Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tar nesten utelukkende RDL, da jeg synes det er en mer funksjonell øvelse for det jeg ønsker å trene, nemlig baksiden. Tradisjonell mark blir på mange måter ganske likt en knebøy, sumomark enda mer fremiside og innside dominant, og i strakmark opplever jeg at hamstrings stopper meg veldig høyt oppe i banen. RDL er fint fordi jeg kan håndtere masse vekt, har bra kontroll på ryggen og involverer glutsa bra ;)

Her ser dere en serie hvor jeg kjører til failure i RDL. Når jeg kjenner ryggen slipper på sjette repetisjonen, setter jeg ned stanga. Løftet begynner på 1:36

Fortsetter under...

Det

Hvorfor gjør ingen det da?

http://www.youtube.com/watch?v=9H-YGgnJ3ys

Min PT sa heller ikke noe om å sette den i gulvet mellom hver rep. Men det er jo litt forskjell på gutter og jenter da. Begrenset hvor tungt vi kan ta. Kjører jeg få reps, dvs 2-3 på det som for meg er veldig tungt (80 kg), så setter jeg stanga i gulvet ja (av den årsak som du sier - gjør vondt i korsryggen hvis ikke). Men kjører jeg 10-12 reps på feks 60-65 kg, så føler jeg ikke at jeg har behov for å sette den ned. Eller tar jeg feil?

Enig der - det er jo ingen som gjør det. Jeg lærte også markløft av PT..

Jeg tar nesten utelukkende RDL, da jeg synes det er en mer funksjonell øvelse for det jeg ønsker å trene, nemlig baksiden. Tradisjonell mark blir på mange måter ganske likt en knebøy, sumomark enda mer fremiside og innside dominant, og i strakmark opplever jeg at hamstrings stopper meg veldig høyt oppe i banen. RDL er fint fordi jeg kan håndtere masse vekt, har bra kontroll på ryggen og involverer glutsa bra ;)

Her ser dere en serie hvor jeg kjører til failure i RDL. Når jeg kjenner ryggen slipper på sjette repetisjonen, setter jeg ned stanga. Løftet begynner på 1:36

Her kjenner jeg meg igjen! Det er dette jeg trodde var strake mark;) Bare litt mindre knekk i knærne.. (heroinknekk..hehe!)

Her kjenner jeg meg igjen! Det er dette jeg trodde var strake mark;) Bare litt mindre knekk i knærne.. (heroinknekk..hehe!)

Ja, her ser jeg han setter den ned ja, men så klarer han kun 4 reps også da. Så det betyr at det er veldig tungt. Men er det ikke det og man klarer en del reps, slik som jeg feks tar 10-12 ganger 3-4 set, så er det vel noe unødvendig å sette den ned i gulvet mellom hver rep. Sååå tungt er det ikke.

Ja, her ser jeg han setter den ned ja, men så klarer han kun 4 reps også da. Så det betyr at det er veldig tungt. Men er det ikke det og man klarer en del reps, slik som jeg feks tar 10-12 ganger 3-4 set, så er det vel noe unødvendig å sette den ned i gulvet mellom hver rep. Sååå tungt er det ikke.

Enig med deg! Hvis du ser hun i bakgrunnen, er det vel det som er mest vanlig tror jeg. Er ihvertfall slik jeg har lært det:) Hva med når du kjører vanlig mark (med bøy)? Setter du ned stanga innimellom hver rep da?

Annonse

Som sagt, belastningen på ryggen blir mye høyere, så om du har muligheten til å få "hjelp" av gulvet til å snu bevegelsen så vil ryggen din takke deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...