Gå til innhold

Teknikk: Situps


artanis

Anbefalte innlegg

Jeg greide ikke hele sit-ups tidligere, og løsningen min var å senke meg så langt jeg greide, holde til jeg sprakk og gjentok dette. Ikke sikkert det funker for alle, men det gjorde i hvert fall at jeg greier sit-ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å holde vekt på brystet og så senke deg ned. Om abmat situps går så må det vel være det at du ikke får krummet nedre del av ryggen nok? Går ut i fra at du har ok magemuskler etter å ha trent så lenge, men situps er tross alt noe min 65 år gamle utrente mor kan ta noen av uten problemer så jeg skjønner frustrasjonen din! (om du finner løsningen på dette så må du gjerne dele den....jeg sliter med det samme:)

Da er jeg med. Skal teste dette og rådet om hengende beinhev, samt mye tøying av hofteleddsbøyere for å se om det kan løse problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke til situps i det hele tatt, eller er problemet at føttene løftes? Da jeg var i militæret hadde vi en foran som holdt føttene nede. Det er ikke usannsynlig at de har den muligheten der du skal utføre øvelsen. Det burde du finne ut av. Det at føttene kommer opp av bakken har ingenting med fleksibiltet eller styrke å gjøre, men vektbalansen i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Jillian MIchaels six-week six-pack, eller pilates...Merkelig om du ikke greier sit-ups etter en stund om du trener det altså....Jeg er ganske sterk i magemusklene,- greier lett (ok, lett og lett, er vel ikke rett ordet...Kjenner jo at det river litt da kan man si) 3*20 sit-ups som du beskriver..Men 50 på rad..Tja...Kanskje...Nå har det seg sånn at jeg så og si aldri trener sit-ups mer, men andre mage/rygg og styrekøvelser,- som "tar på" magen, men er ikke blitt svakere på sit-ups for det. De få ganger jeg prøver det ut...Jeg har trent Jillian Michaels og før det Pilates...FØr det igjen var det situps i ulike former, til jeg gikk lei....Og styrken fikk jeg først med disse andre treningsformene....Magemusklene synes JEG er lett og trene opp iallefall,- så her er det bare og finne øvelsene for deg som får deg på vei....Du greier dette,- lett! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke legg vekter på føttene eller lås føttene på noen måte. Da trener du nemlig ilipsoas (hofteleddsbøyerne som har utspring fra ryggsøylen).

Du er ute etter å trene opp rette og skrå magemusklene.

Tren deg opp med situps varianter hvor du har korsryggen i golvet til å starte med.

For å forsikre deg om du har riktig kontakt med magemusklene ligg på ryggen, føttene i govlet, 90 grader i kne.

Legg ringfinger på hoftespissen, pekefinger vil da ligge innpå magen rett over magemusklene.

Pust inn med magen (magen skal heve seg, ikke brystet), pust ut med å presse magen innover. Da skal du kjenne magemusklene spenne seg der du klemmer med pekefinger.

Pust inn med magen igjen,pust ut til du kjenner det spenner seg under pekefinger (hold den spenningen, mens du tar situps helt til alle reps er gjort), puste ut og inn klarer du samtidlig som du tar situps.

Ta et minutts pause og gjenta. Viktig at du holder spenningen under alle repsa.

I starten holder det nok med du har korsryggen i golvet, etterhvert som du blir sterkere vil du klare å løfte deg uten problemer.

Sørg også for å bruke denne måten å spenne magen på under andre styrkeøvelser, spesielt baseøvelser. Da trenger du ikke trene situps i hele tatt.......

Jeg klarer over 50 slike situps du beskriver og jeg trener aldri mage, men bruker denne måten å spenne magen på under alle øvelser. Samme har jeg lært vennene mine og de klarer det også utenat de trener mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...