Gå til innhold

Jenter og treningsprogram


Emiliemo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fulgt Eric Cressey's "Show and Go" (12 ukers) og hatt utrolig bra utbytte (ned ca. 3kg, ned i fett%, definerte muskler og øker i styrke). Jeg har tidligere vært gjennom blant annet 2 runder RYP, X-Press og en del hjemmesnekra greier. Man bør ha trent en del styrke før og ha kontroll på baseøvelser. Har man det er dette programmet supert - variasjon hele tiden, fokus på både tung styrke, smidighet og kondis hvis man velger å følge hele. Kan også velge om man vil ha 3 eller 4 dager i uken. :) Bakdelen er at man må kjøpe programmet, men man får med detaljerte beskrivelser av alt (inkl. videoer av samtlige øvelser), så jeg mener det er verdt det. Jeg har fått en del aha-opplevelser når det gjelder treningskvalitet :-) Anbefaler iallefall å lese om det her; http://showandgotraining.com/live/.

Kan også nevne at jeg snart begynner på BootyBuildings 12ukersprogram som så og si er det samme som Show and Go, men med komplett kostholdsplan i tillegg. Gleder meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ta en titt på min x-size-variant i loggen min. Den skal være ganske bra, og den gjør det også mulig å spesialisere. Slik jeg skal gjøre det når jeg er ferdig på diett er følgende:

mandag: tung overkropp

onsdag: tung ben + rygg + spesialisering overkropp

fredag: hypertrofi overkropp

lørdag: hypertrofi ben + rygg

Om man vil ha mer på bena gjør man bare:

mandag: tung ben + rygg

onsdag: tung overkropp + spesialisering ben/rygg

fredag: hypertrofi ben + rygg

lørdag: hypertrofi overkropp

Med det programmet vil man makse ut på trening uten å måtte trene alt for mange dager i uken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det enkelt. Få øvelser - tunge sett. Har kjørt en to-splitt siden jeg begynte å trene, men har kuttet ut alle isolasjonsøvelsene jeg hadde med i starten. Baseøvelser ftw.

Dag 1

- Knebøy

- Benkpress

- Bulgarske utfall

- Dips

(har jeg god tid tar jeg nordic hamstring og/eller frontbøy)

Dag 2

- Chins

- Markløft

- Militærpress

- Roøvelse eller nedtrekk

Planen er å kjøre en lett økt med flere reps og en tung økt med få reps i uken. Som regel blir det vel bare tugne økter. Haha. Men har uansett hatt veldig stor fremgang på styrken på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to splitt for øyeblikket, skal ha det ut april! Del1: Bein,rumpe,Rygg og del 2: triceps, skuldre,bryst. Ellers så kjører kondisjon 1 intervall økt og 1 langkjøringsøkt. Også er jeg fast på en time som heter: Nike Get strong! Kjører alltid mage på kondisjonsdagene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned i vekt og kjører derfor 4x4 intervaller 2-3 ganger pr uke, varierer mellom spinning, step og mølla for å ikke bli lei. Så kjører jeg helkroppsprogram med baseøvelser 2 ganger i uka: Knebøy, Bulgarske utfall, Markløft, Benk, Chins og Dips. I styrkedelen på pulssteptimene tar jeg Militærpress, bicepscurl og planken i tillegg :) Tenker å avansere styrkeprogrammet en del når fettprosenten har gått ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned i vekt og kjører derfor 4x4 intervaller 2-3 ganger pr uke, varierer mellom spinning, step og mølla for å ikke bli lei. Så kjører jeg helkroppsprogram med baseøvelser 2 ganger i uka: Knebøy, Bulgarske utfall, Markløft, Benk, Chins og Dips. I styrkedelen på pulssteptimene tar jeg Militærpress, bicepscurl og planken i tillegg :) Tenker å avansere styrkeprogrammet en del når fettprosenten har gått ned :)

Du vil se bedre reduksjon i fett samt mindre tap av muskelmasse om du heller trener styrke fire ganger i uken og dropper intervallene til 1...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre akkurat det motsatte fra en jeg kjenner som nettopp er ferdigutdannet PT! Jeg vet ikke hvem jeg skal høre på lenger...

Styrke-trening er langt mer effektivt for å forbedre kroppssammensetning (1), og sammen med mer lavintensitetstrening er de bedre enn hver for seg.

