Gå til innhold

Ting vi tror men som vi ikke kan bevise


Gjest Arkiv

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ooooy,:eek: litt var vel en underdrivelse, eller det er vel avhengig av øynene som leser.....det meste gikk rett over mitt hode.

Kan du ikke være søt, snill og medfølende å gi en kort oppsummering av en lettere forståelig karakter? :)

Å være søt, snill og medfølende faller meg ikke naturlig, men kort oppsummert så sier den i hovedsak (meg) at man også må ta kroppskomposisjonen i beregning når man skal lage dietter (og ikke bare vekten). :)

Takk for den David..Hva fikk du utav den?

Lett hodepine. Ikke riktig lesning dagen derpå et større inntak av brun sprit akkurat.

Det bekrefter det jeg har hatt en følelse av, og som er ganske innlysende, nemlig at de begrensningene en finner i studier er en begrensning i hva som er mulig innenfor intervensjonsgruppen og studiens parametre. Med andre faktorer, som genetiske, epigenetiske og påfølgende fysiologiske variasjoner vil kun få estimater som ikke er 100% overførbare til hver enkelt individ, men som kan gi en god pekepinn i et samfunnsperspektiv.

Ganske forfriskende å lese en så teoretisk rettet studie av forskjellige tilnærminger til det samme - det åpner opp for lyst til å eksperimentere og utfordre resultater andre får og alltid slenge inn et ' det KAN være slik' eller ' noen studier, med paramtrene A, B og C, har vist at innenfor disse vil D,E og F kunne inntreffe.' istedenfor ' Dude, hvis du gjør A, har studier vist at B, uansett. Og så C.'

Når en studie f.eks finner at svømming får en til å spise mer på en free-for all-buffet enn jogging og dermed konkluderer med at selv om en bruker mer energi på rask svømming enn jogging er jogging mer effektivt fordi en spiser mindre etterpå vil ethvert intelligent individ si ' Ja, men jeg skal ikke på buffet rett etterpå, jeg holder dietten, og liker å svømme. Dessuten er svømming bedre for knærne mine som jeg gir juling et par ganger i uken med tunge bøy.'

Ja, eller med andre ord; man bør være veldig forsiktig med å trekke bastante slutninger utifra enkeltstudier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å være søt, snill og medfølende faller meg ikke naturlig, men kort oppsummert så sier den i hovedsak (meg) at man også må ta kroppskomposisjonen i beregning når man skal lage dietter (og ikke bare vekten). :)

Lett hodepine. Ikke riktig lesning dagen derpå et større inntak av brun sprit akkurat.

Ja, eller med andre ord; man bør være veldig forsiktig med å trekke bastante slutninger utifra enkeltstudier.

Takk!

Godt man ikke alltid må gjøre som ens natur dikterer. :meh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...