Gå til innhold

Noen spm om PT-utdanning. (Kombinere med lærerjobb++)


strobe

Anbefalte innlegg

Heisann folkens! ;)

Delvis lang post forut..........

I det siste har tanken om å utdanne meg som PT streifet meg mer en 1 gang for å si det slik. Men det som er, jeg har igrunn planer om å bli lærer! Jeg er faktisk litt i gang med utdannelsen, men bare litt! :p Har tatt et år, og holder på med et halvårsstudium nå. Jeg begynte i "bakenden" av lærerstudiet, det vil si jeg har tatt 5.året (skal ta 5årig utdannelse, adjunkt med opprykk) og holder nå på med det som skal bli halve 4.året mitt. Med andre ord står de 3,5 første årene med grunnskolelærerutdanning igjen til sommeren. Da var altså planen å begynne på første året til høsten og gå ferdig deretter.

Det som er... Jeg har også vurdert å gjøre det annerledes. Jeg har vurdert om jeg skal droppe grunnskolelærerutdanningen og heller ta ett og ett fag. Foreksempel idrett/kroppsøving og matematikk, så deretter pedagogikk. På denne måten kan jeg bli timelærer i to fag jeg liker veldig godt. Det er mange fordeler med å være timelærer kontra klasseforstander, men også vice versa. Det som har streifet meg er at jeg kanskje kunne kombinert en timelærerjobb (foreks. matte og kroppsøving) med en PT-jobb. Så da har jeg noen spørsmål.

- Hvor lang tid det for å bli ferdigutdannet PT?

- Hvordan er en PT-utdanning satt opp? Emner, studiepoeng, eksamen etc.

- Om jeg tar idrett/kroppsøving ved en høyskole, er det noe i PT-utdanningen jeg "slipper unna"? Tenker altså om det er noe felles emner i de utdanningene som overlapper hverandre.

- Til slutt: er det noen som har noe annet lurt å si for utenom hva jeg har spurt om, fyr gjerne løs!

Er glad for alle inputs! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok PT-utdanning selv hos ActiveEducation. Forelesningene der foregikk annenhver fredag-søndag fra slutten av august til begynnelsen av desember. Når du har generell studiekompetanse får du 30 studiepoeng for denne utdanningen. 10 studiepoeng innen "Idrettsfaglig basisemne", 10 studiepoeng for "fitnesstrener og instruksjon", og tilslutt 10 for "personlig trening". Du tar en teoretisk eksamen innen hver, og tilslutt en praktisk for å få PT-sertifiseringen.

Kjenner dessverre ikke til om noen av disse fagene overlapper noen av de andre på andre høgskoler. Men du får vertfall god bruk for disse fagene :)

Studerer selv nå en bachlor innen økonomi og kombinerer dette med en PT-jobb der jeg jobber ca. 4 kvelder i uken. Blir lange dager med studier og jobb, men fullt mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Setter pris på det :)

Tror faktisk ut som det skal da være fullt mulig for meg å kombinere en eventuell PT-jobb med lærerjobben min om jeg blir timelærer. Blir jeg klasseforstander og har en egen klasse i mange fag (+ IOPer, Individuelle ukeplaner, retting av bøker/prøver etc) så vil det nok bli tungt i lengden. Huhm... er ikke lett å bestemme seg hva man skal gjøre gitt! Trodde PT utdanningen var en del mer enn 30 studiepoeng skjønner du, men forstår nå at dette kan være helt oppnåelig for meg selv om jeg skal bli lærer.

Jeg har flere valg:

- Ta vanlig grunnskolelærerutdanning

- Bli timelærer

- Bli timelærer og PT. Og siden PT er "fort gjort" (i den store sammenheng) så kan jo jeg ta dette etter jeg er ferdig med lærerutdanningen.

Huhm... Nå må jeg i tankeboksen! :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt input fra en kommende kollega; om du bruker fem år kan du bli faglærer i tre fag :) Jeg er utdannet ved NTNU og er adjunkt med tilleggsutdanning (det som het opprykk tidligere), og da underviser jeg i fagene engelsk, samfunnsfag (mellomfag) og kroppsøving. Ped'n tok jeg siste året.

Tror du må vurdere hvilken type lærer du vil bli, og hvilke trinn du vil jobbe på. Som allmennlærer velger du enten 1.-7. eller 5.-10. (dette vet du sikkert fra før). Som faglærer kan du jobbefra 5. trinn til og med VGS. Som faglærer kan du både ha ei 100% stilling og være kontaktlærer hvis du vil og får jobben. Men du tenker kanskje ha noen timer fag samt pt på dagtid?

