Gå til innhold

Hjelp med kondis program


Emilyy

Anbefalte innlegg

Skal trene 2 kondis økter i uka fordi jeg allerede trener fotball 3 ganger i uka... Men hva bør øktene bestå av? Trenger vel ikke lankjøring hver uke i og med at jeg trener fotball osv?

Hva slags intervaller anbefaler dere utenom 4x4? Jeg trener for 3000m + 5000m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte å gå for 2x6, 5x3, 1x10 og 4x4?

Jeg ville ha variert intervallene en del, selv liker jeg å trene både 8x1000 metere, 10-12x2 minutter, 4x4, eller progressiv langtur :)

jeg kan sende deg en link :)

http://www.iform.no/pub/art.php?id=23

Geriljakardio kjører du med rundt 8 sets.

20 sek intenst og 10 sek pause, det er 1 set.

Hvis du ikke klarer 8 sets så kjører du så mange du klarer, og hvis du kjører over 8 kjører du fortsatt så mange du klarer :)

HUn skriver at hun løper for 3-5000 meter, så da er det lurt å trene litt lengre intervaller, selv om en og annen økt med litt kortere intervaller også er lurt for å få opp farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha variert intervallene en del, selv liker jeg å trene både 8x1000 metere, 10-12x2 minutter, 4x4, eller progressiv langtur :)

HUn skriver at hun løper for 3-5000 meter, så da er det lurt å trene litt lengre intervaller, selv om en og annen økt med litt kortere intervaller også er lurt for å få opp farten :)

ups:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker så at geriljakardio fungerer for de som aldri har hatt på joggesko før, og for de som vil bli flink til å spurte 20 sek. Skal du bli flink på 3000 og 5000 meter er du nødt til å løpe lengre distanser enn hva du rekker på 20 sek.

Skal du ha to økter utenom fotball, ville jeg gått for én intervall økt som du varierer fra gang til gang. Den andre økten bør være mer eller mindre sammenhengende, og gjerne over distansene du trener mot. Noen uker kan denne økten være en 3k- eller 5k-test, andre ganger en progressiv økt hvor du starter rolig og øker tiden for hver km. Kan også bare være en rolig langtur etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langkjøring er bra. Løper du intervaller, blir du flink til å løpe intervaller. Selv om du er en racer på 200 m-intervaller, betyr ikke det at du er en racer på 5k. "Om det er like effektivt" kommer vel an på målsetningen din. Ettersom du blant annet ville bli bedre på 5k, er ikke langkjøring til å komme unna med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som kan vera lurt å ha å bakhodet er prinsippet om spesifisitet. Som det blir sagt ”man blir god på det man trener på”. Med korte ord, Vil du bli betre i noko må du trene på akkurat det. Vist du har lyst å bli betre å prestere betre på 3000m - 5000m så vil det vere lurt at treninga består mykje av det samme som du vil bli god på. Selfølgelig vil også 4x4 intervaller og slikt funke bra for å auke kondisjon og prestasjon. Men vist me setter det litt i pespektiv så vil foreksempel ikkje løpe 3000 og 5000m ha ein god overføringsverdi til fotball, hovud fokuset bør kanskje ligge på 15x15 intervaller som er meir spesifikk opp mot idretten fotball der mykje av aktiviten gjennom kampen skjer mellom 15-30m med og uten ball. Sjeldent ein løper rundt på banen uten stopp kontinuerlig. Så tenk litt på det når du skal lage deg eit program :) Det å springe gerilja kardio vil kanskje ikkje akkurat vere det du skal legge fokus på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...