Gå til innhold

Øvelser for og øke i Militærpress?


GrommiZ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Prøv Pushpress en periode for å få mer vekt over hodet, samt endre litt. Kjører du f.eks alltid 3x5 MP så kan du jo prøve noen litt tyngre 3x3, og noen økter med tunge enkeltløft evt mix it up med litt 3x10 på lavere vekt.

Forresten, hvor er det du sliter mest? topp eller bunn? Er det fra kassa og forbi fjeset eller lockouten som er det værste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pushpress foran og pushpress bak nakken. Fokuser på å få en skikkelig bra og komfortabel rackposisjon foran før du øker på noe særlig. Øk også frekvensen på hvor ofte du militærpresser, gå for mer volum og forsøk å treffe en vekt opptil maks så ofte som mulig. Sleng alt du har hørt om å ikke trene en muskel oftere enn annenhver dag ut vinduet.

Om du militærpresser bare et par ganger i uka nå så øker du til å kjøre 4 ganger i uka hvorav 2 er lettere og 2 er tunge, for å så kjøre på mer inntill du klarer å løfte tungt hver gang. Om du stagnerer litt i begynnelsen, fortsett likevel for det kommer til å løsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Pushpress en periode for å få mer vekt over hodet, samt endre litt. Kjører du f.eks alltid 3x5 MP så kan du jo prøve noen litt tyngre 3x3, og noen økter med tunge enkeltløft evt mix it up med litt 3x10 på lavere vekt.

Forresten, hvor er det du sliter mest? topp eller bunn? Er det fra kassa og forbi fjeset eller lockouten som er det værste?

Det stopper opp ved lockout, mangler ca 15cm på å få fullført løftet.. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke valgt pushpress for å bli sterkere i militærpress, da pushpress er en øvelse du blir sterkere i Lock-out på militærpress. Altså den løftelengden du har fra hodet og opp, klarer du ikke 100 kg i militærpress men du klarer det i pushpress er årsaken en ting, du er for svak i bunnen av løftet. Det er like enkelt som alle andre øvelser, du må trene på det du er svak i.

Slik jeg trener militærpress, så prioriterer jeg striktpress som hovedøvelse, mens jeg kjører feks savickas-press som støtte øvelse eller som hovedøvelse på en ny treningsdag. Dette er en øvelse som du også får trent mye core-muskelatur på under press, slik at du blir sterkere i midjen på tunge vekter i vanlig militær press. Er du svak i toppen av militærløfte, er derimot pushpress en mulighet. Men da igjen kan pushpress ha sterk medvirking på skade til knær, og du kan i stede velge smalbenk med kloss, skrå smalbenk med stopp i hake området ( eller det området du er svak i og opp). Du kan også prøve å regulere bredden på grepet du har på stangen, alt etter om du er sterkest i triceps eller skuldre :)

Slik utfører du Savickas-press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stopper opp ved lockout, mangler ca 15cm på å få fullført løftet.. .

Da tror jeg kanskje pushpress er tingen, da får du litt "fart inn i lockouten" slik at det er lettere å komme over kneika :) Men du må bare prøve, mye gode tips i tråden. Støtter forsåvidt også det med å presse oftere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli god i militærpress kan man kjøre mye militærpress.

Anbefaler deg å trene pushpress, sidehev, bakover og fronthev for å få med hele skulderen.

Trenger ikke kjøre mer militærpress for å øke :p 5x5 er nok, også legger du på 1-2,5 kg hver uke til du stagnerer på en bestemt vekt så går du ned til 5x3 eller kjøre 3x3 for å ryke forbi platået :D

Holder å kjøre militærpress engang i uken. Du trenger ikke trene militærpress flere ganger bare fordi du prioriterer øvelsen.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli ordentlig sterk i noe så må du kjøre mye av nevnte øvelse, det er en enkel (men likevel hard) oppskrift utviklet etter utallige år med prøving og feiling innenfor olympisk vektløfting og andre relevante styrkeidretter. Skal du gå for å bli sterkest mulig i noe så ser du på hva de som er sterkeste gjør. Vektløftere som militærpresser 170 kg (som samtidig støter 230 og rykker 200) trener støt, pushpress og lignende tungt flere ganger daglig over lange perioder. Jo mer vant man er til å ha tunge vekter over hodet, desto lettere blir det å militærpresse mer.

