Gå til innhold

jeg blir GAL av dette!!!


Anbefalte innlegg

Vel, nå skreiv jeg bare anbefalingene til olympiatoppen, men for å lage et ordentlig oppsett må jeg sette meg ned med tallene hennes og sette opp et som passer til henne spesielt.. Fettdiskusjonen gidder jeg ikke ta med en som er lavkarbo-frelst og mest sannsynlig lukker ørene for alt annet. Og når det kommer til protein så viser studier at et inntakk på godt over 2 g/kg ikke vil gi noe bedre effekt enn et inntak på anbefalte for idrettsutøvere (1,2-1,8).. Selvfølgelig, når man skal redusere inntak av karbs så vil det være naturlig å øke inntaket av proteiner, men nå skal jeg på trening uansett så da blir det ikke noe ordentlig oppsett før i morgen. Og som sagt, noe fett/karbs-diskusjon med lavkarbofolk gidder jeg ikke.. Folk leser og tror og sverger til forskjellige ting, og min mening er at idrettsutøvere og folk som mosjonerer mye trenger karbs..

EDIT: og tro meg, jeg leser studier ja... ;)

Du har jo tydelig lukket ørene for å ta en saklig kostholdsdiskusjon. Det nytter ikke å avfeie en diskusjon med usaklige argumenter og antakelser om hvorvidt en person tror eller ikke tror på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig kan jeg det, har bedre ting å gjøre og da er det ingen som sier at jeg MÅ ta den diskusjonen :) jeg har mer troen på noe jeg har lært med tre års studie av ernæring og utallige artikler lest, og at du og noen andre har en annen oppfatning av kosthold og trening er helt greit, men jeg gidder ikke å diskutere det enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg det, har bedre ting å gjøre og da er det ingen som sier at jeg MÅ ta den diskusjonen :) jeg har mer troen på noe jeg har lært med tre års studie av ernæring og utallige artikler lest, og at du og noen andre har en annen oppfatning av kosthold og trening er helt greit, men jeg gidder ikke å diskutere det enkelt og greit :)

At du har troen på du det du har lest er helt iorden for meg. Jeg pirker ikke på utdannelsen din. Jeg pirker på din framtoning i forhold til at andre mennesker har ett annet kostholdssyn enn deg og at du mener det er bortkasta tid. Det er det samme som å si at "jeg har rett, dermed basta".

Your mind is like a parachute, it doesn't work if it's not open.

Frank Zappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart slår deg meg at du kanskje trenger mer protein. Det du får av protein er fra egg, kjøttpålegg (gjetter på du ikke spiser mye av det), bacon (gjetter på du ikke spiser mye av det), fisk.

Du trener ganske mye og sånn som det ser ut på bildet ditt er ikke fettprosenten din veldig høy. Ergo du må tilføre protein for at kroppen ikke skal tære vesentlig på muskelmasse. Protein er også ett næringsstoff i likhet med fett som er litt mer komplisert for kroppen å forbrenne, så det koster kroppen litt å forbrenne proteinet også. Jeg tror helst at du ikke trenger å gå ned i vekt, men endre forholdet mellom fett og muskler.

75 kg x 2 ganger protein = 150 gram karbo som ett minimum om dagen( 600 kcal) Du kan gjerne gå litt høyere til 2,2 gram pr kroppsvekt.

Fiskeprotein er "bedre" enn kjøttprotein for fettprosenten. Spis mer fisk og kjøtt, egg etc og suppler med proteinshake etter trening.

Prøv å legge karbohydratene dine til etter trening og på kvelden. Først og fremst få karbs fra grønnsaker (det er ingen vits å telle grønnsaker, de syns jeg man kan spise av hjertens lyst), bær og litt frukt. Hvor mye karbohydrater du spiser er egentlig uvesentlig, og med grønnsaker, bær og frukt så greier du heller ikke å komme opp i mange hundre gram karbs om dagen. Du kan supplere litt med linser, bønner, quinoa, kokte og oppvarma poteter etc.

Det du bør prøve å hode deg mest mulig unna er korn. Pasta er korn og det bør man holde seg unna så langt det går. Det samme gjelder brød (hjelper lite om det er spelt).

