Gå til innhold

Trenger starthjelp..!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt fersk inne her, men må innrømme at jeg har kikket en del i tråder her, for å prøve å få inn noe kunnskap og tips.

Jeg er ei jente på 25 år, har en stor drøm om å klare å gå ned 20-25 kg, men som overskrifter sier, trenger jeg hjelp for å komme i gang.

Jeg veier 85kg fordelt på 165cm, så endel fett her og der!

Jeg har dårlig treningserfaring, har ikke råd til å gå på treningsstudio(ja, jeg vet det er en prioritering..), men med hus, bil, en sønn på 2,5år osv. så strekker dessverre ikke lønna lenger en til det.

Derfor trenger jeg noen gode treningstips som jeg kan gjøre her i hjemmet.

På matfronten skal jeg prøve å legge om til et tilnærmet lavkarbo kosthold, men kommer ikke til å være helt nazi, da jeg har lett for å gi fort opp..:blush:

Om dere har noen forslag til dags- / ukesmeny, så hadde jeg blitt hoppende glad!:)

Ellers skjønner jeg at jeg bare må lese meg frem å få inn mye info, siden jeg ikke kan så mye om dette her..:cool:

Takk for tilbakemeldinger, sånn på forhånd!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen!

Er selv helt fersk her inne, og de siste dagene har jeg lest veldig mange poster, spurt om tips og råd, folk er veldig behjelpelige her :)

Jeg skal i gang med sunnere kosthold og trening. Denne gangen håper jeg å klare det!

Om jeg har så mye tips til deg vet jeg ikke, men kan jo skrive noen punkt som har hjulpet meg tidligere? Dette gjelder mest kosthold da. På treningsfronten tror jeg du bare må finne en trening du liker, slik at du ikke går fort lei. Liker du å gå tur eller sykle, er det fin natur rundt der du bor? Selv er jeg veldig glad i å svømme :) Å bare gå en halvtimes tur hver dag hjelper på vekten.

Kosthold tips og råd:

-Handle inn for en hel uke om gangen, og skriv handleliste før du går på butikken.

-Drikk mye vann, tror det er 2L pr dag som er anbefalt.

-Begrengs porsjonene, ikke spis deg overmett.

-Bruk middagsrester til lunsj

-Ta en pause en dag i uka (det gjør jeg, og det hjelper veldig)!

Du satser på et lavkarbo kosthold? Det kan jeg ikke så mye om, men er sikkert mange her som kan svare på det :) Jeg prøver bare å ha et variert og sunt kosthold, lavkarbo hadde jeg ikke klart tror jeg, men det er sikkert bra for noen.

Vel, hadde ikke så mye å si ville bare si velkommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har råd til å gå på treningsstudio, og synd er det. Ikke fordi at alle BØR gå dit, men fordi alle som ønsker burde fått muligheten - uavhegig av økonomi. Men det er nå desverre en gang sånn da.

Men det finnes gode alternativer hjemme også, og bare det å gå kombinert med et bra kosthold har mye å si.

videoen sier mye om hvor bra gåing egentlig er, og jeg har selv hatt positive resultater bare av å gå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen!

Er selv helt fersk her inne, og de siste dagene har jeg lest veldig mange poster, spurt om tips og råd, folk er veldig behjelpelige her :)

Jeg skal i gang med sunnere kosthold og trening. Denne gangen håper jeg å klare det!

Om jeg har så mye tips til deg vet jeg ikke, men kan jo skrive noen punkt som har hjulpet meg tidligere? Dette gjelder mest kosthold da. På treningsfronten tror jeg du bare må finne en trening du liker, slik at du ikke går fort lei. Liker du å gå tur eller sykle, er det fin natur rundt der du bor? Selv er jeg veldig glad i å svømme :) Å bare gå en halvtimes tur hver dag hjelper på vekten.

Kosthold tips og råd:

-Handle inn for en hel uke om gangen, og skriv handleliste før du går på butikken.

-Drikk mye vann, tror det er 2L pr dag som er anbefalt.

-Begrengs porsjonene, ikke spis deg overmett.

-Bruk middagsrester til lunsj

-Ta en pause en dag i uka (det gjør jeg, og det hjelper veldig)!

Du satser på et lavkarbo kosthold? Det kan jeg ikke så mye om, men er sikkert mange her som kan svare på det :) Jeg prøver bare å ha et variert og sunt kosthold, lavkarbo hadde jeg ikke klart tror jeg, men det er sikkert bra for noen.

Vel, hadde ikke så mye å si ville bare si velkommen :)

Takk for svar!:)

Hyggelig å få velkomsthilsen.

Jeg kommer nok til å gjøre som du sier ja, handle for en uke av gangen. Det er jo mest økonomisk også:)

Blir nok lavkarbo-knekkebrød til frokost, salater- og middagsrester til lunsj. Kylling, fisk, svin og grønnsaker. Må nok inn på mattråder og finne mye inspirasjon til middag og slikt. Blitt veldig glad i kesam og blåbær/jorbær, så tenker at det blir fin kveldsmat?:)

Treningsfronter er ikke mye å skryte av her, men prøver å komme meg ut på ski når jeg har mulighet(og det ikke er fryktelig kaldt!:p), så danser jeg litt Zumba og linedance. Bruker slike lette håndvekter når jeg danser zumba..:)

Kunne virkelig tenke meg å begynne med styrketrening, men da trenger jeg vel en del utstyr for å få gjort det hjemme? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle har råd til å gå på treningsstudio, og synd er det. Ikke fordi at alle BØR gå dit, men fordi alle som ønsker burde fått muligheten - uavhegig av økonomi. Men det er nå desverre en gang sånn da.

