Gå til innhold

hvilke kosttilskudd bør en ta?


Lima82

Anbefalte innlegg

Ser det var mange tråder om det noe ala det samme tema, men jeg spør for det...

Jeg tar tran, og vitaminer hver dag. Som en får kjøpt på apotek/butikk. Men jeg ser jo at jeg kanskje burde fått i meg mer proteiner. Hvilke og hvor kjøper jeg? Nybegynner, må ha alt inn med teskje :oops:

Jeg har trent styrke i drøye 3 mnd og jeg har fått tydelige muskler allerede. Meget motiverende, og jeg vil selvfølgelig ser mer forandring på kroppen. Og da tenkte jeg at jeg kanskje skal få i meg mer via tilskudd.

Jeg er ikke spesielt glad i mat, men jeg spiser fordi jeg vet jeg må.

En vanlig dag kan se slik ut:

-frokost: 2 knekkebrød med enten skinke/brunost/italiensk salat. Eller havregrynsgrøt. Et glass melk, vitaminer/tran

lunsj: egg enten som omelett, eller vanlig kokte egg, eggesalat med spekeskinke i ol. Eller bare knekkebrød igjen. Frukt, som regel banan.

Middag: kjøtt eller fisk, grønnsaker.

Kvelds: frukt med kesam/yoghurt eller smoothie.

Ja, jeg vet jeg ikke spiser mye, men er det noe dere anbefaler meg som tilskudd?

Jeg trener MYE. Styrke i fokus om dagen, men det er løping som står mitt hjerte nær :) Trener for å få fremgang til maraton i september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første bør du få i deg mere mat, med mindre du er sterkt overvektig.. Noe jeg tviler på :p

Du vil få enda mer resultater av treningen av mer mat.

Spiser du poteter, pasta og ris? Brød?

Men konkret: MER MAT. Varm opp middagsrester til frokost og kvelds, lunsjen kan du jo ta kald. ^^,

Og kalsium, kanskje jern og magnesium. Det "pleier" kvinner ha mangel på ;)

Selv har jeg kjempehøyt jernlager, men tror jeg får litt for lite kalsium og salt(!).

Her er tilskudd for jenter: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/tilskudd-for-jenter/index.html ikke prøvd ut selv pga økonomi men. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser forresten ikke brød,ris, pasta og poteter.

Minimalt med godterier og sukker. Men jeg er kjempeglad i frukt og grønt..

Ja, jeg fortsetter med det jeg tar nå også får jeg sette meg litt inn i proteinverdenen. For jeg bør kanskje få i meg noe sånt, iom at jeg ikke spiser veldig mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første bør du få i deg mere mat, med mindre du er sterkt overvektig.. Noe jeg tviler på :p

Du vil få enda mer resultater av treningen av mer mat.

Spiser du poteter, pasta og ris? Brød?

Men konkret: MER MAT. Varm opp middagsrester til frokost og kvelds, lunsjen kan du jo ta kald. ^^,

Og kalsium, kanskje jern og magnesium. Det "pleier" kvinner ha mangel på ;)

Selv har jeg kjempehøyt jernlager, men tror jeg får litt for lite kalsium og salt(!).

Her er tilskudd for jenter: http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/tilskudd-for-jenter/index.html ikke prøvd ut selv pga økonomi men. :)

Hvor mye av det tilskuddet der er igrunn relevant for jenter og ikke det samme som man kunne kjøpt til vanlig uten fancy farger og den høye prisen? Just wondering:confused:

Ihvertfall er proteinpulver for jenter bare tullball, "vanlig" funker like fint!

CLA og Fightburn er ikke noe som er spesielt for jenter, og effekten kan vel også diskuteres. Men jenter som vil slanke seg (og ikke nødvendigvis trene hardt for det) er desverre et stort og pengekraftig marked.

Jenter trenger nok noe annet tilskudd enn gutta, men vet ikke om annet enn Kalsium (for å forhindre benskjørhet) sånn i farta.

Selv tar jeg magnesium (mot muskelkramper), Omega 3, Floradix (jern-tilskudd), Frukt og Fiber tilskudd samt ZMA til kvelden (også noe som har diskutabel effekt, men funker bra for å fremme restitusjonen min).

Skal begynne med D-vitamin også, sliter med en betennelse og har hørt at D-vitamin har en god effekt mot slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurkemeie sammen med omega-3 bruker å være effektivt mot betennelse :) Vitamin D er sikkert ikke dumt det heller!

Gurkemeie som i krydderet eller får man det i tilskuddsform?