Når det gjelder fett så dropp tranen. Kjøp lakseolje eller eller selolje. Da får du både omega3 og omega6 og ett fullverdig kosttilskudd som dekker det den skal. Husk at fett har dobbelt så mye næringstetthet som karbohydrater, så om vi sier at du spiser likevekt av karbohydrater og fett så må fettmengden være halvparten av karbohydratene.Uansett hva noen vil si så er ikke mettet fett farlig, og det er langt på vei bedre for deg å drikke helmelk enn skummamelk for å si det sånn.

  • Spis feit fisk minst 3 ganger i uka
  • Spis NOK
  • Kutt kardio i en eller to uker om du gjør mye slikt (Kardio forhøyer kortisol og senker thyroksid - ett stoffskiftehormon), 1-2 kardioøkter i uka holder i massevis.
  • Tren tung styrketrening 2-4 ganger i uka. Bruk baseøvelser som knebøy og markløft godt og husk at det skal være tungt. Tren både lavreps (3-6 reps) og høyreps (6-10 reps)
  • Stress ned
  • Sov minst 6-8 timer hver natt
  • Kasta badevekta. Styrketreningen vil uansett gjøre at du ser mer fit og tynnere ut men den vil også føre til at vekta ikke viser særlig endring. Det gjør ingenting for vekta er ett tullemåleinstrument
  • Les deg opp på periodisk faste og vurder om dette er noe for deg.

Også kan du lese denne

http://fitnessbloggen.no/trenger-du-egentlig-a-slanke-deg-mer/

If this fails :

  • Kutt ut alt av melkeprodukter og søtningsmidler i 14 dager og se om noe skjer.

Tusen takk for flotte tips :D har kopiert de over i kost og trenings dagboken på dataen :D:D

I følge tanita vekta på spenst så er 30% fettprosenten min, og 49kg muskelmasse. Har ligget på noe rundt 150g protein om dagen som er ca 2x kroppsvekt :) Det jeg skrev var bare det jeg spiste i går, har fisk kun en gang i uka, da det bare er meg som spiser det her i huset : / men skal prøve å få lagd meg f.eks laks til lunsj osv..

Treningen som du skriver her er i boks for lengst. nådd 100kg i markløft nå :D:D jeej :) Trener kun styrke trening, hadde planer om cardio 3-4 ganger uka i form av rask gange etter styrke økt for å få max utbytte av fettforbrenningen :)

i hvertfal :D tusen takk for supre råd :) Tar det med meg i boka mi :D hehe, dere er virklig noen engler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor mye kalorier det er i knekkebrødene? for det er ganske mye kalorier i nøtter. Og også i eggeplommen, ikke at du skal kutte det ut, egg er noe bra som er lurt å ta med i kostholdet. Majones kan du lett bytte ut.

Og ost og fløte i omeletten trenger du ikke. Dette er lette forandringer.

2 laksefileter er faktisk rundt 400+ kalorier tror jeg, kanskje det går an at du spiser 1 laksefilet og heller mye mer grønnsaker?:)

Jeg spiser slik, og det funker veldig for meg :)

Liker du skyr forresten? Den med skogsbær, og ha drue og honningmelon oppi, det er kjempegodt :)

Bare noen råd, det er ditt valg om du vil prøve dem ;)

Tusen takk :D kjempe flotte råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge tanita vekta på spenst så er 30% fettprosenten min, og 49kg muskelmasse. Har ligget på noe rundt 150g protein om dagen som er ca 2x kroppsvekt :) Det jeg skrev var bare det jeg spiste i går, har fisk kun en gang i uka, da det bare er meg som spiser det her i huset : / men skal prøve å få lagd meg f.eks laks til lunsj osv..

Treningen som du skriver her er i boks for lengst. nådd 100kg i markløft nå :D:D jeej :) Trener kun styrke trening, hadde planer om cardio 3-4 ganger uka i form av rask gange etter styrke økt for å få max utbytte av fettforbrenningen :)

i hvertfal :D tusen takk for supre råd :) Tar det med meg i boka mi :D hehe, dere er virklig noen engler ;)

Jeg er liderlig opptatt av at jenter må spise mat mens de går ned, har hatt noen hardføre erfaringer etter å ha gått ned nesten 50 kg på lite mat og mye trening som jeg ikke vil andre skal få ;)

