Gå til innhold

Ned 30 kg med LCHF - Hva nå?


karbomamma

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg trenger noen råd ift matinntak. Det siste 1-1.5-året har jeg gått ned 33 kg i hovedsak som følge av LCHF-kosthold. Har på ingen måte vært flink med trening i den perioden, bare rast ned i vekt. Har nå bestemt meg for å gjøre noen grep, og endelig få kroppen jeg alltid har drømt om. Synlige muskler, gode og markerte uten å være "store". Beinhard mage, en rygg "to die for" og en rumpe som kan knekke nøtter. Det er det jeg vil ha, SKAL ha.

Men så, jeg føler meg litt i villrede ift hvordan jeg bør spise. Trenger ikke si at jeg tror på lavkarbo, jeg er jo et levende bevis på at det funker. Alikevel er jeg nå litt bekymret for fettet i en LCHF-diett nå som jeg trener. Ah, dette ble litt rotete... Er det noen med mer erfaring enn meg som kan si noe om kosthold? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar. Har prøvd en variant av PF med LCHF, og det funket riktignok bra. Det jeg i grunn lurer mest på er om jeg vil få bedre resultater hvis jeg kutter fett og øker proteininntaket? Eller er det egentlig hip som hap så lenge jeg trener 5 dager i uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, Jørgen, bra jobbet! Hvor mye økte du i protein? 2 x kroppsvekt eller noe slikt? Ønsker meg ned mellom 4 og 7 kg, men vil samtidig ikke miste muskelmasse...

Takk i ligemåde :)

Jeg prøver å få i meg 2-2,2 gram pr. kilo kroppsvekt :) Protiner bevarer muskelmasse om underskuddet ikke er så stort. 500-1000kcal-ish, også viktig å ikke ligge så lavt at man ikke har fremgang på trening. Er ikke sikkert det går like fort å gå ned som du har opplevd tidligere, så anbefaler deg å måle deg med målebånd i tillegg til å veie deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flinke folk!! :D

Vet dere hvor mange gram fett per dag dere lå på når dere spiste LCHF?

Jeg har prøvd å øke protein inntake og senke fettinntaket da noen her inne rådet det til. De syntes at å ligge på 100-150 g fett dagen var mye. Har prøvd nå i en uke, skriver ned alt som spises. Men jeg ligger fortsatt på 100 g fett dagen, klarer ikke å se hvor jeg skal greie å kutte ut dette fettet da det kommer igjennom egg og kjøtt. Og egg og kjøtt spiser jeg for å greie å få opp proteininntaket. Så spiser jeg av å til mandler og andre nøtter for å få opp kcal nivået, men da øker jo også fettinntaket. Akk, synes dette er forvirrende.

Og er protein shakes en vei å gå for å få opp proteinnivået og ned fettnivået ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har prøvd en variant av PF med LCHF, og det funket riktignok bra. Det jeg i grunn lurer mest på er om jeg vil få bedre resultater hvis jeg kutter fett og øker proteininntaket? Eller er det egentlig hip som hap så lenge jeg trener 5 dager i uken?

WOW! Flotte resultater, både Jørgen og Karbomamma! hatten av :)

Jeg lurer litt på det samme som AmyMay, hvordan fordeling i gram (ca..) dere har hatt av fett, karbs og proteiner da dere gikk inn for LCHF??

Dere har vært kjempeflinke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen. hygglig :) 1 år dag siden jeg starta så har gått radig :)

Fordelingen jeg lå på lchf er jeg litt usikker, men tror jeg lå på 60-70% fett en stund. Anbefaler heller å spise moderat lavkarbo istedet for LCHF.

Dette er hva dere kan gjøre: Regn ut kcal-behovet deres. (Med fitnessbloggen sin kalkulator og vær dønn ærlig på aktivitetsnivået) eller gjør det på Diett.no. Legg dere på et underskudd på 500-1000kcal om dagen. Er det for mye / for lite justerer dere bare underveis. Få i dere ca 2g protein pr kilo kroppsvekt og så kan dere fordele fett og karbohydrat som dere føler utifra hva dere har på "budskjettet" deres. Jeg har nå ingen fast fordeling, ser ann litt etter hvor mye jeg trener og sånne ting.

Rene kjøttprodukter er en enkel måte å få i seg nok protein på uten å sprenge kaloribudskjettet på. Så kan man heller justere med andre varer som er fettrike, om man sliter med å få i seg for mye fett.Dette er da kyllingflet, karbonadedeig, magert svinekjøtt, skalldyr, torsk, sei, ren biff, roastbiff og kalkun.. Men spiser jo også mer fettrike varer som rød fisk og koteletter, entrecote osv, men bare ikke samme mengdene :)

Proteinshakes er en ok måte å få i seg mer protein på, men stengt talt ikke nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fltot med tips ;D

Jeg spiser mye reint kjøtt, og har kuttet ut mye av fettet og meieriproduktene som jeg brukte tidligere på lavkarbo. Frokost går i egg (fett og proteiner), eller rundstykker bakt av eggehvite og frø/mandler ( fett og proteiner). Lunsj er gjærne kesam eller restemiddag ( kjøtt og grønnsaker), så er det middag som forskjellige varianter av kjøtt og grønnsaker. Om det blir kvelds blir det et nøtterundstykke eller nøtter for å få opp kcal. . Kommer nå som regel på 1500. Diett sier jeg skal ha 1650. Lå før på ca 1300, men noen her inne sa det var alt for lavt. Har tidligere hatt ca fordeling 70% fett,20 % protein og 10 % karbo. Har nå klart å legge meg mer på 60 % fett, 33 % protein og 7% karbo. Blir hel tullerusk. Vil ha ned fettet og opp proteinkilden. Men ser meg blind på hvor jeg skal gjøre det uten å tygge på bare rent kjøtt hele dagen ( er ikke så glad i kjøtt konsistensen) Tror proteinshakes blir det neste å prøve ut :)

Et tung puslespill dette :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke folk!! :D

Vet dere hvor mange gram fett per dag dere lå på når dere spiste LCHF?

Jeg har prøvd å øke protein inntake og senke fettinntaket da noen her inne rådet det til. De syntes at å ligge på 100-150 g fett dagen var mye. Har prøvd nå i en uke, skriver ned alt som spises. Men jeg ligger fortsatt på 100 g fett dagen, klarer ikke å se hvor jeg skal greie å kutte ut dette fettet da det kommer igjennom egg og kjøtt. Og egg og kjøtt spiser jeg for å greie å få opp proteininntaket. Så spiser jeg av å til mandler og andre nøtter for å få opp kcal nivået, men da øker jo også fettinntaket. Akk, synes dette er forvirrende.

Og er protein shakes en vei å gå for å få opp proteinnivået og ned fettnivået ?

Jeg lå på rundt 70% fett, 1% karb og 29% protein når jeg spiste LCHF. For meg funket det utmerket, men for andre kan det være helt feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...