Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Går ut fra at jeg ikke er den eneste som fikk sjukt lyst til å klare én (gjerne fler) musle ups etter innlegget på bloggen?

Isåfall; Hvordan trener du? Hvor langt har du kommet?

Å om du allerede mestrer denne spektakulære øvelsen, hva gjorde du for å klare det? Har du noen tips'n'tricks til en som også veldig gjerne vil?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4508-muscle-ups/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe av det viktigste i mine øyne er å klare å dra seg eksplosivt opp så du har fart til overgangen mellom dra og press, for den er tung. Du skal være godt sterk i forhold til kroppsvekt for å klare å dra deg sakte opp som pro calisthenics utøvere.

Når jeg trente litt rettet mot muscle-up trente jeg dips med vekter og eksplosive pull-ups. Det er lettere å klare det hvis du gjør det på ei stang med mellomrom på ca 50 cm eller noe så du får kroppen mellom håndtakene. Mye lettere å dra seg opp da siden kroppen din er mer midt imellom hendene dine.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4508-muscle-ups/#findComment-153681
Del på andre sider

:D Jeg lærte hybriden av teknikk og styrke, da den er mest effektiv for mitt bruk.

Jeg brukte en variant av Eksplosiv Pullup trening sammen med Pullups med Hopp (elevators).

Eksplosiv pullups tar for seg den eksplosive delen av ryggen og armene og sørger for en av de to nøkkelfaktorene for å komme seg opp over stangen. Desto kjappere du er å trekke med ryggen, desto større sjangs er det for å få armene over - self explaining. Jeg er tydeligvis captain obvious i dag

Pullups med hopp var den utløsende faktoren for min del. Her stiller det krav til at du ruker beina samens med opptrekket i ryggen. Alternativt kan du bare bruke beina til å lage et vektøst øyeblikk mens du flytter armene opp til neste stang. Akkurat dette med bruken av eksplosivitet i den abdominale regionen (som trekker til seg beina) gjorde at jeg kunne genere enorm kraft. Lengder som lengende av utstrakt arm ble ikke lenger et problem.

Har ogs begynt å eksperimentere med mied grip og chin grip i muscle up. Annet en at det er en utfordring å bevege handleddene over, så er eksplsiviteten og kravene det samme, etter hva jeg kan kjenne. Sikkert noen som er uenige.

Deretter begynte jeg å trene opp hele muscle up sekvensen. Jeg fikk aldri til en clean (måtte bruke tid på dette i ettertid) og klarte min første med en arm over. Jeg dro meg opp til midten av ryggen, der jeg mest eksplosiv, og trakk alt jeg kunne derifra samtidig som jeg trakk det ene benet mitt opp. Voila og den ene albuen forsvant over håndtaket.

Klarer du det en gang, klarer du det garantert flere ganger - men ikke nødvendigvis på samme trening.

I ettertid har jeg lært clean (begge armene over) og det kreves en mer finpusset teknikk samt noe mer eksplosivitet. For meg hjalp muscle up teknikktrening for å overvinne det psykiske aspektet ved clean.

For å forbedre muscle upse har jeg i ettertid kjørt md kjettinger, for dynamisk belasting og mest mulig fokus på eksplosivitet. Dette har resultert i kjappere pullups og vhor jeg nå ikke nødvendigvis behøver å bøye knærne opp. Jeg klarer å generer nokk kraft med hjelp av rygg og magecore og spenner såvidt beina framover. På mindre uthvilte dager må jeg bruke mer bein.

Styrke Muscle up jobber jeg med fremdeles. Stiller et enormt styrkemessig krav til øvre del av rygg, forside skuldre og biceps/triceps. For meg sliter jeg med at det er et abnomralt enormt press på inside biceps, v feste. Jeg har klart et par forsøk opp og over, men med sidelengs dytt på toppen. Smertene i nederst til biepsfeste er uutholdelig, så jeg har opphørt denne trening enn så lenge.

Noen andre som har erfaing med styrke muscle up?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/4508-muscle-ups/#findComment-154707
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...