Jeg har personlig aldri opplevd å øke i en prioritert øvelse om jeg trener den mindre. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 måneder er da ikke så mye :) men du kan kutte ned til 3-4 ganger i uken og heller trene tung styrke visst målet ditt er å ta mest mulig på 1 RM.

Trener kun tungt på baseøvelser jeg :) Spørsmålet i tråden her er hvem øvelser som kan hjelpe til for å gjøre meg sterkere i militærpress, ikke om jeg trener for mye eller lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asianface, alt du sier her er store selvmotsigelser som ikke har noen plass i et regime hvor styrke er hovedfokus. Kutte NED på antall økter hvis målet er å øke mest mulig i 1RM? Hvilken forutsetning har du for å komme med noe så absurd?

Det å kjøre 5x5 èn gang i uken på en øvelse man vil øke i vil ikke gi noe langvarige solide økninger. Hvorfor? Fordi dette er forutsatt at nevnte person enten har ingen erfaring med øvelsen i utgangspunktet, og om det blir en økning på 2,5 kg pr uke de første to ukene så kommer stagneringen til å komme påfølgende og da sitter man der med èn dårlig ukentlig økt istedet for å ha en jevn progresjon på lang sikt ved å gjøre øvelsen oftere og progressivt tyngre.

Som sagt, eliteløftere løfter i perioder tungt flere ganger om dagen, dvs 2 økter hver dag tett opptil 1RM i flere øvelser. Dette er en forutsetning for å kunne bli så sterk som mulig, man må bli tilvent høy intensitet og totalbelastning over tid, og for å kunne gjøre dette kreves det at man øker både volum og intensitet over tid.

Det du sier om at hvis han skal trene tung styrke så må han kutte ned til 3-4 økter i uka har ingen hold i noensomhelst styrke- og vektløftingterminologi.

Enkelt og greit, styrketrening der maksimal styrke og eksplosivitet er som best er når man tilvenner seg (gradvis vel og merke) til å løfte tyngre oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener kun tungt på baseøvelser jeg :) Spørsmålet i tråden her er hvem øvelser som kan hjelpe til for å gjøre meg sterkere i militærpress, ikke om jeg trener for mye eller lite..

Det du burde gjøre er som nevnt tidligere, tilvenn deg å løft militærpress og pushpress så ofte som mulig med så tung vekt som mulig. Dvs at til å begynne med må du redusere litt på vektmotstanden til fordel for å oppbygge en såkalt "treningsmengde" hvor du vil kunne kjøre 2x8, 4x6 eller 5x5 f.eks med en gitt vekt hvorav du også går tett opptil 1RM for enkle og doble løft i pushpress hovedsaklig flere og flere ganger i uka. Etterhvert vil du også med hell kunne gjøre det samme med militærpressen og perser vil komme godt etter hverandre.

Etterhvert som du tilvenner deg tyngre og tyngre vekter over hodet suppelert med militærpress for mengde vil du merke at du får en styrke som lett vedvarer og som du kan bygge videre på.

Det er ikke like mye det å gjøre masse andre øvelser for å styrke militærpressen din, det å kjøre støtteøvelser som supplement for evt. svakheter (tricepsøvelser om du har lockoutproblemer osv) har også sin plass men bør ikke være hovedfokus. Det viktigste er å tilvenne seg den prioriterte øvelsen og trene kroppen opp til å aktivere mer kraft i forhold til den. Det gjør man ikke ved å gjøre masse andre ting enn selve øvelsen du skal øke i.

Uansett, lykke til.

Som litt inspirasjon her har du Dmitri Berestov med 150 kg i stående press, 105kg-klassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...