Gå til innhold

Noen spm til dere ang stølhet:/?


Anbefalte innlegg

Mulig feil forum men,fant ikke ut hva annet jeg skulle poste det i.

Jeg trener styrke (ryp) og har gjort det mer eller mindre i et halvt år+++.

Jeg blir særiøst stø i brystet HVER gang og alle gangene tar det dager før d forsvinner og d er skikkelig smertefullt..må ta smertestillende/ibuxgel på noen ganger liksom fordi d svir og stikkr og er så jævla ømt. Har mer eller minsre sluttet å trene bryst hver gang for å se om det hjelper ,men nei..d er tydeligvis ikke feilen:O Så hva det kommer av og hvorfor det aner jeg ikke,noen som har et clue? Jeg blir jo ikke stiv andre plasser hele tida...litt dagen etter men d er liksom ikke sånn at jeg har vondt! Og d føles rett og sett ut som d er betent i brystkassa...altså...ikke i men i musklene da...:/ Kan det være at jeg har kosntant betente muskler der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig tett spørsmål; men hva spiser du ?

Jeg leste en gang at overgang til karboredusert mat, gir mindre stølhet. Jeg har aldri vært plaget av stølhet, men etter at jeg la om kosten min i lavkarboretning, klarer jeg ikke få ømme / støle / vonde muskler samma hva jeg utsetter de for. Jeg vet ikke hvor hardt jeg trener ift potensialet, og er generelt ganske noob på trening og fysiologi, men effekten er helt klar og sammenhengen er for meg meg også veldig klar: redusert karbo i kost = mindre stølhet.

Mulig noen med peil kan forklare prosessene som antas ligge bak på et fornuftig vis ?

( overse mitt svar om det blir for på kanten ift det du lurer på ... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig tett spørsmål; men hva spiser du ?

Jeg leste en gang at overgang til karboredusert mat, gir mindre stølhet. Jeg har aldri vært plaget av stølhet, men etter at jeg la om kosten min i lavkarboretning, klarer jeg ikke få ømme / støle / vonde muskler samma hva jeg utsetter de for. Jeg vet ikke hvor hardt jeg trener ift potensialet, og er generelt ganske noob på trening og fysiologi, men effekten er helt klar og sammenhengen er for meg meg også veldig klar: redusert karbo i kost = mindre stølhet.

Mulig noen med peil kan forklare prosessene som antas ligge bak på et fornuftig vis ?

( overse mitt svar om det blir for på kanten ift det du lurer på ... )

lavkarbo:)Blir ikke støl ellrs omtrendt,bare bryst...og d er ikke treningsstølhet,d er smertefullt og svir og prikker og føles som d er rødflammet og ømt...føles betent!:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta floorpress. Du ligger på gulvet og kjører press med manualer eller stang. Så langt ned mot brystet du klarer å komme når du tar floorpress kan det også være smart å begrense seg til når man trener bryst på benken. Går man lengre ned kan man stresse brystmusklene for mye samtidig som det kan være uheldig for skuldrene. Ikke alle som dette er noe problem for, men er ganske mange som både får bedre framgang og blir mindre støl av å redusere dybden litt på benkpress og hantelpress.

Denne testen kan du også gjøre hjemme på gulvet med et kosteskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å ta floorpress. Du ligger på gulvet og kjører press med manualer eller stang. Så langt ned mot brystet du klarer å komme når du tar floorpress kan det også være smart å begrense seg til når man trener bryst på benken. Går man lengre ned kan man stresse brystmusklene for mye samtidig som det kan være uheldig for skuldrene. Ikke alle som dette er noe problem for, men er ganske mange som både får bedre framgang og blir mindre støl av å redusere dybden litt på benkpress og hantelpress.

Denne testen kan du også gjøre hjemme på gulvet med et kosteskaft.

Jeg har treningsrom hjemme så det går fint=) men ja..du sier noe..kanskje jeg trener feil når jeg gjør brystpress og slikt..:/ Jeg trener med frivekter,så mulig jeg gjør øvelsen feil..går for langt ned ja...får få samboern til å se på meg neste gang:) Takk for svar:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80-90% av de som gjør denne testen vil ende opp med å få stanga 5-15 cm over brystkassen. En som er god (eller har evne til å bli god) i benkpress vil som regel treffe brystkassa. Å trene med litt redusert arbeidsvei vil derfor bare etterligne bevegelsen de med god struktur for benkpress gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80-90% av de som gjør denne testen vil ende opp med å få stanga 5-15 cm over brystkassen. En som er god (eller har evne til å bli god) i benkpress vil som regel treffe brystkassa. Å trene med litt redusert arbeidsvei vil derfor bare etterligne bevegelsen de med god struktur for benkpress gjør.