Edit: Ser nå at du allerede har svart på spørsmålet mitt :-) Men som faglærer har du uansett muligheten til å jobbe bare som timelærer i tillegg til pt, eller fulltid om du vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frøken! :) Tusen takk for et flott svar! Planen var allmennlærer 5-10, men som sagt så er jeg ikke sikker. Men jeg tror jeg muligens bare kjører på, også kan jeg heller ta en eventuell PT utdanning etter lærerutdanningen. Om det skulle bli både lærer og PT, er planen å jobbe som lærer kanskje 60-80% (timelærer) og noen timer per dag (ettermiddag/kveld) som PT. Om dette vil fungere fint vet jeg ikke, men jeg har isåfall 2 utdanninger å falle tilbake på. Men jeg har jo GOD tid å tenke ut dette på så jeg trenger ikke stresse for mye med å finne ut dette akkurat nå. Uansett, tusen takk for svar! Det settes pris på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig og nevne at å jobbe som PT tar veldig mye tid i begynnelsen da et rykte, rutiner og tilvenning skal etterkommes. Det tar tid. Man kan fint lykkes som PT om man er personene til det. Jeg vil si at man i begynnelsen må veldig hardt i begynnelsen, noe som kan komme i konflikt med bare et par timer om kvelden.

Men igjen, deter almass av personer som har klart det med ulike jobber, da tenker jeg på å kombinere, poenget mitt er å påpeke dette :) sli kat det ikke blir glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Tor!

Tusen takk for input! Det var virkelig ikke intensjonen å få det til å virke som PT er noe som er fort gjort og blir lett ved siden av et læreryrke. Ut fra hva jeg leser av det jeg har skrevet tidligere kan det virke slik.

Det er akkurat slike tilbakemeldinger du gir som gir meg et godt grunnlag med kunnskap når jeg skal velge hva jeg vil senere i livet.

Om jeg da velger å bli PT da, så kanskje det kan være en ide å jobbe med det i et år før jeg eventuelt begynner i en lærerjobb? For å bygge meg opp et rykte og klientell?

Igjen, tusen takk for svar!

O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre dette mange får et inntrykk av, ikke helt hva som eventuelt stemmer med virkeligheten, dessverre.

Det kan være veldig greit, om du satser, og jobbe som PT et år. Først og fremst for erfaringens del, men også for oppbygning av rykte og kundedatabase som du nevner. Da må du i tillegg jobbe hardt da månedene går kjapt. PT business er som mye annet, sesongavhengig :)

Brenner du for trening og i tillegg har en evne til å lære bort, forstå og ikke minst behandle mennesker så er det en fin vei å gå for erfaringens del, og absolutt kjekt å ha som sidejobb senere.

Jeg jobber som PT ved siden av fulltidsjobb nå - selv om ikke tiden alltid er enig - og det går helt fint. Kjenner jeg må vedlikeholde kunnskapen i større grad. Stakkars kollegaer som måtte spørre om noe angående trening..

:) Håper det gir det lite innblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, igjen! ;) Jeg har selvfølgelig ikke tatt en sikker avgjørelse ennå, men slike gode tilbakemeldinger gir meg litt mer innblikk i hva det vil si å jobbe som PT, og også kombinere en PT-jobb med annet arbeid. Kan jeg spørre hva slags arbeid du har foruten å jobbe som PT? (Behøver ikke svare altså) Og hvor mye jobber du som PT? Skjønner dette nok varierer litt også, men ca.

Det er mulig jeg tar meg vann over hodet om jeg velger å ta begge utdannelsene, men som jeg sa tidligere, da har jeg isåfall to ting å falle tilbake på. Det skal ikke være lett å bestemme seg hva man vil her i livet gitt!

Det gir mer enn nok innblikk foreløpig skal du vite, så dette var supre greier. Når en eventuell PT utdanning nærmer seg kommer jeg sikkert med en haug fler spørsmål! ;D hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber for kriminalomsorgen, under utdanning til å bli fengselsbetjent :) så jeg er opptatt fra halv ni til halv fire hver dag.

Når kveldene og jobben tillater det så jobber jeg PT ved siden av. En del bestemmelser som regulerer i hvor mye jeg har lov til å jobbe totalt i uken så antall timer som PT varierer :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Istedenfor å lage en ny tråd så spør jeg heller her :)

Tanken om å utdanne seg som PT har rotet litt i hjernen min opptil flere ganger det siste året - Men for min del så fikk jeg høre at en PT skal klare alle de øvelsene som man setter opp, for min del så haaaater jeg hangups -.-

Kan man utdanne seg mere retningsorientert mot styrkeløft osv?