I forbindelse med det med D-vitamin så leste jeg også at hvete og sukker fremmer betennelse, men det har jeg ikke stort av i kosten min uansett så tror ikke det har noe utslag på min skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg ville satt høyest: Vitamin D, omega 3 og magnesium. Om du spiser endel frukt, grønnsaker og nøtter kombinert med feit fisk\kjøtt og fete meieriprodukter får du i deg alt du trenger foruten vitamin D. Omega 3 er greit ift om man ikke er så ivrig på fisk, men fisk fungerer bedre enn f.eks tran siden antioksidanter hjelpestoffer etc er fjernet. Omega 3 tilskudd bør allti inntas sammen med kraftige antioksidanter som jomfru olivenolje, grønnsaker, nøtter etc for å unngå at det harskner.

Ift betennelser: http://fitnessbloggen.no/omega3-omega6-balanse/ Alt i ingefærfamilien, dvs gurkemeie og ingefær (finnes billig i tablettform) er spesielt bra. Rødvin og røde druer + mye grønnsaker generelt mtp på resveratrol er ikke dumt det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut denne artikelen. her finner du gjerne svaret: http://fitnessbloggen.no/fire-viktigste-kosttilskuddene/

Vil absolutt anbefale omega-3 og/eller tran. De færreste spiser jo fet fisk 3-4 ganger i uken. Bra for kroppen, og ekstra bra å ta i forhold til trening;) tar selv ZMA, som inneholder både sink og magnesium, også et bra tilskudd når man trener. Jeg logger hva jeg spiste på diett.no, og fant ut at jeg manglet sink i kostholdet mitt hver eneste dag, og da suplerer jeg med å ta tilskudd for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gurkemeie som i krydderet eller får man det i tilskuddsform?

I forbindelse med det med D-vitamin så leste jeg også at hvete og sukker fremmer betennelse, men det har jeg ikke stort av i kosten min uansett så tror ikke det har noe utslag på min skade.

Tenker i kosstilskuddsform da det er mye mer konsentrert enn om du skulle ha spist krydderet;) Det fås jo kjøpt flere steder, men du skal passe på at det er 95% garantert curcumin (virkestoffet). Jupp, sukker og hvetemel når det brytes ned til glukose er jo næring til bakteriene, så det stemmer så absolutt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av det tilskuddet der er igrunn relevant for jenter og ikke det samme som man kunne kjøpt til vanlig uten fancy farger og den høye prisen? Just wondering:confused:

Det hadde visstnok noen stoffer som spesielt jenter trenger, ja blant annet kalsium :)

Sjøl gidder jeg ikke ta noe tilskudd utenom TRAN (+ sanasol, det er så godt..). Vet at jeg kunne trengt ihvertfall kalsiumtilskudd i tillegg, men jeg har bare ikke råd! Protein kunne jeg også trengt mer av..

Jupp, sukker og hvetemel når det brytes ned til glukose er jo næring til bakteriene, så det stemmer så absolutt! :)

hm.. Jeg er av typen som spiser mye brød. Eller til å være jente da! Men jeg liker det godt, og det er liksom en god del av kostholdet i familien min.. En vanlig dag blir det vel 4+3+3(+evt 1-2)= 10 + skiver. Og ca 4 knekkebrød. :p Men brødet er stort sett fullgrovt (har trua på det serru.) og knekkebrødet også (wasa husmann).

Men jeg spiser ikke så veldig mye pasta, ris og potet da. :)

Greia var: tror du det blir for mye omega-6/for lite 3? Bruker stort sett raps/olivenolje/bremykt. Så drikker jeg grønn te da :)

Hvor kan jeg finne ut om balansen er feil isf? :) Beklager lang utredning! Hadde kanskje ikke så mye med dette å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde visstnok noen stoffer som spesielt jenter trenger, ja blant annet kalsium :)

Sjøl gidder jeg ikke ta noe tilskudd utenom TRAN (+ sanasol, det er så godt..). Vet at jeg kunne trengt ihvertfall kalsiumtilskudd i tillegg, men jeg har bare ikke råd! Protein kunne jeg også trengt mer av..

hm.. Jeg er av typen som spiser mye brød. Eller til å være jente da! Men jeg liker det godt, og det er liksom en god del av kostholdet i familien min.. En vanlig dag blir det vel 4+3+3(+evt 1-2)= 10 + skiver. Og ca 4 knekkebrød. :p Men brødet er stort sett fullgrovt (har trua på det serru.) og knekkebrødet også (wasa husmann).

Men jeg spiser ikke så veldig mye pasta, ris og potet da. :)

Greia var: tror du det blir for mye omega-6/for lite 3? Bruker stort sett raps/olivenolje/bremykt. Så drikker jeg grønn te da :)

Hvor kan jeg finne ut om balansen er feil isf? :) Beklager lang utredning! Hadde kanskje ikke så mye med dette å gjøre..