Hvis jg ikke skal ha noen til å se når jeg gjør det,hvordan vet jeg at d blir rett?Mulig jeg misforstår det du prøver å forklare her nå altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg leste en gang at overgang til karboredusert mat, gir mindre stølhet. Jeg har aldri vært plaget av stølhet, men etter at jeg la om kosten min i lavkarboretning, klarer jeg ikke få ømme / støle / vonde muskler samma hva jeg utsetter de for.

Så interessant! Jeg har spist lavkarbo i flere år, og det er veldig sjelden jeg er støl. Har ikke tenkt på at det har så mye med maten å gjøre, har til tider tenkt at jeg ikke gir "nok".

Et kjapt Google-søk viser flere oppslag ang dette.

Note to self: Fortsett med lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så interessant! Jeg har spist lavkarbo i flere år, og det er veldig sjelden jeg er støl. Har ikke tenkt på at det har så mye med maten å gjøre, har til tider tenkt at jeg ikke gir "nok".

Et kjapt Google-søk viser flere oppslag ang dette.

Note to self: Fortsett med lavkarbo.

Jeg spiser en blanding,av lavkarbo og grovkarbo kan man si,er litt forskjellig på trening og ikke treningsdager,men jeg er så og si alltid støl;) Jeg tror ikke det finnes noe som er likt for alle jeg:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig feil forum men,fant ikke ut hva annet jeg skulle poste det i.

Jeg trener styrke (ryp) og har gjort det mer eller mindre i et halvt år+++.

Jeg blir særiøst stø i brystet HVER gang og alle gangene tar det dager før d forsvinner og d er skikkelig smertefullt..må ta smertestillende/ibuxgel på noen ganger liksom fordi d svir og stikkr og er så jævla ømt. Har mer eller minsre sluttet å trene bryst hver gang for å se om det hjelper ,men nei..d er tydeligvis ikke feilen:O Så hva det kommer av og hvorfor det aner jeg ikke,noen som har et clue? Jeg blir jo ikke stiv andre plasser hele tida...litt dagen etter men d er liksom ikke sånn at jeg har vondt! Og d føles rett og sett ut som d er betent i brystkassa...altså...ikke i men i musklene da...:/ Kan det være at jeg har kosntant betente muskler der?

No veit eg ikkje korleis treningsmengda og treningsformene dine er men eg kan kanskje påpeike nokre element som kan vere av betydning:

Ved styrketrening så kan det oppstå stølheit og særlig når muskelarbeidet er uvant, når musklane arbeidar på lange muskellengder(altså kraftig på strekk), når treningsvolumet er uvant stort, og når det inkluderar eksentriske aksjonar. Sjølve fenomenet muskelstølheit har ikkje noko fullgod forklaring, men ein mulig årsak kan vere mikroskadar i muskulaturen etter muskelarbeidet. Kor hyppig ein trenar same muskel spelar i stor grad inn på muskelstølheit: om ein trenar same muskelgruppe 2-3 gongar i veka, opplev ein sjelden stølheit, men om ein trenar den same muskelgruppa berre ein kan i veka, blir ein ofte støl. Det er sjølvsagt individuelle forskjellar mellom folk, men dette er det som er vanlegast.

Sidan ein opplever stølheit er det ikkje uvanleg at ein går frå å trene muskulaturen for hardt til for lett! Det er viktig å ikkje slutte heilt å trene pga stølheita, men det kan vere nødvendig å endre øvelsesutvalget, mengda eller måten du løftar vekta på (lang eksentrisk fase vs. kort eksentrisk fase etc). Så eg trur at å kutte ut treninga, vil berre føre til at neste gong du prøver igjen vil du bli ekstremt støl, og så fortsetter det i ein ond sirkel.

Tøying av muskulaturen rett etter styrketrening kan i somme tilfeller forlenge restitusjonstida , då ein trur at tøying på muskulatur som nett har fått mikroskadar kan faktisk auke restitusjonstida. Så om du for eks tøyer veldig etter styrketreninga kan det vere lurt å prøve å kutte ut dette.

I forhold til restitusjonstida så er næringsinntak avgjerande: det er veldokumentert at tilstrekkeleg mengder og inntak av aminosyrer og protein før/og etter trening er viktig for å få optimal treningseffekt. Dette kan vere aktuellt for deg å tenkje på, det kan vere vanskelegare å reparere muskelfibrar når ein er i kaloriunderskot. I tillegg så er søvn svært viktig i forhold til restutisjon i periodar med hard trening.

No veit eg sjølvsagt ingenting om treningsregimet eller kosthaldet ditt, så det blir vanskelig å gi noke spesifikke råd, men kanskje: om du trenar bryst litt hyppigare , men med mindre belastning og volum, så kan du kan du kanskje byggje opp ei betre tåleevne for dei større belastningane. Dei intense øktene som gir ekstrem stølheit fungerar tydlegvis ikkje akkurat no, men det vil mest sannsynleg bli mogleg når musklaturen din er blitt meir vant til større belastningar.

Håpar noko av dette kan vere til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...