Gå til innhold

stiv Hamstring osv...


Kriss

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg føler at jeg har mye å hente i det å bli mer myk og mobil i hamstring området(bakside lår) og hofteledsbøyerne Jeg suger i Øvelser som rumenske markløft og Rygghev fordi at jeg ikke klarer å holde strak rygg lenge nokk, og jeg får nesten vondt i hofteledsbøyerne under knebøy. tror at å myke opp disse områdene kan gi meg enorme gevinster i både den skadeforebyggende delen samt styrkeutviklingen min.

Så mitt spørsmål er: har noen noen tyvtriks for å bli myk og mobil i disse områdene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tyvtriks finnes nok ikke på dette ;)

Jeg hadde samme problem, og det tok tid og uttøyning for å bli myk. Tøy godt ut mens du tar øvelsene med lette vekter, altså strekk mens du trener øvelsene..

Kjør nordic hamstring eller leg curl, tren opp hamstringene dine..

Stå på gulvet og ta i bakken, strekk og tøy mens du er kald, ikke varm. Ta det pent.

Sitt på gulvet og ta på tærne dine... strekk og bøy..

Tar et par mnd, så er du myk som en ballettdanser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du har kort hofteleddsbøyer. For å teste det så kan du stå i sokkelesten og gå ned på huk i 90 grader -uten å løfte på helen. Klarer du ikke dette så kan det være en mulig forklaring. Ellers ville jeg ha lagt inn uttøying etter hver trening. Eks at du forsøker å ta deg selv på tærne/ helen sittende med utstrakt bein. Har du derimot korte bein så er kanskje ikke denne så effektiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende du har kort hofteleddsbøyer. For å teste det så kan du stå i sokkelesten og gå ned på huk i 90 grader -uten å løfte på helen. Klarer du ikke dette så kan det være en mulig forklaring. Ellers ville jeg ha lagt inn uttøying etter hver trening. Eks at du forsøker å ta deg selv på tærne/ helen sittende med utstrakt bein. Har du derimot korte bein så er kanskje ikke denne så effektiv :)

klarer å gå ned til 90 grader og ganske mye lengre ned og ha vekten på hælen null problem, men jeg bruker og varme opp med Goblet squat uten vekt 12 reps, å da bruker jeg å kjenne ubehag i hofteleddsbøyeren og delvis det samme når jeg går dypt ned på knebøyen. så jeg lurer litt på hva dette kan komme av..

Når det kommer til hamstringen så er den antageligvis veldig stiv så jeg får vell bare sette i gang å tøye :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://robertsontrainingsystems.com/blog/a-stretching-fallacy/

Les artikkelen, så skjønner du hvorfor du bør la hamstringen være, og konsentrere deg om hofteleddsbøyerne isteden.

Og hvis du ikke driver med egenmassasje, FOR GUDS SKYLD, KJØP EN SKUMRULLE OG BEGYNN MED EN GANG! Du forstår sikkert av de store bokstavene hvor viktig dette er.

Her finner du den beste øvelsen for å tøye psoas

Her finner du skumrulle. Ja, den koster, men den er verdt hver krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan hende du har kort hofteleddsbøyer. For å teste det så kan du stå i sokkelesten og gå ned på huk i 90 grader -uten å løfte på helen. Klarer du ikke dette så kan det være en mulig forklaring. Ellers ville jeg ha lagt inn uttøying etter hver trening. Eks at du forsøker å ta deg selv på tærne/ helen sittende med utstrakt bein. Har du derimot korte bein så er kanskje ikke denne så effektiv :)

Kort hofteleddsbøyer er ikke det som hovedsakelig hindrer deg i å nå tærne med utstrakte bein, her er det hamstrings/rumpe som er problemet. Om du har problemer med å strekke helt ut i hofteleddet, så er det hofteleddsbøyeren som er for stram. De aller fleste har for stram hofteleddsbøyere pga mye sitting, så tøying av denne er noe alle burde gjøre ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://robertsontrainingsystems.com/blog/a-stretching-fallacy/

Les artikkelen, så skjønner du hvorfor du bør la hamstringen være, og konsentrere deg om hofteleddsbøyerne isteden.

Skjønner ikke hvordan du mener at å tøye hofteleddsbøyerne skal hjelpe på dårlig fleksibilitet i hofteleddsstrekkerne.

Innlegget sier:

Think about someone in anterior pelvic tilt. In this case, the hamstrings may feel “tight”, but they are only this way because they are in a constant position of stretch!

Hvordan kan du konkludere med at å tøye hamstrings må man slutte med, utifra en "artikkel" som nevner ETT eksempel på at det ikke nødvendigvis er hensiktsmessig i alle situasjoner?

