Gå til innhold

jeg blir GAL av dette!!!


Anbefalte innlegg

Vekta mi vil rett og slett ikke mere ned :cry: og har begynnt å bevege seg oppover. Noe jeg IKKE liker.

jeg er 168 høy og ca 75kg nå. vil ned hvertfal 7kg til.

etter jeg la om kostholdet til lavkarbo, gikk jeg ned 2.5 kg den første uka, og nå beveger vekta seg oppover

:cry:

Trener så og si hver dag utenom lørdag og søndag, men da er det som regel håndball kamper, så får bevegd på liket de dagene også :)

i går lå sammensetningen på kostholdet på dette.

Totalt : Kcal 2091 - 49g karbo - 137g protein - 149g fett

Noen som plis kan rådgive meg litt her? Blir gal av å ikke få det til lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke prøvd og gå litt lavere på kcal inntaket da? 2091 er jo nokså mye for ei jente.

Gikk ikke ned da heller, lå på 1600kcal en periode, og gikk ikke ned da heller. snakket med ernæringsfysiologen til spenst og hu sa jeg skulle ligge på rundt 2000kcal når jeg trener såpass mye.

Men åssen ser fordelingen av næringene ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke prøvd og gå litt lavere på kcal inntaket da? 2091 er jo nokså mye for ei jente.

Det er jo faktisk ikke det om man så å si trener hver dag?? Jeg trener styrke fire ganger i uka og går mellom 7-9 kilometer hver dag. Med et inntak på 2000kcal pleier jeg å gå ned littegrann, og jeg finnes ikke lubben eller overvektig av noe slag.

Til trådstarter: Det kommer sikkert noen klokere svar fra mennesker med mer erfaring enn meg, men hvis du mener at du har gått opp etter å ha begynt på lavkarbo.. kanskje det ikke er greia for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk ikke det om man så å si trener hver dag?? Jeg trener styrke fire ganger i uka og går mellom 7-9 kilometer hver dag. Med et inntak på 2000kcal pleier jeg å gå ned littegrann, og jeg finnes ikke lubben eller overvektig av noe slag.

Til trådstarter: Det kommer sikkert noen klokere svar fra mennesker med mer erfaring enn meg, men hvis du mener at du har gått opp etter å ha begynt på lavkarbo.. kanskje det ikke er greia for deg?

nei det er det jeg begynner å lure på :( lurer på om jeg skulle prøvd en moderat lavkarbo, mer tilnærmet kristine weber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så er det ikke så veldig mye mer hokus pokus enn kalori inn vs kalori ut. Når jeg regner ut energibehovet ditt med en aktivitetsfaktor på 1.5 (som er over gjennomsnittet på den norske befolkningen) får jeg at du trenger 2300 kcal. Optimalt sett kan du ligge 400-500 kcal under dette, altså legge deg på 1900 kcal til å begynne med, og kanskje redusere til 1800 etterhvert. Når du lå på 1600 kcal fikk nok kroppen for lite energi med tanke på at du trener en del, og kroppen da nedregulerer viktige mekanismer i kroppen slik at du trenger mindre energi.

Når det gjelder de lavkarbo-greiene får du spørre noen av de andre som driver med det, jeg kan godt lage et opplegg som er karbo-redusert, men har ikke spesielt greie på virkelig lavkarbo for å være ærlig :) (Ikke syns jeg noe om det heller, men det er nå min sak :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo faktisk ikke det om man så å si trener hver dag?? Jeg trener styrke fire ganger i uka og går mellom 7-9 kilometer hver dag. Med et inntak på 2000kcal pleier jeg å gå ned littegrann, og jeg finnes ikke lubben eller overvektig av noe slag.

Til trådstarter: Det kommer sikkert noen klokere svar fra mennesker med mer erfaring enn meg, men hvis du mener at du har gått opp etter å ha begynt på lavkarbo.. kanskje det ikke er greia for deg?

Ja er vell forsovidt sant nok. :) Men er jo som regel enten for mye mat, eller for lite trening om man ikke går ned i vekt.

