Gå til innhold

helt nybegynner med noen "komplikasjoner" trenger hjelp! hihi


elin h

Anbefalte innlegg

hei!

jeg er ei jente på 36, med 3 svangerskap bak meg og overvekt ( bmi ca 34) det meste av voksenlivet..

mange år med dårlig psyke, null trening, stesset hverdag og tildels ekstreme belastninger, har gjort at jeg endte opp med diagnosene fibromylari, en migrene som til tider gjorde meg sengeliggende nesten permanent, og en psykisk diagnose som gir meg oppturer og nedturer om hverandre.

etter jeg fikk sistemann, januar 11, har jeg virkelig tatt tak i livet mitt, og for første gang satt meg selv først..

formen var sååå dårlig, at i begynnelsen besto treningen min av 30 min gåtur med vogn, men med min enorme stahet, pågansmot og heiagjeng i mannen, kunne jeg i august 11 ta det, for meg, utrolige skrittet å begyne å trene på treningsstudio..

-i dag trener jeg 4-6 ganger i uka, og mellom 8-10 timer, og jeg trener ikke "trener" !!

om noe hadde sagt til meg for et år siden, at formen skulle være minst like bra som da jeg var 16, hadde jeg hånflirt tilbake...

men i alle fall...

jeg har følt mer og mer på at saltimene ikke lenger gir meg det jeg vil, og da jeg prøve min første power pump time var jeg hektet... hehe...

disse timene ga meg en smak på hvilken vei jeg nå skulle gå, og veien inn hit var ikke lang.

jeg har prøvd meg litt i "guttehjørnet", men har ikke noe program, og de som jobber på senteret jeg bruker frister ikke å bruke for å få et heller...

som sagt i overskriften, sliter jeg med noen "komplikasjoner": -magemuskler som ikke "virker helt" da de ble delt etter siste svangerskap,vond knær, tidvis albuer og håndledd.

dette er kunn fibroen, og ikke skader!

håndleddene har faktisk begynt å hindre meg fra å løfte så tungt jeg klarer i power pump timene, da jeg tilslutt mister kontroll over fingrene... og ja, jeg vet man ikke skal holde hardt i stanga!

jeg lever lavkarbo, da dette hjelper VELDIG mye mot mine fibro-smerter, men har pr dags dato ikke god nok kontroll på mitt inntak.

har fortsatt en bmi på 27, men vektnedgang er ikke det viktigste for meg.

vil bygge helse!!

-er den noen som "tør"/ gidder å hjelpe meg med et program og gjerne maten??

har prøvd å lese meg opp litt her, men blir såå forvirret av alle uttrykk og slikt...

aner jo faktisk ikke hva alle øvelsene jeg trener alt heter en gang!! -flau....

ps- jeg vil fortsatt trene minst 4 ganger i uka helst mer, går hjemme så har god tid til restitusjon.

men saltimer kan jeg lett kutte ned til 2 ganger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Markløft, knebøy/frontbøy, benkpress med stang/manualer, pendlayroing / nedtrekk / chins med hjelpevekt.

Det trenger ikke å være komplisert, hvis du kjører de 4 øvelsene 3 ganger i uka så får du kjørt igjennom alle de største musklene i kroppen, enkelt og greit. Øvelsene er forklart her: http://fitnessbloggen.no/ovelser/

Jeg har tro på et høyt proteininntak ifbm. vektnedgang pga. høyere metthetsfølelse, økt forbrenning og at proteiner er nødvendig for å bygge muskler. Kjøtt, fugl og fisk er da å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk!! det meste der var kjent, men finner ikke ut hvordan pendlayroing/nedtrekk var?? fant chins, da... tror ikke jeg klarer det helt enda, men skal jammen meg prøve!!

og kostholdsmessig, er jeg nok på vei dit du skriver, men må nok "finpusse" en god del mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk!! det meste der var kjent, men finner ikke ut hvordan pendlayroing/nedtrekk var?? fant chins, da... tror ikke jeg klarer det helt enda, men skal jammen meg prøve!!

og kostholdsmessig, er jeg nok på vei dit du skriver, men må nok "finpusse" en god del mer...