Det som står i artikkelen er riktig for folk som har hyperlordosis (lower-cross syndrome), men å avskrive at tighte hamstrings eksisterer, og at de aldri bør tøyes, blir helt bak mål. Er man tight i hamstrings må man tøye hamstrings.

Nå sier ikke jeg at det er noe galt i å tøye hofteleddsbøyerne også, men har man muskler som hindrer hoftefleksjon, er det hofteeksensorene som må tøyes. Det hjelper ikke å tøye triceps om du sliter med å strekke albuen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan du mener at å tøye hofteleddsbøyerne skal hjelpe på dårlig fleksibilitet i hofteleddsstrekkerne.

Innlegget sier:

Hvordan kan du konkludere med at å tøye hamstrings må man slutte med, utifra en "artikkel" som nevner ETT eksempel på at det ikke nødvendigvis er hensiktsmessig i alle situasjoner?

Det som står i artikkelen er riktig for folk som har hyperlordosis (lower-cross syndrome), men å avskrive at tighte hamstrings eksisterer, og at de aldri bør tøyes, blir helt bak mål. Er man tight i hamstrings må man tøye hamstrings.

Nå sier ikke jeg at det er noe galt i å tøye hofteleddsbøyerne også, men har man muskler som hindrer hoftefleksjon, er det hofteeksensorene som må tøyes. Det hjelper ikke å tøye triceps om du sliter med å strekke albuen!

les hele artikkelen så skjønner du hvorfor. Poenget var at dersom man har "anterior pelvic tilt" (som er VELDIG vanlig), strekkes hamstringen konstant, og derfor føles den stram. På samme måte kan stramme hofteleddsbøyere føre til vond korsrygg. Skal man da tøye korsryggen? Det handler om at ser seg blind på problemet: Bare fordi hamstingen kjennes tight, betyr ikke det at hamstringen er hovedproblemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les hele artikkelen så skjønner du hvorfor. Poenget var at dersom man har "anterior pelvic tilt" (som er VELDIG vanlig), strekkes hamstringen konstant, og derfor føles den stram. På samme måte kan stramme hofteleddsbøyere føre til vond korsrygg. Skal man da tøye korsryggen? Det handler om at ser seg blind på problemet: Bare fordi hamstingen kjennes tight, betyr ikke det at hamstringen er hovedproblemet!

Men hvis problemet er å nå tærne med strake bein, så er det ikke pga stramme hofteleddsbøyere, men hamstrings/bakside legg. Denne bevegelsen er en fleksjon av hofteleddsbøyerne, så tøying av disse vil ikke hjelpe i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg kan ikke protestere på det. Men det jeg svarte på, hvis du leser lenger opp, var en respons til trådstarter som ville tøye hamstring, som jeg mener er mindre viktig enn hofteleddsbøyerne, som ofte blir glemt, og forkortes av all sittingen vi driver med. Hamstringen vil jo strekkes ved øvelser som rumenske markløft og good mornings likevel, så skal man tøye ekstra ville jeg anbefale å konsentrere seg om et område som ofte blir oversett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les hele artikkelen så skjønner du hvorfor. Poenget var at dersom man har "anterior pelvic tilt" (som er VELDIG vanlig), strekkes hamstringen konstant, og derfor føles den stram. På samme måte kan stramme hofteleddsbøyere føre til vond korsrygg. Skal man da tøye korsryggen? Det handler om at ser seg blind på problemet: Bare fordi hamstingen kjennes tight, betyr ikke det at hamstringen er hovedproblemet!

Hele artikkelen? Er det noe mer enn den ene siden eller? For jeg leste helt ned til kommentarene, og fant ikke noe mer som er verdt å ha med i denne sammenhengen, kun to andre eksempler. Eksempler som er helt relevante i sin sammenheng, men ikke i ALLE sammenhenger. Du må gjerne sitere fra artikkelen hvis det er noe du mener jeg har gått glipp av, er litt trøtt.

Hvis man flekterer hoften, og fleksjonen blir hindret på et tidlig stadium er det EN ting som hindrer det, og det er manglende fleksibilitet i hofteekstensorene. Hoftebøyerne spiller ingen rolle i det. Vi snakker her om et isolert problem med hoftefleksjon.

Artikkelen du linker til er myntet på holdningsproblematikk, ref. at hamstringen "føles" tight, og det er gode poeng som tas opp, som er relevante for folk med holdningsproblemer og muskelubalanser (f.eks. upper- og lower-cross syndrome).

Men det er ikke relevant når det kommer til at leddutslag blir hindret, som sagt: Man kan ikke tøye triceps og forvente at det skal bli lettere å strekke albuen!

At man ikke skal se seg blind på hovedproblemet betyr ikke at man skal ignorere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...