Har du målt armer, midje, lår osv ? Om du kanskje har mistet fett, og økt muskler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett så er det ikke så veldig mye mer hokus pokus enn kalori inn vs kalori ut. Når jeg regner ut energibehovet ditt med en aktivitetsfaktor på 1.5 (som er over gjennomsnittet på den norske befolkningen) får jeg at du trenger 2300 kcal. Optimalt sett kan du ligge 400-500 kcal under dette, altså legge deg på 1900 kcal til å begynne med, og kanskje redusere til 1800 etterhvert. Når du lå på 1600 kcal fikk nok kroppen for lite energi med tanke på at du trener en del, og kroppen da nedregulerer viktige mekanismer i kroppen slik at du trenger mindre energi.

Når det gjelder de lavkarbo-greiene får du spørre noen av de andre som driver med det, jeg kan godt lage et opplegg som er karbo-redusert, men har ikke spesielt greie på virkelig lavkarbo for å være ærlig :) (Ikke syns jeg noe om det heller, men det er nå min sak :p )

skjønner skjønner :D klarte jo å gå ned 30kg på lavfett, men vet at både lavfett og lavkarbo ikke fungerer, da blir jeg bare kjempe syk. har prøvd det. så trur på en måte veien er en mellomtin av alt. hehe, om du skjønner hva jeg mener :rolleyes:

Tar gjerne i mot alt jeg kan få av tips og råd, så det hadde vært kjempe kjempe snillt av deg:wub: er litt flaut egentlig, mennesker jeg har skrivd kostholds program til raser i vekt, mens jeg selv sliter :whistling:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner skjønner :D klarte jo å gå ned 30kg på lavfett, men vet at både lavfett og lavkarbo ikke fungerer, da blir jeg bare kjempe syk. har prøvd det. så trur på en måte veien er en mellomtin av alt. hehe, om du skjønner hva jeg mener :rolleyes:

Tar gjerne i mot alt jeg kan få av tips og råd, så det hadde vært kjempe kjempe snillt av deg:wub: er litt flaut egentlig, mennesker jeg har skrivd kostholds program til raser i vekt, mens jeg selv sliter :whistling:

Er jo egentlig ikke så rart, man kan det gjerne i teorien, mens det trickye er jo å gjennomføre :) Men du er veldig flink som har gått ned 30 kg. Nå er det faktisk sånn at hvis du skal opprettholde en vektreduksjon på 10% av kroppsvekta (nå har jo du til og med gått ned en god del mer enn det) så må man redusere det totale energiinntaket med 6 kcal per kg fettfri masse per dag. Det vil altså si, har du gått ned 10 % av kroppsvekta har du jo nå en lavere hvilemetabolisme, men oppå det må man faktisk redusere med ytterligere 6 kcal per kg fettfri masse. Og det er jo for opprettholdelse og du skal jo ned i vekt.

En annen ting kan jo være at du kanskje stresser litt med det.. Hvis du prøver å ta tankene bort fra de siste kiloene, senker skuldrene litt, legger bort vekta noen uker og heller spiser og trener slik som du vet innerst inne at du må gjøre, så tror jeg når du da tar fram vekta igjen at du kan se forandringer :)

Kan være lurt å legge bort den lavkarboen når du nå ser at det ikke fungerer på deg! :) Å spise karbo-redusert er derimot veldig bra, altså kutte ut snacks, godteri og brus, men spise gode kilder til karbohydrater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo egentlig ikke så rart, man kan det gjerne i teorien, mens det trickye er jo å gjennomføre :) Men du er veldig flink som har gått ned 30 kg. Nå er det faktisk sånn at hvis du skal opprettholde en vektreduksjon på 10% av kroppsvekta (nå har jo du til og med gått ned en god del mer enn det) så må man redusere det totale energiinntaket med 6 kcal per kg fettfri masse per dag. Det vil altså si, har du gått ned 10 % av kroppsvekta har du jo nå en lavere hvilemetabolisme, men oppå det må man faktisk redusere med ytterligere 6 kcal per kg fettfri masse. Og det er jo for opprettholdelse og du skal jo ned i vekt.