Tanitaen kan være noe unøyaktig. Den skiller visstnok ikke på om du har drukket mye vann etc så den kan variere ganske mye dersom du ikke legger til grunn de samme forutsetningene hver gang du veier deg, f.eks ved å ha vært på do først og vasket deg, og tørket deg ordentlig. Det er nå ikke så viktig som det man ser i speilet, selv om det er veldig morro ;)

For å få litt fettforbrenning kan du jo prøve tabata? Eller korte intervaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :D kjempe flotte råd :)

Vi er like høye og veier like mye faktisk. Jeg var godt igang med vektnedgangen før desember, men så begynte jeg å bake julekaker og jeg gikk ikke ned noe mer. Heldigvis gikk jeg ikke mer opp :p Men nå har jeg akkurat 16 uker til jeg reiser til syden, og 8 kg skal bort, så nå har jeg press på meg, så nå er jeg igang igjen! Blir artig å følge med deg, håper vi kan motivere hverandre i de tunge tidene som forhåpentligvis ikke dukker opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er like høye og veier like mye faktisk. Jeg var godt igang med vektnedgangen før desember, men så begynte jeg å bake julekaker og jeg gikk ikke ned noe mer. Heldigvis gikk jeg ikke mer opp :p Men nå har jeg akkurat 16 uker til jeg reiser til syden, og 8 kg skal bort, så nå har jeg press på meg, så nå er jeg igang igjen! Blir artig å følge med deg, håper vi kan motivere hverandre i de tunge tidene som forhåpentligvis ikke dukker opp ;)

oy da ligger vi jo akuratt på same page da :D gikk ikke ned i jula jeg heller, og heller ikke opp :sick:hehe.. Nå følger jeg loggen din :D blir kjempe spennende å følge deg, i og med at vi skal ned like mye og er like høye og veier like mye :) hehe.. jeg vil gjerne ha en motivasjons partner :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oy da ligger vi jo akuratt på same page da :D gikk ikke ned i jula jeg heller, og heller ikke opp :sick:hehe.. Nå følger jeg loggen din :D blir kjempe spennende å følge deg, i og med at vi skal ned like mye og er like høye og veier like mye :) hehe.. jeg vil gjerne ha en motivasjons partner :D:D

Bra:D Jeg venter til neste uke med å logge trening og måltid, for de siste tre ukene (tre forsøk) har jeg logget og så har jeg gitt meg med alt innen onsdag. Det bringer dårlig lykke med andre ord ;) Så loggen blir mer detaljert neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra:D Jeg venter til neste uke med å logge trening og måltid, for de siste tre ukene (tre forsøk) har jeg logget og så har jeg gitt meg med alt innen onsdag. Det bringer dårlig lykke med andre ord ;) Så loggen blir mer detaljert neste uke :)

Det lover bra jenny :D sammen er vi sterke og skal klare dette :) Jeg begynner å få trua nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er liderlig opptatt av at jenter må spise mat mens de går ned, har hatt noen hardføre erfaringer etter å ha gått ned nesten 50 kg på lite mat og mye trening som jeg ikke vil andre skal få ;)

Tanitaen kan være noe unøyaktig. Den skiller visstnok ikke på om du har drukket mye vann etc så den kan variere ganske mye dersom du ikke legger til grunn de samme forutsetningene hver gang du veier deg, f.eks ved å ha vært på do først og vasket deg, og tørket deg ordentlig. Det er nå ikke så viktig som det man ser i speilet, selv om det er veldig morro ;)

For å få litt fettforbrenning kan du jo prøve tabata? Eller korte intervaller?

Har du gått ned 50 kg??:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mener du det skal hjelpe? :)

Melkeprodukter er en veldig kjent vektstopper. Melkeprodukter og kornprodukter er de to første tingene som bør fjernes fra ett hvert kosthold dersom man opplever vektstangnasjon eller helseproblemer. Dette er fordi en stor andel av befolkninga har en eller annen grad av intoleranse for disse to produktene. I tillegg er det jo veldig lett å tro at den spiseskjeen med rømme eller det glasset med melk er mindre kalorier enn hva det er. I alle tilfeller vil jeg ha sagt at de fleste studier viser at melkeprodukter er beneficial i en vektreduksjonsfase. Det er bare når man opplever vektstagnasjon eller helseproblemer (fordøyelse, hodepine, betennelser, dårlig søvn etc) man bør kutte ut alt av melkeprodukter og kornprodukter i en toukersperiode for å se hvordan kroppen reagerer på dette.

