Gå til innhold

Spiser jeg for lite kcal?


Caped

Anbefalte innlegg

Prøvde ut diett.no idag. Ganske genialt for meg som hadde null oversikt over hvor mye/hva jeg egentlig fikk i meg. Satte 5kg ned som mål(58kg nå, 162cm høy). Selv om jeg ikke ser noe særlig på vekt nå, så må jeg jo litt ned i fettprosent, så tenkte 5kg ned i fett hørtes kurrant ut. Satte 1.juni som mål.

På mål for antall gram protein og karbo per dag var jeg litt usikker på hva jeg skulle skrive. Jeg ganget kroppsvekta med 3 for å få mengde protein. Men hvor mye jeg skal sette på karbo har jeg ikke peiling på:S

Men ser ut til at jeg får i meg for lite kcal? Ligger på mellom 900-1300 kcal daglig, når diett.no sier jeg bør få i meg rundt 1700(rundt 500kcal underskudd) kan det slå ut negativt istedet? Jeg sulter meg på ingen måte. Eksempelet under er hva jeg spiser og blir mett av til vanlig. varierer jo fra dag til dag, men virker som det gjennomsnittlig ligger på kanskje 1100kcal.

For lite protein får jeg i allefall og det er jo det jeg tenker å fokusere mest på å innta. Så jeg skal gå til innkjøp av proteinpulver som jeg kan bruke i mat bl.a. Jeg er vegetarianer,så sliter litt med proteininntaket. Elsker melkeprodukter, mens egg spiser jeg ikke fullt så mye av(2-3 egg i uka). Skal prøve å spise mer av det.

Spiser jeg for mye karbo? Jeg spiser jo litt brød, litt pasta, litt ris og litt potet, tenkte det var passe når man vil litt ned i fettprosent. Men vanskelig å lese ut i fra summeringa, når jeg ikke vet hvor mange gram jeg bør ligge på min/max(jeg skrev bare 130gr som mål i programmet, men synes det høres litt høyt ut:p). Det er vel ikke noe problem om man spiser for lite karbo?

Jeg har husket på å taste inn det jeg evt. drikker av karbohydrater. Ellers mangler det kanskje litt grønnsaker på lista, men da er det stortsett snakk om isbergsalat, litt oliven og småting. Løk, potet, brokkoli osv har jeg passet på å få med siden jeg spiser ofte større mengder av disse.

post-4101-14440836340099_thumb.png

post-4101-14440836342723_thumb.png

Målet er jo først og fremst å stramme opp/bygge muskler. Men kostholdet har vel mye og si det også. Kommer vel ingen vei med å spise for lite(i alle fall ikke protein). Men da skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg ikke går ned i vekt om jeg spiser for lite? Har hatt samme vekta noen år nå. Eneste forskjellen er vel at jeg nå spiser sjeldent potetgull og sjokolade. Før spiste jeg det 2-3 ganger i uka(små mengder da..) mens jeg nå tar noen få biter en lørdag istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det mye rom for forbedring, men du bør i hvertfall øke matinntaket dersom du ønsker en sunn vektnedgang og vedlikehold av muskelmasse. Du kan også gjerne øke proteininntaket og kutte ned på karbohydratene.:)

Takk:) ja proteininntaket skal nok økes betraktelig. Var litt usikker på det med karbo, men da kan jeg vel kutte ned litt der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:) ja proteininntaket skal nok økes betraktelig. Var litt usikker på det med karbo, men da kan jeg vel kutte ned litt der:)

Du kan faktisk så mye som doble proteininntaket ditt. Gjør du det er du nok oppi det kaloriinnholdet som er anbefalt. = sunn vektnedgang og du opprettholder/bygger muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk så mye som doble proteininntaket ditt. Gjør du det er du nok oppi det kaloriinnholdet som er anbefalt. = sunn vektnedgang og du opprettholder/bygger muskelmasse.

Ja det er jo sant, tenkte ikke på at mer protein = mer kcal. Kan sikkert mer enn doble mengde protein også, så har jeg noe å strebe etter:) greit å se konkrete tall. Igår heiv jeg innpå et egg før jeg la meg bare fordi proteintallet var så lavt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo sant, tenkte ikke på at mer protein = mer kcal. Kan sikkert mer enn doble mengde protein også, så har jeg noe å strebe etter:) greit å se konkrete tall. Igår heiv jeg innpå et egg før jeg la meg bare fordi proteintallet var så lavt:p

En kjapp regel er 2-2,5 gram protein per kilo kroppsvekt. Med din vekt bør du altså få i deg et sted mellom 116 g - 145 g. Så kn anbefale 2 ekstra kyllingfileter om dagen i tillegg til det du allerede spiser. ;) Da får du i deg omtrent 70 g protein til og nesten 400 ekstra kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kyllingfileter er vel ikke aktuelt for en vegetarianer? Men hvis du er glad i melkeprodukter kan du jo eksperimentere med mager kesam/vanlijekesam, Cottage cheese, skyr, proteinbakst osv. Ellers proteinshake hvis du ikke er sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp regel er 2-2,5 gram protein per kilo kroppsvekt. Med din vekt bør du altså få i deg et sted mellom 116 g - 145 g. Så kn anbefale 2 ekstra kyllingfileter om dagen i tillegg til det du allerede spiser. ;) Da får du i deg omtrent 70 g protein til og nesten 400 ekstra kalorier.

