Gå til innhold

Hvor ofte for hver muskelgruppe?


AaAaAa

Anbefalte innlegg

Er en smule småforvirra når det gjelder hvor ofte hver muskelgruppe bør trenes..

Selv har jeg lært en gang fordi musklene trenger tid på å bygge seg opp igjen etter trening, men leser her inne, og på blogger rundt om at det gjerne gjøres flere ganger i uken..

Så hva er egentlig riktig? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er riktig, er det som passer deg. Du må faktisk finne det ut selv. En tommelfingerregel, som jeg ikke har sett noen studier på, men som jeg har merket og sett selv, jo eldre du blir, jo tregere blir restitusjonen, og legger du inn noen flere dager hvile, kan du får bedre resultat enn om du trener den 3 dager i uken. Men en bodybuilder som IKKE bruker steroider, og som pøser på med 25 sett på brystet, hviler ofte brystmuskelen 6 dager, før han kjører på igjen. Det som er vanlig, er at en muskel bør ha 48 timers hvile, før den er fullt restituert og klar til å kjøres gjennom igjen. Dette gjelder ikke kardio, som kan gjøres hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er riktig, er det som passer deg. Du må faktisk finne det ut selv. En tommelfingerregel, som jeg ikke har sett noen studier på, men som jeg har merket og sett selv, jo eldre du blir, jo tregere blir restitusjonen, og legger du inn noen flere dager hvile, kan du får bedre resultat enn om du trener den 3 dager i uken. Men en bodybuilder som IKKE bruker steroider, og som pøser på med 25 sett på brystet, hviler ofte brystmuskelen 6 dager, før han kjører på igjen. Det som er vanlig, er at en muskel bør ha 48 timers hvile, før den er fullt restituert og klar til å kjøres gjennom igjen. Dette gjelder ikke kardio, som kan gjøres hver dag.

en bodybuilder som kjører 25 sett og som deretter hviler brystmuskelen i 6 dager burde ikke få kalle seg for en Bodybuilder. om du ser på samltige Profesjonelle bodybuildere så ser du den røde streken med at hver muskel skal trenes minst 2 ganger uken, altså ca hver 3 dag. flere studiet underbygger dette ettersom proteinsyntesen slutter etter en 36-48 (variere +- noen timer etter form, miljø, gener bl.a)timer etter startet styrkeøkt og da begynner en prosess som bryter ned muskelen igjen. Det som er viktig å huske da, er at om du trener muskelen din så hardt at du trenger lenger tid enn det å lege seg igjen, så vil du nok muskelen klare det, men dette fører til en destruktiv kurve på muskelutviklingen. Det vil være nedbrytning på høyt nivå, og motkjempe hypertrofi.

som han sier så bør det gå ca 2 dager før den igjen kan trenes, men den enkleste måten å vurdere det på er om du får noen økning i prestasjon. viss du på mandag akkurat klarer 8 reps med 10kg, mens på onsdag akkurat klarer 10 reps med 10kg, så får muskelen nok hvile og du kan eventuelt prøve å trene oftere om du ønsker. det er bare når du har ingen økning, eller nedgang i styrke og/eller volum at du må øke hviletiden.

jeg selv trener hver dag, midje og opp annenhver dag og midje-ned annenhver dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører knebøy 3 ganger i uken og benk/ Row 2 ganger.. .

Etter 4 uker nå har framgangen i benk stoppet, så blir å kjøre Deload ( Økter med lettere vekter ) slik at kroppen kan restituere seg. Selv med 3 økter i uken på knebøy har jeg fortsatt framgang.

Trener ikke alle dager med samme intensitet / eller til Faildure.

Men mitt tips er å lytte til kroppen og loggføre øktene dine. Stopper framgange, er det kroppen som prøver å fortelle deg noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en bodybuilder som kjører 25 sett og som deretter hviler brystmuskelen i 6 dager burde ikke få kalle seg for en Bodybuilder. om du ser på samltige Profesjonelle bodybuildere så ser du den røde streken med at hver muskel skal trenes minst 2 ganger uken, altså ca hver 3 dag. flere studiet underbygger dette ettersom proteinsyntesen slutter etter en 36-48 (variere +- noen timer etter form, miljø, gener bl.a)timer etter startet styrkeøkt og da begynner en prosess som bryter ned muskelen igjen. Det som er viktig å huske da, er at om du trener muskelen din så hardt at du trenger lenger tid enn det å lege seg igjen, så vil du nok muskelen klare det, men dette fører til en destruktiv kurve på muskelutviklingen. Det vil være nedbrytning på høyt nivå, og motkjempe hypertrofi.

som han sier så bør det gå ca 2 dager før den igjen kan trenes, men den enkleste måten å vurdere det på er om du får noen økning i prestasjon. viss du på mandag akkurat klarer 8 reps med 10kg, mens på onsdag akkurat klarer 10 reps med 10kg, så får muskelen nok hvile og du kan eventuelt prøve å trene oftere om du ønsker. det er bare når du har ingen økning, eller nedgang i styrke og/eller volum at du må øke hviletiden.

jeg selv trener hver dag, midje og opp annenhver dag og midje-ned annenhver dag

Det er ikke uvanlig, desverre. Vi har en på gymet her hvor jeg jobber, han er ganske så stor 120 kg eller rundt der, og kjører seg i senk med jeg vet ikke hvor mange sett nesten hver dag. Han og tre andre som er med han kjører på den måten - den ene er kjæresten hans. Helt nye i gamet, og hun har gått opp 7 kilo i muskler på 5 mnd, så noe riktig gjøres vel. Hun har gått fra å kjøre med 21 kg i sittende roing til 63 kg - så det brytes ikke mye ned der i gården :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...