Du finner de i lats-kategorien. Det finnes kanskje et chins-apparat med hjelpevekt der du trener. Hvis ikke kan du fint kjøre en av de to andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gjort at jeg endte opp med diagnosene fibromylari, en migrene som til tider gjorde meg sengeliggende nesten permanent, og en psykisk diagnose som gir meg oppturer og nedturer om hverandre.

Fibromyalgi har i de siste årene oftere og oftere blitt ansett som en subklinisk hypotyreose. For egen del kan jeg si at når min hypotyreose er ubehandlet sliter jeg også med migrene/lysfølsomhet og jevnlige turer ned i kjelleren. Koble dette med jevn overvekt, så synes jeg du i det minste skal sjekke hvordan du ligger på T3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibromyalgi har i de siste årene oftere og oftere blitt ansett som en subklinisk hypotyreose. For egen del kan jeg si at når min hypotyreose er ubehandlet sliter jeg også med migrene/lysfølsomhet og jevnlige turer ned i kjelleren. Koble dette med jevn overvekt, så synes jeg du i det minste skal sjekke hvordan du ligger på T3...

t3?? min psykiske lidelse har nok ikke noe med det andre å gjøre, men de påvirker jo hverandre alle sammen... heldigvis ikke bare negativt, men også positivt om jeg lever riktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

t3?? min psykiske lidelse har nok ikke noe med det andre å gjøre, men de påvirker jo hverandre alle sammen... heldigvis ikke bare negativt, men også positivt om jeg lever riktig!!

t3 er det aktive stoffet som styrer forbrenningen din. Subklinisk hypotyreose er i såfall at du ikke ligger helt i området der man vanlig vis medisineres, men som sagt har det blitt gjort mye forskning på emnet og mye fibromyalgi har blitt fjernet med t3-medisinering (triiodityronine). Det skader ikke å gå til en spesialist og få sjekket det ut i hvert fall. Fibromyalgi er uansett ikke noe ok, så bare å bli kvitt det kan være positivt for deg og helsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har nok Vergard Lysne her på bloggen god peiling på dette området. Spiser man lavkarbo vil som regel SH forbedre seg, flere må slutte med medisiner, da SH ofte er begrunnet i et kosthold som inneholder for mye karbohydrater og for lite mettet fett og god nok kvalitet på proteinet. Uten dermed å si at det ikke kan være et forsøk verdt med medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markløft, knebøy/frontbøy, benkpress med stang/manualer, pendlayroing / nedtrekk / chins med hjelpevekt.

Det trenger ikke å være komplisert, hvis du kjører de 4 øvelsene 3 ganger i uka så får du kjørt igjennom alle de største musklene i kroppen, enkelt og greit. Øvelsene er forklart her: http://fitnessbloggen.no/ovelser/

Jeg har tro på et høyt proteininntak ifbm. vektnedgang pga. høyere metthetsfølelse, økt forbrenning og at proteiner er nødvendig for å bygge muskler. Kjøtt, fugl og fisk er da å anbefale.

Som Konstantinovs sier, begynn med basisøvelser og bygg deretter opp en grunnstyrke til å starte med mere kompliserte øvelser.

Vil også si at BMI er bare å glemme, det som er viktig er fett i henhold til muskelmasse osv, er mange sentre som tilbyr en måling som gir en viss pekepinn. På Trento så koster det 180 NOK for 3 målinger og jeg måler meg 1 gang hver måned.

Ifølge BMI så er også noen av de personlige trenerne overvektige... :ninja: Så man skal ikke måle etter den.

