Gå til innhold

Hoppetau som cardio


Shooesfly

Anbefalte innlegg

Noen som har meninger/erfaringer med dette? Selv er jeg glad i å hoppe tau etter trening istedenfor å løpe meg ihjel. Finnes også mye forskjellig å gjøre innen hoppetau!

Denne mannen har flere forskjellige hoppetau varianter

Og når man har holdt på en stund kan man lære av hoppetaulegenden Buddy Lee!

Hvorfor han er sjef viser han fra 0:45 og ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring med hoppetau er at du får ut akkurat det du legger inn. Så skal man bruke hoppetau som kardio er det viktig at man gjør det "riktig".

For bl a boksere så er hoppetau mye brukt, ikke bare pga kardio-treningen, men i tillegg vil man opparbeide seg koordinasjon, godt fotarbeid, hastighet (lett på føttene) og god leggmuskulatur.

Dog er det ikke bare hoppetau de bruker, men i kombinasjon med løping og andre aktiviteter.

Et hot tips er å bruke hoppetau som intervall-trening. Krever lite utstyr og lite plass, er også slikt man kan ha i bagen om man er ute og reiser etc.

Et annet tips er å ha et ordentlig hoppetau. Jeg er veldig glad i de tauene som har lodd i håndtakene og har et "tungt" tau (gjerne stålvaier). Skipper bedre og er satans vondt å få i tærne, så motiverer meg litt ekstra til å løfte tottelittene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Min erfaring med hoppetau er at du får ut akkurat det du legger inn. Så skal man bruke hoppetau som kardio er det viktig at man gjør det "riktig".

For bl a boksere så er hoppetau mye brukt, ikke bare pga kardio-treningen, men i tillegg vil man opparbeide seg koordinasjon, godt fotarbeid, hastighet (lett på føttene) og god leggmuskulatur.

Dog er det ikke bare hoppetau de bruker, men i kombinasjon med løping og andre aktiviteter.

Et hot tips er å bruke hoppetau som intervall-trening. Krever lite utstyr og lite plass, er også slikt man kan ha i bagen om man er ute og reiser etc.

Et annet tips er å ha et ordentlig hoppetau. Jeg er veldig glad i de tauene som har lodd i håndtakene og har et "tungt" tau (gjerne stålvaier). Skipper bedre og er satans vondt å få i tærne, så motiverer meg litt ekstra til å løfte tottelittene :)

Hvor har du kjøpt ditt tau? Bråker det veldig? Kan tenke meg å bruke dette ca 20 min om morgenen, men vet ikke om de som bor i etasjen over er så fornøyd med hopping kl 7 om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du kjøpt ditt tau? Bråker det veldig? Kan tenke meg å bruke dette ca 20 min om morgenen, men vet ikke om de som bor i etasjen over er så fornøyd med hopping kl 7 om morgenen...

Mitt plukket jeg med meg fra UK, skinntau med lodd i håndtakene. Har lagd knuter på midten av tauset slik at det blir tyngre. I tillegg er disse knutene helt forferdelig å få i tærne så da løfter man plutselig beina.

Skinntau og tøytau vil i utganspunktet bråke mindre enn ståltau, men ville anbefalt et tungt tau for å få til teknikken ordentlig og da må man tåle litt bråk :)

Har du muligheten til å ta med deg hoppetauet ut? Evt hør med naboen om de faktisk hører hoppingen din gjennom etasjene. Uansett om det er kl 7 så burde de ikke klage stort, det er jo innenfor lovlig tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...