tillegg så omtaler artikkelen en doktoravhandling som ble publisert i 2012, så det er jo absolutt aktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er pubmed åpent for "publikum"? Jeg trodde dette var en egen base for forskere? Jeg er uansett ikke så god på å lese rene forskningsartikler - jeg liker best artikler som forklarer forskning på en mer forståelig måte ;)

Du har tilgang til abstractet på de fleste artikler, og i noen få tilfeller fulltekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...