Gå til innhold

Opprettholdelse av muskler ved kaloriunderskudd.

Gjest SooSHOWoff

Anbefalte innlegg

Gjest SooSHOWoff

Finnes det noen "regel" over hvor mye man kan ligge i kaloriminus per dag eller uke, uten at det tærer på musklene ?

Og er det fysisk mulig å gå opp i muskler, samtidig som man går i kaloriminus ?

Kun seriøse innslag takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som Thookdee sier over så er det avhengig av fettprosent, men en tommelfingerregel er 500-1000 kalorier i daglig underskudd for folk som vil gå ned noen få kilo. Hvis man er veldig overvektig så kan man legge seg over 1000 i underskudd uten å tape muskelmasse hvis man gjør ting riktig. Styrketrening, nok proteiner og omega-3 hjelper deg å bevare muskelmasse på diett. Denne kalkulatoren forteller deg bl. a. omtrent hvor mye energi kroppen kan ta ifra fettlagrene per dag, og hvor mange kalorier du bør få i deg som et absolutt minimum. Du må imidlertid vite fettprosenten din. Du kan få et estimat ved å bruke midjemålet, men det er ikke helt nøyaktig.

http://www.1percentedge.com/ifcalc/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SooSHOWoff

Takk for bra tips. Sist jeg målte ( med scanning ) var det 16.6. Men det er 1,5 måned siden. Tror ikke det er veldig mye mindre nå. Har spist veldig mye mat. Rart jeg ikke har lagt på meg. Snakker min 3100 kcal til 4200 kcal om dagen på 77 kg. Får holde meg rundt ca 500 i underskudd. Proteinnivået mitt er veldig høyt. Over 3g per kg. Fjerne bittelitt mage. Så gå sakte men sikkert oppover i muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen "regel" over hvor mye man kan ligge i kaloriminus per dag eller uke, uten at det tærer på musklene ?

Og er det fysisk mulig å gå opp i muskler, samtidig som man går i kaloriminus ?

Kun seriøse innslag takk :)

Kommer helt an på ditt nåværende fettprosent. En person med 40% kroppsfett kan fint kutte ut ~halvparten av kaloriinntaket sitt og ikke miste muskler mens en kar på 8% kan/vil miste muskelmasse ved et ~10% underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En person med 10% kan fint klare seg på en PSMF også, men siden vedkommende trenger hyppigere spisevinduer for å resette leptin vil jo totalen gå opp en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...