Hehe ja, men så spiser jeg jo ikke kylling:p men har kjøpt proteinpulver nå, som jeg kan bake med også. Så da blir det vel bra:) jeg ganget kroppsvekta med 3 jeg. Kanskje litt mye? Men om jeg prøver å nå opptil 150gr per dag så får jeg vel mer enn nok:) brukte 20gr pulver i en melkesaus netopp, funket fjell:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingfileter er vel ikke aktuelt for en vegetarianer? Men hvis du er glad i melkeprodukter kan du jo eksperimentere med mager kesam/vanlijekesam, Cottage cheese, skyr, proteinbakst osv. Ellers proteinshake hvis du ikke er sulten.

Ja spiser mye kesam og cottage, i smoothie og som dressing til mat:) men når ikke helt opp likevel. Men med mer egg og pulver blir det nok bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja spiser mye kesam og cottage, i smoothie og som dressing til mat:) men når ikke helt opp likevel. Men med mer egg og pulver blir det nok bra:)

Eggehviter er det jo nesten ingen kalorier i da (og også veldig lite protein i gram), så ville heller anbefalt å spise mer renskåret biff, kyllingfilet, karbonadedeig etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggehviter er det jo nesten ingen kalorier i da (og også veldig lite protein i gram), så ville heller anbefalt å spise mer renskåret biff, kyllingfilet, karbonadedeig etc.

Hun har nevnt at hun er vegetarianer. Brune bønner, linser, kikerter, soyabønner og egg burde hjelpe med både protein og kalorier.

Edit: Kan forøvrig anbefale Den store vegetar kokeboken om du trenger enkle, gode, velbalanserte oppskrifter. Levde på inspirasjon fra den i to år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nevnt at hun er vegetarianer. Brune bønner, linser, kikerter, soyabønner og egg burde hjelpe med både protein og kalorier.

Edit: Kan forøvrig anbefale Den store vegetar kokeboken om du trenger enkle, gode, velbalanserte oppskrifter. Levde på inspirasjon fra den i to år ;)

Åhh, det så jeg ikke. Er skikkelig kjøtteter selv, så glemmer av og til at ikke alle har kjøleskapet fullt av kyllingfilet. Men jo.. egg funker, men du må ha maaange av dem (eggehviter altså). Hva med proteinpulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nevnt at hun er vegetarianer. Brune bønner, linser, kikerter, soyabønner og egg burde hjelpe med både protein og kalorier.

Edit: Kan forøvrig anbefale Den store vegetar kokeboken om du trenger enkle, gode, velbalanserte oppskrifter. Levde på inspirasjon fra den i to år ;)

Ja den boken har jeg:) har laget noen av oppskriftene og et par av dem ble suksesser. Har flere slike kokebøker, men har vært for sløv med å bruke de fordi de man ofte må ha så mange ingredienser som jeg vanligvis ikke har i skapene. Orket ikke kjøpe de i tilfelle det bare ble stående i skapet.. Men har prøvd å brukt litt kikerter i alle fall. Bønner synes jeg er pyton, da må jeg kverne de og "gjemme" de i annen mat i så fall, klarer ikke den melete konsistensen:P men linser klarer jeg fint å spise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åhh, det så jeg ikke. Er skikkelig kjøtteter selv, så glemmer av og til at ikke alle har kjøleskapet fullt av kyllingfilet. Men jo.. egg funker, men du må ha maaange av dem (eggehviter altså). Hva med proteinpulver?

Proteinpulver kjøpte jeg idag:D brukte en dose(20g) i melk/fløtesausen jeg laget. Funket kjempebra, smakte nesten ingenting og hadde jo samme funksjon som mel(tyknet sausen) så skal prøve å bake noe med det også.

Idag endte jeg på litt over 2000kcal(hvis alle matvarene på diett.no er nogenlunde korrekte da) så det ble plutselig litt mye igjen:-0 jeg finner vel ut av det etter hvert. Satser på at jeg blir mettere av proteinet slik at det blir lettere å rette opp forholdet mellom protein og karbo. Spiser mer gr karbo enn protein per dags dato tydeligvis.

