Gå til innhold

Antidoping | Snart på tide å endre regelverket?


Gjest Am

Anbefalte innlegg

Ullrich & Contador dopingdømt, snart på tide å endre regelverket?!

Jan Ullrich: http://www.vg.no/sport/sykkel/artikkel.php?artid=10043175

Alberto Contador: http://www.vg.no/sport/sykkel/artikkel.php?artid=10077181

Dette er bare to nye saker, blant mange, som bør være med på å endre regelverket! Sykkelsporten er en utsatt idrett mtp doping, det samme ser vi igjen i andre idretter. (La strongman og kroppsbygging holdes utenfor diskusjonen)

Er det ikke på tide å sette en lengre straff enn to års utestengelse for personer med slik dopingdom? Hvorfor skal de få sjansen til å hevde seg igjen i en idrett når de har tatt det valget å jukse for å kunne få en god plassering? Dette har også skjedd i andre idretter der tidligere utestengte personer har kommet tilbake å fått en god plassering..

Nå vet jeg ikke hvordan langtidseffekten er for det feks syklistene har inntatt, men i forhold til kraftidretter som vektløfting og styrkeløft samt amerikansk fotball og andre idretter man kan hevde seg med veksthormoner og steroider, er det bevist at det har en lengre effekt selv flere år etter endt bruk.

Jeg spør igjen: Hvorfor skal disse få en sjanse til å hevde seg i en idrett når de er tatt for fusk?

Det er selvfølgelig forskjellig grad av dopingdom, og slik som forurenset kosttilskudd er jo noe som alle kan være uheldige med. Men på resultatene fra testene ser de vel en klar forskjell på dette og effekten er jo utvilsomt stor slik at kun to års utestengelse syntes jeg rett og slett bli for dumt. Hva med livstidsutestengelse?!

Både i min egen idrett og når jeg sitter i godstolen i stua for å se på idrett har jeg lyst til at alle skal konkurrere på likt grunnlag. Den som vinner er rett og slett den som er sterkest, mest utholden, best tekniker og/eller taktiker og vinner en konkurranse der grunnlinjene er like og alle stiller på like prinsipper til start.

Håper WADA og ADN kommer fremover i teknologien og at deres satsing blir vektlagt i hver eneste idrett slik at dette er mulig. Det er nok mange sorte får ute i toppen i diverse idretter as we speak, får håpe det med tiden er at antidopingarbeidet er et steg foran doperne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvordan langtidseffekten er for det feks syklistene har inntatt, men i forhold til kraftidretter som vektløfting og styrkeløft samt amerikansk fotball og andre idretter man kan hevde seg med veksthormoner og steroider, er det bevist at det har en lengre effekt selv flere år etter endt bruk.!

Dette.

Ja, Johan Kaggestad har nevnt at bruk av EPO o. l. gir effekt også på lang sikt selv om man slutter å bruke det.

Contador er en vits, i likhet med mange andre syklister. Jeg har ingen tro på at Armstrong var ren heller selv om han nå er frifunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette.

Ja, Johan Kaggestad har nevnt at bruk av EPO o. l. gir effekt også på lang sikt selv om man slutter å bruke det.

Contador er en vits, i likhet med mange andre syklister. Jeg har ingen tro på at Armstrong var ren heller selv om han nå er frifunnet.

Setter også min tvil til Lance! Hvis EPO og lignende de benytter seg av har langtidseffekt ser jeg hvertfall ikke poenget med kun to års utestengelse, for en vits!

Veksthormon og steroider er kanskje offisielt bannlyst i NFL og kroppsbygging, men når det ikke testes for det, hva med å bare tillate det?

Nå skrev jeg innledningsvis at jeg ikke ønsker å dra inn strongman og kroppsbygging inn i denne diskusjonen da det vil føre til helt andre diskusjoner som jeg ikke er ute etter her.. Men de driver altså ikke med tett samarbeid med wada i forhold til NFL ? Ble faktisk overrasket når jeg hørte at folk i UFC blir testet. WADA har gjort inntog i UFC :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter også min tvil til Lance! Hvis EPO og lignende de benytter seg av har langtidseffekt ser jeg hvertfall ikke poenget med kun to års utestengelse, for en vits!