En annen ting kan jo være at du kanskje stresser litt med det.. Hvis du prøver å ta tankene bort fra de siste kiloene, senker skuldrene litt, legger bort vekta noen uker og heller spiser og trener slik som du vet innerst inne at du må gjøre, så tror jeg når du da tar fram vekta igjen at du kan se forandringer :)

Kan være lurt å legge bort den lavkarboen når du nå ser at det ikke fungerer på deg! :) Å spise karbo-redusert er derimot veldig bra, altså kutte ut snacks, godter og brus, men spiser gode kilder til karbohydrater :)

nei jeg spiser veldig sjeldent de dårlige karbone. :) blir bare dårlig av godis å slike ting, liker heller å unne meg en protein kakao eller smoothie. Men om jeg begynner å spise vanlig karbo igjen som f.eks havregryn, fullkorns ris, div grønnsaker, og også går en del ned på fett, vil jeg da gå opp i vekt igjen? Liker veldig godt den måten jeg ser mange her inne spiser på, alt med måte, men ubegrenset grønnsaker :) Må si jeg savner å kunne spise en brødskive eller litt pasta. :(

Har ikke vekt her hjemme, går bare på den på spenst, samt tanita vekta. men er som du sier, jeg stresser for mye med det, kjenner jeg tar meg selv i det flere ganger. Når jeg gikk ned 30kg gikk jeg på vekta kanskje 4 ganger. brydde meg ikke om det, skulle rett og slett bare endre livsstil.

Så nå får jeg rett og slett komme tilbake til gode gamle vaner tenker jeg :) Samt at jeg også er litt lei av fløte :S *skummamelk fan*

Tusen tusen takk for flott svar :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg spiser veldig sjeldent de dårlige karbone. :) blir bare dårlig av godis å slike ting, liker heller å unne meg en protein kakao eller smoothie. Men om jeg begynner å spise vanlig karbo igjen som f.eks havregryn, fullkorns ris, div grønnsaker, og også går en del ned på fett, vil jeg da gå opp i vekt igjen? Liker veldig godt den måten jeg ser mange her inne spiser på, alt med måte, men ubegrenset grønnsaker :) Må si jeg savner å kunne spise en brødskive eller litt pasta. :(

Har ikke vekt her hjemme, går bare på den på spenst, samt tanita vekta. men er som du sier, jeg stresser for mye med det, kjenner jeg tar meg selv i det flere ganger. Når jeg gikk ned 30kg gikk jeg på vekta kanskje 4 ganger. brydde meg ikke om det, skulle rett og slett bare endre livsstil.

Så nå får jeg rett og slett komme tilbake til gode gamle vaner tenker jeg :) Samt at jeg også er litt lei av fløte :S *skummamelk fan*

Tusen tusen takk for flott svar :wub:

Kanskje du går opp en liten kilo eller to vann da 1 gr glykogen binder 2,7 gr vann, men det tror jeg vil utjevnes etter 1-2 uker :) Du sier du trener en del, hva om du prøver å legge deg på 5-7 gr karbs per kilo kroppsvekt, 1,2-1,8 gr protein pr kilo kroppsvekt og 25-30 % av daglig energi som fett? Og da hovedsakelig umettet fett så klart, og huske tranen :p

Jo bare hyggelig det vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil at du skal skrive hva du typisk spiser på en dag.

Og så vil jeg vite hvor mye/lite karbo og fett og proteiner du gir deg selv.

Og så vil jeg legge til at lavkarbo er vektregulerende, og det er nok mulig at kroppen din mener du skal veie mer enn du og at trening = mer muskler = fettprosent går ned mens vekta er den samme, + at trening gjør at muskler samler vann.

Etterpå det kan jeg peike ut det som kan være vektstopper for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du går opp en liten kilo eller to vann da 1 gr glykogen binder 2,7 gr vann, men det tror jeg vil utjevnes etter 1-2 uker :) Du sier du trener en del, hva om du prøver å legge deg på 5-7 gr karbs per kilo kroppsvekt, 1,2-1,8 gr protein pr kilo kroppsvekt og 25-30 % av daglig energi som fett? Og da hovedsakelig umettet fett så klart, og huske tranen :p

Jo bare hyggelig det vettu :)

Ville du vært en engel og bare satt opp ett forslag for meg? så har jeg noe å gå utifra :):wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil at du skal skrive hva du typisk spiser på en dag.

Og så vil jeg vite hvor mye/lite karbo og fett og proteiner du gir deg selv.

Og så vil jeg legge til at lavkarbo er vektregulerende, og det er nok mulig at kroppen din mener du skal veie mer enn du og at trening = mer muskler = fettprosent går ned mens vekta er den samme, + at trening gjør at muskler samler vann.