Har spist egg hver dag de siste dagene(i motsettning til 1-2 egg i uka før) men er ikke såå glad i egg at jeg føler jeg klarer å spise nok. Spiste et egg på et rundstykke til frokost idag. Liker det som regel bare i form av omelett og kokt på brødskive, og i salat forsåvidt. Men klarer som regel bare spise ett av gangen. Selv i omelett klarer jeg maks to egg før jeg blir stappmett.

Mulig jeg er litt for opptatt av at mat skal være kos og godt hele tiden, istedet for å bare tenke at det er drivstoff til kroppen i de fleste tilfeller. Greit med kos i blandt eller et måltid om dagen som jeg synes er litt kos(men likevel sunt). Men blir ofte til at jeg lager veg.kjøtt med fløte/melkesaus, grønnsaker i hvetetortilla, fajitas o.l. Fordi det frister mye mer enn en salat f.eks. I alle fall hvis jeg skal kutte ned på brød og ikke kan spise brød til både suppe, salat osv. Det jeg spiser er jo likevel sunt, men blir fort litt flere karbohydrater enn nødvendig når jeg tenker at hvert måltid skal være slik. Jeg må vel endre synet mitt på mat litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på kikertburgere, bruk moste bønner og egg som paibunn og linsegryte f.eks.

Om du går på en thaishappe kan det hende de har tørket soya protein også (f.eks TRS Soya chunks/mince). Har de trs-krydder får de stort sett tak i vegetarproduktene og de produserer billig kokos-/mandel-/whatever-mel også. Kjekt at de har kokosmel på Grønland til 15 kr halvkiloen, mens folk drar på Sthanshaugen og betaler dyre dommer for 200g. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg på kikertburgere, bruk moste bønner og egg som paibunn og linsegryte f.eks.

Om du går på en thaishappe kan det hende de har tørket soya protein også (f.eks TRS Soya chunks/mince). Har de trs-krydder får de stort sett tak i vegetarproduktene og de produserer billig kokos-/mandel-/whatever-mel også. Kjekt at de har kokosmel på Grønland til 15 kr halvkiloen, mens folk drar på Sthanshaugen og betaler dyre dommer for 200g. :p

Aha:) har lett etter sånne melerstattninger, mandelmel osv, men fant det hverken på vanlig butikk eller ica maxi osv.. Kan jo bruke proteinpulveret også, men det blir jo også svindyrt:0 håper jeg finner et billigere alternativ. Og så skal jeg sette meg inn i hva kikerter, linser osv inneholder. Det er først nå når jeg undersøker litt at jeg får litt aha opplevelser når jeg ser hva diverse matvarer inneholder:) før skilte jeg mellom sunt-usunt. Nå er det proteinrikt, karborikt og fettrikt også plutselig:0 hehe:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinpulver kjøpte jeg idag:D brukte en dose(20g) i melk/fløtesausen jeg laget. Funket kjempebra, smakte nesten ingenting og hadde jo samme funksjon som mel(tyknet sausen) så skal prøve å bake noe med det også.

Idag endte jeg på litt over 2000kcal(hvis alle matvarene på diett.no er nogenlunde korrekte da) så det ble plutselig litt mye igjen:-0 jeg finner vel ut av det etter hvert. Satser på at jeg blir mettere av proteinet slik at det blir lettere å rette opp forholdet mellom protein og karbo. Spiser mer gr karbo enn protein per dags dato tydeligvis.

Har spist egg hver dag de siste dagene(i motsettning til 1-2 egg i uka før) men er ikke såå glad i egg at jeg føler jeg klarer å spise nok. Spiste et egg på et rundstykke til frokost idag. Liker det som regel bare i form av omelett og kokt på brødskive, og i salat forsåvidt. Men klarer som regel bare spise ett av gangen. Selv i omelett klarer jeg maks to egg før jeg blir stappmett.

Mulig jeg er litt for opptatt av at mat skal være kos og godt hele tiden, istedet for å bare tenke at det er drivstoff til kroppen i de fleste tilfeller. Greit med kos i blandt eller et måltid om dagen som jeg synes er litt kos(men likevel sunt). Men blir ofte til at jeg lager veg.kjøtt med fløte/melkesaus, grønnsaker i hvetetortilla, fajitas o.l. Fordi det frister mye mer enn en salat f.eks. I alle fall hvis jeg skal kutte ned på brød og ikke kan spise brød til både suppe, salat osv. Det jeg spiser er jo likevel sunt, men blir fort litt flere karbohydrater enn nødvendig når jeg tenker at hvert måltid skal være slik. Jeg må vel endre synet mitt på mat litt.

