Gå til innhold

Lede gymtime


alfredo96

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ansvar for å lede en gymtime om noen uker, og fikk temaet "utholdenhet". Vi skal være i en gymsal some ca 30x15m. Siden gymsalen er det ganske vanskelig å få til noe utholdenhetstrening tenker jeg. Derfor lurer jeg på omdere har noen tips til hvordan jeg skal klare å ha en time med utholdenhet (eks. oppvarming og avslutning)? Har tent på å lage en hinderløype, men det tar veldig lang tid å sette opp og rydde opp så jeg vil ikke ha det. Jeg vil at det skal være hard gym (siden jeg bare skal stå å se på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med noen runder rundt i gymsalen med innlagte øvelser på ditt signal? kan være f.eks. hopping, situps +

Du kan også lage hinderløype uten særlige apparater hvor du bare anviser sted (eller legger ut f.eks. ett ark) og lar øvelsene være øvelser som en ikke trenger noe utstyr for.

Stafetter

Intervaller

Disse kan gjøres artige alle sammen, men samtidig gi en fin økt :)

Edit: som avslutning gir vel gymlærere ofte pluss i boka for å tøye ut om jeg husker rett ;)

og ikke tenk på det som en blodøkt som du kan nyte synet av, tenk på det som noe alle kan prestere sitt beste i, men fortsatt ville være med timen ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvarming. Doggies.

3 stasjoner.

1: squat jump/kommando hopp. 1min.

2: intervall mellom 2 benker. 1min.

3: Mountain climbers. 1 min.

1: Knebøy inntill vegg. 1min.

2: Lunges. 1 min

3: bicycle crunches. 1 min

doggies

Tøye ut.

Doggies er en type intervall som vi brukte når jeg gikk på handball.

kjørte dette i min gymtime og jeg ligger høyt på karakterstigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kjør klassen din for hardt. Ofte er det noen som er mindre trent, og bare vil bli frustrerte og slitne av hele opplegget. Synes Sondreaa har et godt forslag her oppe, da folk kan gjøre ting litt i sitt eget tempo.

Et annet godt råd er å starte gymtimen med å si noe i duren av; "Husk at det viktigste alltid er at du gjør ditt eget beste, ikke at du gjør det like bra som noen andre i klassen. Du konkurrerer kun med deg selv, ingen andre". Refleksjon gir alltid pluss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva går doggies ut på da??

Du har 3 kjegler etter hverandre, ca 2-3 meter mellomrom. først løper du til den første, så tilbake til startposisjonen så til den første så tilbake så til den andre. også på siste løp kjører du til nr 1, tilbake, nr 2, tilbake så nr 3 på slutten. det kan kjøres som staffet.

sånn her.

Kjegle1-start

kjegle1-start-kjegle2-start

kjegle1-start-kjegle2-start-kjegle3-start.

Start er der du begynner.

Litt vanskelig å forklare, men håper du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 3 kjegler etter hverandre, ca 2-3 meter mellomrom. først løper du til den første, så tilbake til startposisjonen så til den første så tilbake så til den andre. også på siste løp kjører du til nr 1, tilbake, nr 2, tilbake så nr 3 på slutten. det kan kjøres som staffet.

sånn her.

Kjegle1-start

kjegle1-start-kjegle2-start

kjegle1-start-kjegle2-start-kjegle3-start.

Start er der du begynner.

Litt vanskelig å forklare, men håper du forstår.

Nå forstår jeg. Har vært borte i det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...