Etterpå det kan jeg peike ut det som kan være vektstopper for deg :)

Det står over her :) Men cm går ikke ned heller, derfor jeg lurer, da ingenting endrer seg :/ fett % har ikke gått ned mer enn 1 % på 4 mnd.

men en typisk dag kan være:

Frokost: 3 hjemmelagde knekkebrød av linfrø,sesamfrø, mandler og solsikkekjerner m/ kokt egg, majones og tomat, eller roastbeef litt rødløk, majones og suragurk.

Lunsj: Omelett av 2 egg, med ost, fløte, skinke, bacon, purre og paprika

Mellom: Proteinshake

Middag: 2 laksefilet, smørstekt hodekål, agurksalat og brokkoli

Kvelds: Som regel ingenting evnt. stivpiskede eggehviter med stevia.

3liter vann om dagen + sikkert 5 kopper grønn te

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du går opp en liten kilo eller to vann da 1 gr glykogen binder 2,7 gr vann, men det tror jeg vil utjevnes etter 1-2 uker :) Du sier du trener en del, hva om du prøver å legge deg på 5-7 gr karbs per kilo kroppsvekt, 1,2-1,8 gr protein pr kilo kroppsvekt og 25-30 % av daglig energi som fett? Og da hovedsakelig umettet fett så klart, og huske tranen :p

Jo bare hyggelig det vettu :)

Så...du vil at hun skal spise 525 gram karbo = 2100 kcal

Og,,,lite protein på 135 gram = 540 kcal

Og...umetta fett - ser ikke helt hvorfort det er såklart jeg.(finnes beviser for at metta fett er farlig) på 30 % av det totale av karbs og protein eller det totale?

Altså ihvertfall 2640 kcal hvor mesteparten er karbs...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så...du vil at hun skal spise 525 gram karbo = 2100 kcal

Og,,,lite protein på 135 gram = 540 kcal

Og...umetta fett - ser ikke helt hvorfort det er såklart jeg.(finnes beviser for at metta fett er farlig) på 30 % av det totale av karbs og protein eller det totale?

Altså ihvertfall 2640 kcal hvor mesteparten er karbs...?

Vel, nå skreiv jeg bare anbefalingene til olympiatoppen, men for å lage et ordentlig oppsett må jeg sette meg ned med tallene hennes og sette opp et som passer til henne spesielt.. Fettdiskusjonen gidder jeg ikke ta med en som er lavkarbo-frelst og mest sannsynlig lukker ørene for alt annet. Og når det kommer til protein så viser studier at et inntakk på godt over 2 g/kg ikke vil gi noe bedre effekt enn et inntak på anbefalte for idrettsutøvere (1,2-1,8).. Selvfølgelig, når man skal redusere inntak av karbs så vil det være naturlig å øke inntaket av proteiner, men nå skal jeg på trening uansett så da blir det ikke noe ordentlig oppsett før i morgen. Og som sagt, noe fett/karbs-diskusjon med lavkarbofolk gidder jeg ikke.. Folk leser og tror og sverger til forskjellige ting, og min mening er at idrettsutøvere og folk som mosjonerer mye trenger karbs..

EDIT: og tro meg, jeg leser studier ja... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står over her :) Men cm går ikke ned heller, derfor jeg lurer, da ingenting endrer seg :/ fett % har ikke gått ned mer enn 1 % på 4 mnd.

men en typisk dag kan være:

Frokost: 3 hjemmelagde knekkebrød av linfrø,sesamfrø, mandler og solsikkekjerner m/ kokt egg, majones og tomat, eller roastbeef litt rødløk, majones og suragurk.

Lunsj: Omelett av 2 egg, med ost, fløte, skinke, bacon, purre og paprika

Mellom: Proteinshake

Middag: 2 laksefilet, smørstekt hodekål, agurksalat og brokkoli

Kvelds: Som regel ingenting evnt. stivpiskede eggehviter med stevia.

3liter vann om dagen + sikkert 5 kopper grønn te

Vet du hvor mye kalorier det er i knekkebrødene? for det er ganske mye kalorier i nøtter. Og også i eggeplommen, ikke at du skal kutte det ut, egg er noe bra som er lurt å ta med i kostholdet. Majones kan du lett bytte ut.

Og ost og fløte i omeletten trenger du ikke. Dette er lette forandringer.