Delta også på gruppetimer hvis det er muligheter for det. Det er sosialt og er på en måte en gøyal trening - Skulle noen sagt til meg at om 1 år driver jeg med pilates så ville jeg ha blitt forbanna, men den gang ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, skal nok begynne med disse øvelsene fra neste uke av, skal gå halvbirken til helga så blir ikke noe denne uka... hehe...

vet at bmi bare er en pekepinn, men ser jo at jeg fortsatt har for høy fettprosent...

har tenkt å jobbe den sakte nedover, for mitt fokus er helse og ikke utseende!!

-fordi om det jo er morro å måtte kjøpe nye klær i mindre og mindre størelser...

pilates er deilig, det er jeg enig i!!

og skal nok fortsette med noen saltimer, som du sier er de morsomme og sosiale...

-nå er jeg også så heldig at min faste treningsveninne også kommer til å bevege seg over i "guttehjørnet", så jeg får vært soisal der også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

da har jeg hatt min første rene styrketrening...

morro var det, som forventet, men hadde liksom ikke følelsen av å ha trent da jeg var ferdig!! hehe...

dessuten var treningspartneren min syk, så turte ikke ta for mye i i benkpress, og er veldig usikker på om teknikken var bra nok i markløft...

slik ble økta seende ut:

oppvarming: 10 min "rolig" gange på tredemølla

KNEBØY: 20 kg * 10 - kun stang

22,5kg * 10

25 kg * 10

27,5kg * 10

-hadde lett klart mer, men var litt lemster i beina etter halvbirken 3 dager før, og skulle jo ikke løfte max så..

MARKLØFT: 20 kg * 10

25kg * 10

- skulle nok begynt lavere, fordi om jeg har løftet tyngre før, for å terpe teknikk

BENKPRESS: 20 kg * 10 - kun stang

22,5kg * 10

22,5kg * 8

- dette var nok den øvelsen jeg var nærmest max, hvertfall uten treningspartner til stede

NEDTREKK: 20kg *10

25kg * 10

25kg * 10

- så da jeg var ferdig at det var merket på stanga hvor man skulle holde, så hadde nok litt smalt grep..

jeg har lyst til å dele opp programmet mitt i to, slik at jeg ikke er avhengig av en dags pause mellom treningene mine..

og kanskje bittelitt flere øvelser, så det tar meg en time å komme igjennom økta??

hva syns dere ekspertene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi eksperter (hah) mener : MÅ du bruke en time på å komme deg gjennom økta på da? Selv har jeg opp mot 5 minutter hvile mellom hvert sett, simpelthen fordi jeg løfter såpass tungt - selv om jeg har 10 -12 reps - at jeg må ha så lang tid for å ta meg inn igjen. Da kan et program med bare 8 - 10 sett tilsammen ta opp mot en time. Ikke stress for mye med dette. Om du har lyst på å trene lenger - så bare legg til flere sett per øvelse. Du blir ikke overtrent, om du kjører 4,5 eller 6 sett på nedrekk for eksempel. Så om du har lyst, legg på 1-2 sett på hver øvelse, eller splitt kroppen i to, og legg på en ekstra øvelse per kroppsdel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, ekstra sett skal bli!! hehe... var egentlig det jeg følte på i går også, at det ble litt få sett...

men, om jeg skal dele kroppen i to, hvilke øvelser skal jeg ta sammen da? og hvilke øvelser skal jeg legge til??

er så usikker på dette, uten fitnessbloggen hadde jeg sikkert jobbet meg gjennom alle apparatene de har på treningssenteret.. hihi..

- og vil jo helst jobbe mest mulig med frivekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.... da har jeg sittet her og klødd meg i hodet, og prøvd å dele opp øvelsene i to... hehe...

tror jeg vil ha med bulgarske utfall, da knea trenger mer trening..

og, hva med triceps extension? vet jeg er svaaaak der... hihi...

så.... knebøy, utfall og markløft en dag, benkpress, nedtrekk og triceps den andre??

noe jeg bør gjøre annerledes eller legge til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...