Kan også si at jeg suger til meg det som finnes av læremidler innenfor trening som en hyperaktiv støvsuger, kan vel si at det er et emne som opptar store deler av min fritid

Jeg har flere ganger vært kompis-pt for mine kompiser for å få de igang, med stor suksess og jeg liker å lære bort, så er det noen håp for en som heller graver sin egen grav enn å ta 1 hangups? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITAT

"- Om jeg tar idrett/kroppsøving ved en høyskole, er det noe i PT-utdanningen jeg "slipper unna"? Tenker altså om det er noe felles emner i de utdanningene som overlapper hverandre."

SVAR

Jeg tok min pt utdanning som en del av bachelorgraden min ved NIH. Slapp da unna med et 10 stp kurs og kunne droppe de 20 stp som må tas først på NIH. I utgangspunktet tror jeg det kanskje er kun FAH studentene som som får dette tilbudet, men mulig det finnes noen smutthull.

mvh

PTpro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå kan ikke jeg så mye om PT, men kan si at selv om du tar GLU 5-10, blir du absolutt ikke nødvendigvis klasseforstander ;) for det første blir du ikke utdannet klasseforstander. for det andre er det sjelden en nyutdannet lærer får ansvar for en klasse, og vanlig å starte som timelærer og vikarlærer. Du velger det gjerne også selv alt etter hva du søker på.

Det er det som er nytt med GLU 5-10 er at du blir " faglærer" i alle fagene du velger. Du får minimun 60 poeng i fagene. Dette vet du sikkert fra før. I mitt tilfelle har jeg fått vite at jeg mest sannsynlig kan undervise opp til og med vgs pga kompetansen jeg får( i noen av fagene).

Det kan godt være du visste dette fra før av, tenkte bare jeg skulle pressisere eventuelle misforståelser

Neste del med hva du velger av PT osv, kan jeg ikke si noe om. Men hvis du virkelig vil, og tåler en periode med mye arbeid, er alt mulig. Tar selv ekstrapoeng i tillegg til studiet GLU.

beklager hvis dette ikke var relevant i hele tatt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ninsom! :)

Jeg er fullt klar over det du sier om klasseforstander Ninsom, jeg har bare formulert meg dårlig. Det jeg mente er jo at jeg har muligheten til å bli klasseforstander mye lettere om du tar GLU, enn om jeg bare har enkeltfag. Eller er dette feil? Var isåfall det en lærer på høyskolen jeg pratet med sa. Pluss jeg har nettopp funnet ut at om jeg tar enkeltfag og deretter pedagogikk, så kan ikke jeg undervise på barneskole. (Nye regler visstnok, studieveileder sa isåfall dette). Og da forsvinner litt av poenget for min del, siden det er det jeg vil.

Og ikke beklag deg, helt relevant dette! ;) Takk for svar, og lykke til videre med studiene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SITAT

"- Om jeg tar idrett/kroppsøving ved en høyskole, er det noe i PT-utdanningen jeg "slipper unna"? Tenker altså om det er noe felles emner i de utdanningene som overlapper hverandre."

SVAR

Jeg tok min pt utdanning som en del av bachelorgraden min ved NIH. Slapp da unna med et 10 stp kurs og kunne droppe de 20 stp som må tas først på NIH. I utgangspunktet tror jeg det kanskje er kun FAH studentene som som får dette tilbudet, men mulig det finnes noen smutthull.

mvh

PTpro

Takk for svar PTpro! Skal undersøke nærmere! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ninsom! :)

Jeg er fullt klar over det du sier om klasseforstander Ninsom, jeg har bare formulert meg dårlig. Det jeg mente er jo at jeg har muligheten til å bli klasseforstander mye lettere om du tar GLU, enn om jeg bare har enkeltfag. Eller er dette feil? Var isåfall det en lærer på høyskolen jeg pratet med sa. Pluss jeg har nettopp funnet ut at om jeg tar enkeltfag og deretter pedagogikk, så kan ikke jeg undervise på barneskole. (Nye regler visstnok, studieveileder sa isåfall dette). Og da forsvinner litt av poenget for min del, siden det er det jeg vil.

Og ikke beklag deg, helt relevant dette! ;) Takk for svar, og lykke til videre med studiene! ;)

Da henger jeg med =)

Kan godt være det stemmer det som læreren sa, det skal jeg ikke begi meg ut på. Men tipper egentlig at alt i alt handler det om hvilke fag en har og hva skolen har behov for når en søker jobb

Lykke til med hva du velger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...