Nå skrev jeg innledningsvis at jeg ikke ønsker å dra inn strongman og kroppsbygging inn i denne diskusjonen da det vil føre til helt andre diskusjoner som jeg ikke er ute etter her.. Men de driver altså ikke med tett samarbeid med wada i forhold til NFL ? Ble faktisk overrasket når jeg hørte at folk i UFC blir testet. WADA har gjort inntog i UFC :)

For meg virker UFC sirkuset mye mer proffesjonelt enn mye av de andre sports-sirkusene som lever i dag :) dopingtester styrker bare dette for min syn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at antidopingsarbeidet skal være et steg foran doperne er nok bare ønsketekning, desverre... Er litt vanskelig å forbygge mot trusler, som du ikke er helt sikker på hva er selv.. Kanskje de kunne lært av dataverden, der mange av de store (Microsoft, Facebook, etc) ansetter hackerne til å jobbe på sikkerhets systemene deres,m en selvom vil det alltid ufattelig vanskelig å ligge et steg foran.

Desverre er sykkel-sporten helt screwed-up med tanke på doping, men det virker som om det er på bedringensvei. Selvom straffen mot Contador er helt latterlig.. Men det finnes også sporter som slår hardere ned på dette, kan ikke huske at noen i langrenn har kommet tilbake å dominert sporten etter å bli tatt i doping (?). Er nok mange faktorer som spiller inn her, men kan tenke meg at holdning til doping er en helt annen enn i sykkelsporten, og at langrenns-miljøet står sammen mot doping. (Noe de forsåvidt gjør i sykling også, men det er jo ganske allmenn-kunnskap at doping har vært veldig utbredt i sporten tidligere (og sikkert enda), og at mange av "old-school" gutta fremdeles er i miljøet rundt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veksthormon og steroider er kanskje offisielt bannlyst i NFL og kroppsbygging, men når det ikke testes for det, hva med å bare tillate det?

Nå innehar jeg liten kunnskap om veksthormoner, og sterodier.. Men hvis det blir tillatt, vil det ikke føre til missbruk (i større grad)? Regelverk er jo ikke bare til for å gjøre sporten rettferdig, men også beskytte utøverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at antidopingsarbeidet skal være et steg foran doperne er nok bare ønsketekning, desverre... Er litt vanskelig å forbygge mot trusler, som du ikke er helt sikker på hva er selv.. Kanskje de kunne lært av dataverden, der mange av de store (Microsoft, Facebook, etc) ansetter hackerne til å jobbe på sikkerhets systemene deres,m en selvom vil det alltid ufattelig vanskelig å ligge et steg foran.

Desverre er sykkel-sporten helt screwed-up med tanke på doping, men det virker som om det er på bedringensvei. Selvom straffen mot Contador er helt latterlig.. Men det finnes også sporter som slår hardere ned på dette, kan ikke huske at noen i langrenn har kommet tilbake å dominert sporten etter å bli tatt i doping (?). Er nok mange faktorer som spiller inn her, men kan tenke meg at holdning til doping er en helt annen enn i sykkelsporten, og at langrenns-miljøet står sammen mot doping. (Noe de forsåvidt gjør i sykling også, men det er jo ganske allmenn-kunnskap at doping har vært veldig utbredt i sporten tidligere (og sikkert enda), og at mange av "old-school" gutta fremdeles er i miljøet rundt)

Såklart blir det ønsketenking, men må si jeg er positiv til blant annet London 2012 da det virker som de har lagt mye arbeid på antidoping.

Sykkelsporten er ødelagt, allikevel endrer ikke det synet på folk virker det som da de får gode seertall og det vises daglig på TV2 under blant annet TDF, noe som jeg syntes er litt skremmende.. Langrenn er et godt eksempel, bare man får det likt i ulike idretter og i andre land. Norge har aldri vært en dopingnasjon og våres syn på det er såpass klart at jeg er glad jeg er utøver i Norge. Slik som styrkeløftnorge er det få dopingdommer og de som er dømt, er da hobbyløftere som ikke konkurrerer og kun registrert i en klubb for å ha et sted å trene. Hadde det bare vært like syn i østblokk landene (polen,ukraina,russland etc).