Styrketrening gjør også at du beholder muskelmassen (3), noe utholdenhetstrening ikke gjør. Dette er svært viktig for at du skal se bra ut på sikt og ikke slanke av deg fettfri masse. Det hjelper fint lite om du fjerner alt fettet hvis du kun står igjen med et skjelett – vi gutter liker feminine former, og det gjør jenter som liker jenter også. (eh? – red. anm.)

Dette er dog forutsatt at du har et program som ikke er helt idiot, og har en viss fremgang over tid. Og nei du blir ikke mann av styrketrening. Du fortsetter å være deg selv, men med finere, strammere linjer.

Men gjett hva? Vil du redusere mengden fett på kroppen er de kun en ting som gjelder, og det er et underskudd av energi over tid.

http://fitnessbloggen.no/jenter-derfor-fungerer-ikke-treningen-og-dietten-deres/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2-split da? (+ 1 intervalløkt) ... Hvilke øvelser bør jeg ta i tillegg til dem jeg allerede tar? Ligger på 2xkroppsvekt i inntak av proteiner, er det nok? (litt usikker på hvor mye jeg veier, men jeg prøver å ligge tett oppunder 140g proteiner om dagen for sikkerhetsskyld) Spiser kun karbo fra bær/frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-split da? (+ 1 intervalløkt) ... Hvilke øvelser bør jeg ta i tillegg til dem jeg allerede tar? Ligger på 2xkroppsvekt i inntak av proteiner, er det nok? (litt usikker på hvor mye jeg veier, men jeg prøver å ligge tett oppunder 140g proteiner om dagen for sikkerhetsskyld) Spiser kun karbo fra bær/frukt og grønnsaker.

Du kan jo kopiere programmet i loggen min, f.eks. Tror det dekker det meste og legger i tillegg opp til spesialisering. Se det jeg skrev i post #5 i denne tråden.

Protein kan du fint gå opp til 2.5g/kg kroppsvekt. Jo mindre fett du har, jo mer protein trenger du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kopiere programmet i loggen min, f.eks. Tror det dekker det meste og legger i tillegg opp til spesialisering. Se det jeg skrev i post #5 i denne tråden.

Protein kan du fint gå opp til 2.5g/kg kroppsvekt. Jo mindre fett du har, jo mer protein trenger du.

Nå blander jeg meg inn her, og sorry for det:wub: men den måten din ser interssant ut.

Hva er øvelsene her? Føler selv av når jeg skal trene beina tungt, går tiden veldig fort og jeg bruker fort oppmot 50 min på feks knebøy, bulg utf , beinpress og leg ext ..I programmet ditt har du rygg og spesialisering av overkropp i tillegg.. Hvordan vil det se ut øvelses messig. Har du øvelsene skrevet ned??:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blander jeg meg inn her, og sorry for det:wub: men den måten din ser interssant ut.

Hva er øvelsene her? Føler selv av når jeg skal trene beina tungt, går tiden veldig fort og jeg bruker fort oppmot 50 min på feks knebøy, bulg utf , beinpress og leg ext ..I programmet ditt har du rygg og spesialisering av overkropp i tillegg.. Hvordan vil det se ut øvelses messig. Har du øvelsene skrevet ned??:D

Jeg kjører styrkedagene på ca timen. Volumdagene kan gjerne gå mot 90 minutter, men siden jeg trener lettere har jeg en tendens til å snakke med folk mellom øvlesene (ikke mellom sett) Så...du bør klare oppsettet mitt på 60-90 minutter uansett. Ellers kjører du for tungt og/eller med for lange pauser.

For spesialisering kommer det jo litt an på hva man vil spesialisere. Jeg trenger mer på bryst, triceps og bakside skuldre. Det vil si at jeg annenhver uke kjører tungt og annenhver uke kjører for hypertrofi. Andre har kanskje legger osv. Hvis du vet hva du vil spesialisere kan jeg se hva jeg klarer å komme opp med :) For min del blir nok dette en litt "kjenne på kroppen"-type ting, og den kan ikke kjøres mange ukene før man må la musklene få litt hvile. Jeg trenger med at kabelflyes/benk, fransk press/pushdowns og forvoberbøyd roing/facepulls kommer til å være mine øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... jeg vil gjerne sette ekstra fokus på rygg, skulder og rumpe frem til sommeren:wub:

Hvilken del av skuldre? Om det er baksiden, så kjør ben på mandag og fredag, overkropp onsdag og lørdag og noen sett med markløft som spesialisering. Jeg ville kanskje satt 3 sett mark og 2 sett med SLDL. Annenhver uke med 12 repetisjoner og annenhver uke med 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...