Ja, bare du fokuserer på å få i deg nok proteiner og redusere noe på karbohydrater, tror jeg du allerede vil se resultater ganske snart. :) Og proteinpulver er fantastisk. Jeg er hekta. Har bestilt kokosmel fra iherb.com nå, så snart skal det bakes!!!

Og du har rett, man skal kose seg i blant men skal man spise sunt så må man dessverre ganske ofte presse noe i seg som ikke nødvendigvis står oppført som nr 1 på lista "cravings". Jeg er et stort bolle, kake og sjokomonster egentlig, men tenker mer på mat som drivstoff så til tross for at jeg helst skulle stappet i meg kanelgifler en etter en, så er det tunfisk, kyllingfilet, eggehviter, grønnsaker, kesam og proteinpulver det går mest av her i gata. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare du fokuserer på å få i deg nok proteiner og redusere noe på karbohydrater, tror jeg du allerede vil se resultater ganske snart. :) Og proteinpulver er fantastisk. Jeg er hekta. Har bestilt kokosmel fra iherb.com nå, så snart skal det bakes!!!

Og du har rett, man skal kose seg i blant men skal man spise sunt så må man dessverre ganske ofte presse noe i seg som ikke nødvendigvis står oppført som nr 1 på lista "cravings". Jeg er et stort bolle, kake og sjokomonster egentlig, men tenker mer på mat som drivstoff så til tross for at jeg helst skulle stappet i meg kanelgifler en etter en, så er det tunfisk, kyllingfilet, eggehviter, grønnsaker, kesam og proteinpulver det går mest av her i gata. :)

Hehe ja, jeg er vel svakest for sjokolade<3 Men klarer meg heldigvis bra uten. Det eneste jeg unner meg noen dager i uka er mocca iskaffe. Jeg liker ikke så godt vanlig eller generelt varm kaffe. Men liker å ha en "kosedrikk"(også er det jo sjokaldesmak!) Men jeg bruker 2 dager på på drikke opp 1 boks(ja koser meg viiirkelig med den) haha, så det blir heldigvis ikke så store mengder i uka:P

Trodde jeg spiste/drakk veldig lite karbo, men diett.no fortalte meg noe annet, så nå skal jeg slutte å gå rundt å tro jeg spiser/gjør alt riktig. Jeg skal VITE det istedet:D Jeg synes diett.no er så gøy at jeg lager maten, løper bort til pcn for å føre inn varene. Så kommer jeg plutselig på at "åh, jeg må jo SPISE den også!". Det er plutselig mer gøy å føre inn matvarene og finne ut hvor "flink" jeg har vært med næringssammensettningen, enn å faktisk spise den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, jeg er vel svakest for sjokolade<3 Men klarer meg heldigvis bra uten. Det eneste jeg unner meg noen dager i uka er mocca iskaffe. Jeg liker ikke så godt vanlig eller generelt varm kaffe. Men liker å ha en "kosedrikk"(også er det jo sjokaldesmak!) Men jeg bruker 2 dager på på drikke opp 1 boks(ja koser meg viiirkelig med den) haha, så det blir heldigvis ikke så store mengder i uka:p

Trodde jeg spiste/drakk veldig lite karbo, men diett.no fortalte meg noe annet, så nå skal jeg slutte å gå rundt å tro jeg spiser/gjør alt riktig. Jeg skal VITE det istedet:D Jeg synes diett.no er så gøy at jeg lager maten, løper bort til pcn for å føre inn varene. Så kommer jeg plutselig på at "åh, jeg må jo SPISE den også!". Det er plutselig mer gøy å føre inn matvarene og finne ut hvor "flink" jeg har vært med næringssammensettningen, enn å faktisk spise den..

Det er karbohydrater i så og si alt, så for min del har jeg nesten kuttet ut alle direkte kilder med unntak av grønnsaker og begrenset mengde frukt.

Igjen, på iherb.com kan du bestille masse ting med sjokosmak. Ikke bare proteinpulver, men også feks stevia dråper med sjokoladesmak. Hvis jeg på liv og død må ha sjokolade hender det at eg blander de dråpene inn i mager kesam, pluss en ts 100% kakao og litt kakao nibs (også fra iherb) og får neeeesten sjokolademousse. Hvis du drikker melk går det an å erstatte mocc iskaffen med vanlig hjemmelaget kakao - 100% kakao pulver, ekstra lett melk og noen dråper stevia sjokolade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall viktigst at du får i deg både nok proteiner og nok kalorier. Du skal ikke ned noe voldsomt og da er det bedre å ha et moderat underskudd og heller ha nok energi til å gi jernet på trening også så du får mest mulig effektive økter samtidig som du går ned. Pai og enkle gryter er også enkelt. Stirfry med røde linser, taco/vanlige kjøttdeigretter hvor du bare bytter ut kjøtt med soyaprotein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...