Nå innehar jeg liten kunnskap om veksthormoner, og sterodier.. Men hvis det blir tillatt, vil det ikke føre til missbruk (i større grad)? Regelverk er jo ikke bare til for å gjøre sporten rettferdig, men også beskytte utøverne.

Igjen, kroppsbyggingdiskusjonen kan vi ta i en annen tråd da det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt det ut fra dommer knyttet til forurensning så har jo nivået av de forbudte stoffene i kroppen vært svært lave.

Om det er vitenskaplig dokumentert at doping som for eksempel anabole steroider eller for den saks skyld bloddoping også har en effekt etter at utøveren er "rein" igjen, er jo en toårig utestengelse bare en vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veksthormon og steroider er kanskje offisielt bannlyst i NFL og kroppsbygging, men når det ikke testes for det, hva med å bare tillate det?[/quote hihi ser for meg et skikkelig freak-tour-de-france med veksthormonmonstre på sykkel! Det ville gjort seg bra i beste sendetid på tv! ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Doping har kommet for å bli. For mange år siden. Ikke bare vil idrettsutøvere bli best, men vi vil jo se rekorder bli slått. Det er ikke noe gøy å se kroppsbyggere som ikke blir enda med ripped, sprintere som løper på samme tid som i 1970 eller boksere som ikke slår hardere og hard bedre utholdenhet. Sånn er det bare. Det hadde vært bedre å lage en lige der man måtte være beviselig ren, og en der det meste var lov så lenge man brukte skikkelig lege...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doping har kommet for å bli. For mange år siden. Ikke bare vil idrettsutøvere bli best, men vi vil jo se rekorder bli slått. Det er ikke noe gøy å se kroppsbyggere som ikke blir enda med ripped, sprintere som løper på samme tid som i 1970 eller boksere som ikke slår hardere og hard bedre utholdenhet. Sånn er det bare. Det hadde vært bedre å lage en lige der man måtte være beviselig ren, og en der det meste var lov så lenge man brukte skikkelig lege...

Så lenge alle stiller med samme mulighet så er det greit, kan gjerne dope i alle sporter for min del, men da må det være åpent og alle må få ha muligheten :) Er helt enig i at det er moro å se folk knuse rekorder og utfordre hva som faktisk er mulig fra naturens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alle stiller med samme mulighet så er det greit, kan gjerne dope i alle sporter for min del, men da må det være åpent og alle må få ha muligheten :) Er helt enig i at det er moro å se folk knuse rekorder og utfordre hva som faktisk er mulig fra naturens side.

Ja, nettop. Åpne for alt i en del av idretten. Det er der pengene og tilskuerne kommer til å være. Kjør helsesjekk og sørg for at folk ikke dreper seg - that's it. I den andre må folk dokumentere at de har vært rene de siste x årene med jevnlige blodprøver. Annenhver måned? Det burde holde, vil jeg tro. Sikkert kult for dem også, men...blir ikke noe stort utover det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doping har kommet for å bli. For mange år siden. Ikke bare vil idrettsutøvere bli best, men vi vil jo se rekorder bli slått. Det er ikke noe gøy å se kroppsbyggere som ikke blir enda med ripped, sprintere som løper på samme tid som i 1970 eller boksere som ikke slår hardere og hard bedre utholdenhet. Sånn er det bare. Det hadde vært bedre å lage en lige der man måtte være beviselig ren, og en der det meste var lov så lenge man brukte skikkelig lege...

Hva tror du egentlig er grunnen til at man har out of competition testing og testing av vinnere/rekordholdere etc? Det er svært mange utøvere i Norge og andre land som må være klare for å bli dopingtestet en time hver eneste dag, hele året.

http://www.antidoping.no/internett/dopingkontroll/utoverinformasjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror du egentlig er grunnen til at man har out of competition testing og testing av vinnere/rekordholdere etc? Det er svært mange utøvere i Norge og andre land som må være klare for å bli dopingtestet en time hver eneste dag, hele året.

http://www.antidoping.no/internett/dopingkontroll/utoverinformasjon/

Hva tror du er grunnen til at så mange slipper unna?

Dessuten kan du si hva du vil, men alle skiløperne våre her vel efedrin på resept, og slipper dermed gjennom på grunn av det. Urovekkende mange utøvere går også på TRT, noe som gjør testing tilnærmet umulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...