Gå til innhold

Kroppsbygger program for nybegynner?


Gomp

Anbefalte innlegg

Har en kompis som akkurat har begynt og trene, han vil trene kroppsbygging/volum

hvilken program er og anbefale?

han er 25år 185 og ca 70kg trent nå i noen uker bare, han ønsker og trene 4 dager i uken

noe han gjør nå også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Økt 1(bryst, triceps):

- Benkpress: 4 sett x 6-8 reps.

- Skråbenk: 4 sett x 6-8 reps.

- Franskpress: 3 sett x 6-8 reps.

- Smalbenk: 2 sett x 6-8 reps.

Økt 2(bein, mage):

- Knebøy: 2 sett x 6-8 reps.

- Hack squat: 2 sett x 6-8 reps.

- Strake markløft: 3 sett x 6-8 reps.

- Crunches: 3 sett x 10 kg x 12 reps.

- Beinhev: 3 sett x 12 reps.

Økt 3(rygg, biceps):

- Stangroing: 5 sett x 6-8 reps.

- Markløft: 5 sett x 6-8 reps.

- Bicepscurl m/z-stang: 3 sett x 6-8 reps.

- Bicepscurl m/ manualer: 2 sett x 6-8 reps.

Økt 4(skuldre, mage):

- Militærpress: 3 sett x 6-8 reps.

- Sidehev: 2 sett x 6-8 reps.

- Crunches: 3 sett x 10 kg x 12 reps.

- Beinhev: 3 sett x 12 reps.

Altså mandag-tirsdag-pause-torsdag-fredag

Du kan evt bytte ut noen øvelser i rygg biceps med chins og pullups :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan gjør du med progresjon?

Forsto ikke helt hva du mente, men bare rett på meg om jeg svarer feil.

Hvis du mener progresjonen med antall kg, så prøver jeg å legge på 5kg på mark hver trening. Det skal han også gjøre med knebøy hvis han får det til. Det gjelder egentlig på alle øvelsene, prøv å legg på litt og litt hele tia :)

Når han har kjørt dette programmet i ca 4-12 uker, kan det være lurt å skifte program. Da kan han se på noen av disse programmene du finner her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/ferdigoppsatte-treningsprogram-ut-fra-treningserfaring.2202/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Økt 1(bryst, triceps):

- Benkpress: 4 sett x 6-8 reps.

- Skråbenk: 4 sett x 6-8 reps.

- Franskpress: 3 sett x 6-8 reps.

- Smalbenk: 2 sett x 6-8 reps.

Økt 2(bein, mage):

- Knebøy: 2 sett x 6-8 reps.

- Hack squat: 2 sett x 6-8 reps.

- Strake markløft: 3 sett x 6-8 reps.

- Crunches: 3 sett x 10 kg x 12 reps.

- Beinhev: 3 sett x 12 reps.

Økt 3(rygg, biceps):

- Stangroing: 5 sett x 6-8 reps.

- Markløft: 5 sett x 6-8 reps.

- Bicepscurl m/z-stang: 3 sett x 6-8 reps.

- Bicepscurl m/ manualer: 2 sett x 6-8 reps.

Økt 4(skuldre, mage):

- Militærpress: 3 sett x 6-8 reps.

- Sidehev: 2 sett x 6-8 reps.

- Crunches: 3 sett x 10 kg x 12 reps.

- Beinhev: 3 sett x 12 reps.

Altså mandag-tirsdag-pause-torsdag-fredag

Du kan evt bytte ut noen øvelser i rygg biceps med chins og pullups :)

No offense, men dette programmet egner seg ikke til en nybegynner. Det er en knallgod 4-splitt, og det er jo et kroppsbyggerprogram, så du svarte forsåvidt bra på spørsmålet:p men en 'utrent' person vil nok ha mye bedre resultater med et fullkroppsprogram ala RYP, eller et annet med flere baseøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No offense, men dette programmet egner seg ikke til en nybegynner. Det er en knallgod 4-splitt, og det er jo et kroppsbyggerprogram, så du svarte forsåvidt bra på spørsmålet:p men en 'utrent' person vil nok ha mye bedre resultater med et fullkroppsprogram ala RYP, eller et annet med flere baseøvelser.

Du har nok rett der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som akkurat har begynt og trene, han vil trene kroppsbygging/volum

hvilken program er og anbefale?

han er 25år 185 og ca 70kg trent nå i noen uker bare, han ønsker og trene 4 dager i uken

noe han gjør nå også

Om han har trent kort tid burde han se på Starting Strength av Rippetoe. Knallhardt program som bygger på baseøvelsene. Er han fersk vil han vokse på omtrent hva som helst, og med programmet til Rippetoe vil han også få inn masse styrke. Det igjen vil gjøre det lettere for ham å gå over til noe litt mer avansert etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ha foretrukket et 5x5 program. Er det jeg kjører nå og har hatt en knallgod fremgang i basestyrken.

Er som Engine sier, er han fersk så vil han vokse på hva som helst og har han også en ellers bra fysikk så er basisøvelser det som er best, iallefall hvis han ikke har trent mye før.

På min logg så har jeg et 5x5 program som jeg har delt opp til en 5 dagers økt og kommer til å gjøre det samme med 3x3 som jeg skal kjøre fraogmed Mandag.

Det man kan gjøre er å kjøre 5x5 3 ganger i uken og ha en ekstra dag som man har til teknikker og armer. Da vil jeg også anbefale at man deltar på mage/rygg/pilates timer for å få styrket opp det abdomale området for å prestere bedre på øvelser som Deadlift og Knebøy.

Kost også på deg en time med en PT nå og da for å justere teknikken, er ofte man tilvenner seg uvaner og finner opp egne metoder for å løfte tyngre, og da er det fint med en liten refreshner for å holde rett teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kost også på deg en time med en PT nå og da for å justere teknikken, er ofte man tilvenner seg uvaner og finner opp egne metoder for å løfte tyngre, og da er det fint med en liten refreshner for å holde rett teknikk.

Den er jeg helt enig i! Jeg har trent siden jeg var 7 år, og om du trekker fra noen år med studier vil det si at jeg har trent tundt i 20+ år. Bortimot 10 av dem med styrke. Hver gang jeg ser noen flinke trene så huker jeg tak i dem for å få kommentarer på form, og jeg kjøper fast PT-timer for å få kommentarer. Det er gull verdt å få inn noen som tør å si når du tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...