2 laksefileter er faktisk rundt 400+ kalorier tror jeg, kanskje det går an at du spiser 1 laksefilet og heller mye mer grønnsaker?:)

Jeg spiser slik, og det funker veldig for meg :)

Liker du skyr forresten? Den med skogsbær, og ha drue og honningmelon oppi, det er kjempegodt :)

Bare noen råd, det er ditt valg om du vil prøve dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står over her :) Men cm går ikke ned heller, derfor jeg lurer, da ingenting endrer seg :/ fett % har ikke gått ned mer enn 1 % på 4 mnd.

men en typisk dag kan være:

Frokost: 3 hjemmelagde knekkebrød av linfrø,sesamfrø, mandler og solsikkekjerner m/ kokt egg, majones og tomat, eller roastbeef litt rødløk, majones og suragurk.

Lunsj: Omelett av 2 egg, med ost, fløte, skinke, bacon, purre og paprika

Mellom: Proteinshake

Middag: 2 laksefilet, smørstekt hodekål, agurksalat og brokkoli

Kvelds: Som regel ingenting evnt. stivpiskede eggehviter med stevia.

3liter vann om dagen + sikkert 5 kopper grønn te

Umiddelbart slår deg meg at du kanskje trenger mer protein. Det du får av protein er fra egg, kjøttpålegg (gjetter på du ikke spiser mye av det), bacon (gjetter på du ikke spiser mye av det), fisk.

Du trener ganske mye og sånn som det ser ut på bildet ditt er ikke fettprosenten din veldig høy. Ergo du må tilføre protein for at kroppen ikke skal tære vesentlig på muskelmasse. Protein er også ett næringsstoff i likhet med fett som er litt mer komplisert for kroppen å forbrenne, så det koster kroppen litt å forbrenne proteinet også. Jeg tror helst at du ikke trenger å gå ned i vekt, men endre forholdet mellom fett og muskler.

75 kg x 2 ganger protein = 150 gram karbo som ett minimum om dagen( 600 kcal) Du kan gjerne gå litt høyere til 2,2 gram pr kroppsvekt.

Fiskeprotein er "bedre" enn kjøttprotein for fettprosenten. Spis mer fisk og kjøtt, egg etc og suppler med proteinshake etter trening.

Prøv å legge karbohydratene dine til etter trening og på kvelden. Først og fremst få karbs fra grønnsaker (det er ingen vits å telle grønnsaker, de syns jeg man kan spise av hjertens lyst), bær og litt frukt. Hvor mye karbohydrater du spiser er egentlig uvesentlig, og med grønnsaker, bær og frukt så greier du heller ikke å komme opp i mange hundre gram karbs om dagen. Du kan supplere litt med linser, bønner, quinoa, kokte og oppvarma poteter etc.

Det du bør prøve å hode deg mest mulig unna er korn. Pasta er korn og det bør man holde seg unna så langt det går. Det samme gjelder brød (hjelper lite om det er spelt).

Når det gjelder fett så dropp tranen. Kjøp lakseolje eller eller selolje. Da får du både omega3 og omega6 og ett fullverdig kosttilskudd som dekker det den skal. Husk at fett har dobbelt så mye næringstetthet som karbohydrater, så om vi sier at du spiser likevekt av karbohydrater og fett så må fettmengden være halvparten av karbohydratene.Uansett hva noen vil si så er ikke mettet fett farlig, og det er langt på vei bedre for deg å drikke helmelk enn skummamelk for å si det sånn.

  • Spis feit fisk minst 3 ganger i uka
  • Spis NOK
  • Kutt kardio i en eller to uker om du gjør mye slikt (Kardio forhøyer kortisol og senker thyroksid - ett stoffskiftehormon), 1-2 kardioøkter i uka holder i massevis.
  • Tren tung styrketrening 2-4 ganger i uka. Bruk baseøvelser som knebøy og markløft godt og husk at det skal være tungt. Tren både lavreps (3-6 reps) og høyreps (6-10 reps)
  • Stress ned
  • Sov minst 6-8 timer hver natt
  • Kasta badevekta. Styrketreningen vil uansett gjøre at du ser mer fit og tynnere ut men den vil også føre til at vekta ikke viser særlig endring. Det gjør ingenting for vekta er ett tullemåleinstrument
  • Les deg opp på periodisk faste og vurder om dette er noe for deg.

Også kan du lese denne

http://fitnessbloggen.no/trenger-du-egentlig-a-slanke-deg-mer/

If this fails :

  • Kutt ut alt av melkeprodukter og søtningsmidler i 14 dager og se om noe skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...