En stresset kropp med immunforsvaret i full kamp going down slipper ikke så mye vekt.

Mye av grunnen til melkeproduktintoleranse (også laktoseintoleranse) er fordi vi spiser og drikker pastauriserte melkeprodukter. De vennlige bakteriene i melkeproduktene blir ødelagte av pastauriseringsprosessen og gir seg utslag i helseproblemer. Dette er nok ett kontroversielt tema og bør nok diskuteres i større grad enn det gjør.

Søtningsmidler derimot kan oppfattes av kroppen som sukker. F.eks har jeg i dag spist hele TRE atkinsbarer (kokos, peanøtt og sjokolade - har ingen unskyldning, men det var bedre enn den sjokoladekaka de hadde på bakeren som jeg hadde lyst på). Disse er søtet med maltitol og kan få kroppen til å oppfatte søtningsstoffet og dermed stiger blodsukkeret. Stiger blodsukkeret får vi også fettlagring. I en vektreduksjonsfase vil termo vekt ned og at søtningsstoffet du hele tiden pøser inn føre til status quo.

Merk: Verken melkeprodukter, korn eller søtningsmidler har den effekt på alle. Det er derfor man bør prøve dette ETTER at man har prøvd andre ting som å justere opp og ned inntak, mer protein og mer fett, gode karbs etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg opp i diskusjonen her,men vil bare si at jeg var der du var for 1,5 uke siden og jeg spiste rundt d sae so deg og trodde det var noe galt med meg..men d var noe galt med maten...så jeg kutta ut 2-400 kcal i kosten og spiste mer proteiner,og vips...starta vekta å gå ned igjen;) 2000+ kcal er for mye når du skal ned i vekt,det var hardt for meg å innse også,for eks kurslederen på GR kurs hadde sagt at 2100 var fint for meg med min vekt..men jeg troooor ikke deeet;):D Uansett,lykke til også vil jeg bare påpeke at jo mindre du veier jo vanskeligere er det å gå ned også,stort sett ivertfall:))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melkeprodukter er en veldig kjent vektstopper. Melkeprodukter og kornprodukter er de to første tingene som bør fjernes fra ett hvert kosthold dersom man opplever vektstangnasjon eller helseproblemer. Dette er fordi en stor andel av befolkninga har en eller annen grad av intoleranse for disse to produktene. I tillegg er det jo veldig lett å tro at den spiseskjeen med rømme eller det glasset med melk er mindre kalorier enn hva det er. I alle tilfeller vil jeg ha sagt at de fleste studier viser at melkeprodukter er beneficial i en vektreduksjonsfase. Det er bare når man opplever vektstagnasjon eller helseproblemer (fordøyelse, hodepine, betennelser, dårlig søvn etc) man bør kutte ut alt av melkeprodukter og kornprodukter i en toukersperiode for å se hvordan kroppen reagerer på dette.

En stresset kropp med immunforsvaret i full kamp going down slipper ikke så mye vekt.

Mye av grunnen til melkeproduktintoleranse (også laktoseintoleranse) er fordi vi spiser og drikker pastauriserte melkeprodukter. De vennlige bakteriene i melkeproduktene blir ødelagte av pastauriseringsprosessen og gir seg utslag i helseproblemer. Dette er nok ett kontroversielt tema og bør nok diskuteres i større grad enn det gjør.

Søtningsmidler derimot kan oppfattes av kroppen som sukker. F.eks har jeg i dag spist hele TRE atkinsbarer (kokos, peanøtt og sjokolade - har ingen unskyldning, men det var bedre enn den sjokoladekaka de hadde på bakeren som jeg hadde lyst på). Disse er søtet med maltitol og kan få kroppen til å oppfatte søtningsstoffet og dermed stiger blodsukkeret. Stiger blodsukkeret får vi også fettlagring. I en vektreduksjonsfase vil termo vekt ned og at søtningsstoffet du hele tiden pøser inn føre til status quo.

Merk: Verken melkeprodukter, korn eller søtningsmidler har den effekt på alle. Det er derfor man bør prøve dette ETTER at man har prøvd andre ting som å justere opp og ned inntak, mer protein og mer fett, gode karbs etc.

Hmm, interessant. Takk for utfyllende svar! Tenker det er veldig individuelt, men skal absolutt ha det i bakhodet om problemstillingen skulle komme opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...