Nå er jeg ikke noen ekspert på dette, men kornvarer generelt har et skjevfordelt for hold mellom omega 3 og 6 i den forstand at det er for masse omega 6. Det optimale forholdet mellom de to omega-fettsyrene er 1:1, maks 2:1 (der det blir dobbelt så masse omega 6). realiteten er derimot at de fleste har et forhold på opptil 30-50:1, og det er ikke bra.

Du kan jo selvfølgelig ta mer omega-3 for å rette opp forholdet, men det enkleste og mest effektive er kanskje å begrense kornvarer, frityr- og ferdigprodukter og hvertfall rapsolje (olivenolje er bedre mtp. forholdet).

Det finnes tester for å sjekke dette, blant annet denne. http://www.bioactive4life.com/index.php?sideID=352 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av det tilskuddet der er igrunn relevant for jenter og ikke det samme som man kunne kjøpt til vanlig uten fancy farger og den høye prisen? Just wondering:confused:

Ihvertfall er proteinpulver for jenter bare tullball, "vanlig" funker like fint!

CLA og Fightburn er ikke noe som er spesielt for jenter, og effekten kan vel også diskuteres. Men jenter som vil slanke seg (og ikke nødvendigvis trene hardt for det) er desverre et stort og pengekraftig marked.

Jenter trenger nok noe annet tilskudd enn gutta, men vet ikke om annet enn Kalsium (for å forhindre benskjørhet) sånn i farta.

Selv tar jeg magnesium (mot muskelkramper), Omega 3, Floradix (jern-tilskudd), Frukt og Fiber tilskudd samt ZMA til kvelden (også noe som har diskutabel effekt, men funker bra for å fremme restitusjonen min).

Skal begynne med D-vitamin også, sliter med en betennelse og har hørt at D-vitamin har en god effekt mot slikt :)

Nå er det ikke meningen og si hva du skal og ikke skal ta av kosttilskudd, men vil bare kommentere produktet "Frukt og Fiber" med tanke på hva du betaler for:

Anbefalt daglig inntak for fiber er 25-35g/dag

Anbefalt dose av "Frukt og fiber" er vel én terning? I den éne terningen er det kun 1.2g fiber..

Ved å spise en halv fiken får du i deg ca 6g fiber..

Vet ikke hva fikenprisen er i Norge om dagen, men "Frukt og fiber" er nok i dyreste laget per terning i forhold til fiken :) Også trenger du kun 2-3 fiken (24-36g fiber) for å dekke dagsbehovet, i motsetning til hele pakken av "Frukt og Fiber" :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke meningen og si hva du skal og ikke skal ta av kosttilskudd, men vil bare kommentere produktet "Frukt og Fiber" med tanke på hva du betaler for:

Anbefalt daglig inntak for fiber er 25-35g/dag

Anbefalt dose av "Frukt og fiber" er vel én terning? I den éne terningen er det kun 1.2g fiber..

Ved å spise en halv fiken får du i deg ca 6g fiber..

Vet ikke hva fikenprisen er i Norge om dagen, men "Frukt og fiber" er nok i dyreste laget per terning i forhold til fiken :) Også trenger du kun 2-3 fiken (24-36g fiber) for å dekke dagsbehovet, i motsetning til hele pakken av "Frukt og Fiber" :eek:

Det kan sikkert stemme, men funker utrolig bra for min trege mage. Uten å gå i for mye detaljer så kan jeg kort si at mine dobesøk når jeg har tatt èn slik terning kvelden i forveien går desisidert mye "smoothere" enn om jeg ikke tar den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert stemme, men funker utrolig bra for min trege mage. Uten å gå i for mye detaljer så kan jeg kort si at mine dobesøk når jeg har tatt èn slik terning kvelden i forveien går desisidert mye "smoothere" enn om jeg ikke tar den. ;)

Så lenge du føler magen din funker bedre skal man ikke kimse av det :)

Vill bare påpeka at du kan få samme effekt til en mye billigere penge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du føler magen din funker bedre skal man ikke kimse av det :)

Vill bare påpeka at du kan få samme effekt til en mye billigere penge ;)

Det er jeg enig i, er nok heller den "late" løsningen jeg har valgt. Kjøpte 3 pakker på taxfreen her rett før jul, og akkurat kommet meg igjennom den første. Tar det ikke hver kveld, men et par ganger i uka når jeg føler jeg trenger det.

Ante ikke om de hadde noen virkning når jeg kjøpte de, men når det er tomt så skal jeg absolutt prøve ut vanlig fiken istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...