Men det finnes gode alternativer hjemme også, og bare det å gå kombinert med et bra kosthold har mye å si.

videoen sier mye om hvor bra gåing egentlig er, og jeg har selv hatt positive resultater bare av å gå.

Takk for svar!:)

Ja, det er synd at det ikke er en ordning for oss med dårlig råd:/

Skal prøve å finne noen hjemme-treningsvideoer. Har sett litt inne på bodyrockstv, men det såg ikke ut til å være noe for en svak nybegynner som meg..!:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!:)

Ja, det er synd at det ikke er en ordning for oss med dårlig råd:/

Skal prøve å finne noen hjemme-treningsvideoer. Har sett litt inne på bodyrockstv, men det såg ikke ut til å være noe for en svak nybegynner som meg..!:p

Helt klart, men det er faktisk mye man kan gjøre selv om man vil og bare tenker litt "utenfor boksen". Fitnessbloggen har en egen artikkel om hjemmetrening, og det finnes faktisk en del billig utstyr man kan bruke hjemme.

"Hvis man virkelig vil, får man det som regel til!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 15 kilo kun ved endring i kostholdet og hjemmetrening, så mye er mulig! :)

Nå er det slik at jeg føler jeg må over til treningsstudio for å få bedre fremgang, grunnet at vektmulighetene ikke er like store hjemme etter nesten ett års hjemmetrening. Men det er selvfølgelig ikke slik at du MÅ på treningsstudio, mener nå jeg. Kommer helt an på dine målsetninger og viljestyrke! :) Jeg har hatt gode resultater av hjemmetreningen. Fikk hjelp av ernæringsfysiolog til å komme over til det riktige kostholdet for meg, men ettersom det er enda dyrere enn treningsstudio skjønner jeg at du ikke vil ha mulighet til det heller. Men les rundt på fitnessbloggen, blant annet under linken kalt "vektnedgang" her over. Finnes mange flotte artikler om hvordan man skal legge opp kostholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, men det er faktisk mye man kan gjøre selv om man vil og bare tenker litt "utenfor boksen". Fitnessbloggen har en egen artikkel om hjemmetrening, og det finnes faktisk en del billig utstyr man kan bruke hjemme.

"Hvis man virkelig vil, får man det som regel til!"

Det skal sjekkes ut!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 15 kilo kun ved endring i kostholdet og hjemmetrening, så mye er mulig! :)

Nå er det slik at jeg føler jeg må over til treningsstudio for å få bedre fremgang, grunnet at vektmulighetene ikke er like store hjemme etter nesten ett års hjemmetrening. Men det er selvfølgelig ikke slik at du MÅ på treningsstudio, mener nå jeg. Kommer helt an på dine målsetninger og viljestyrke! :) Jeg har hatt gode resultater av hjemmetreningen. Fikk hjelp av ernæringsfysiolog til å komme over til det riktige kostholdet for meg, men ettersom det er enda dyrere enn treningsstudio skjønner jeg at du ikke vil ha mulighet til det heller. Men les rundt på fitnessbloggen, blant annet under linken kalt "vektnedgang" her over. Finnes mange flotte artikler om hvordan man skal legge opp kostholdet :)

Wow, så flink du har vært!:)

Skal lese alt jeg kommer over her, må bli litt kjent inne her for å finne frem! Det virker som en veldig fin og overskiktelig blogg, så regner med at det går bra!:D Jeg har veldig lyst til å starte på treningsstudio, så jeg skal spare opp så jeg får kommet dit en dag..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så flink du har vært!:)

Skal lese alt jeg kommer over her, må bli litt kjent inne her for å finne frem! Det virker som en veldig fin og overskiktelig blogg, så regner med at det går bra!:D Jeg har veldig lyst til å starte på treningsstudio, så jeg skal spare opp så jeg får kommet dit en dag..!

Det går nok veldig bra! :) Som du sier, Fitnessbloggen er veldig fin og oversiktlig ja! :) Syns det er et fint utgangspunkt å skulle klare å komme inn i kosthold- og treningsrutiner hjemme med både barn, jobb eller andre rutiner du måtte ha. Da tror jeg også at overgangen til treningsstudio ikke vil være like stor når den dagen kommer hvor du får muligheten til å trene på treningsstudio :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok veldig bra! :) Som du sier, Fitnessbloggen er veldig fin og oversiktlig ja! :) Syns det er et fint utgangspunkt å skulle klare å komme inn i kosthold- og treningsrutiner hjemme med både barn, jobb eller andre rutiner du måtte ha. Da tror jeg også at overgangen til treningsstudio ikke vil være like stor når den dagen kommer hvor du får muligheten til å trene på treningsstudio :)

Ja, det har du helt rett i!:) Gleder meg til å komme i gang, er så utrolig inspirerende å se hva alle her får til altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du helt rett i!:) Gleder meg til å komme i gang, er så utrolig inspirerende å se hva alle her får til altså!

Ja, det er helt klart! :) Blir selv inspirert av alle andres fremgang! :) Det du kan begynne med å gjøre er å skrive ned ALT du spiser og drikker i løpet av en dag, og finne ut hvor mange kalorier du spiser. Og utifra det hvor mye som er proteiner, karbohydrater og fett. Finn så ut hvor mange kalorier en kvinne på din høyde og vekt trenger, og gradvis begynn med å kutte i kaloriene. Ikke nødvendig med et stort kalorikutt i begynnelsen. Da er faren for tilbakefall mye større, har jeg selv erfart. Også viktig at du ikke kutter alt for mye. Legger ved litt enkle og lettleste artikler, så kan du lese deg videre utover det :) Noen artikler er nokså like :)

http://fitnessbloggen.no/forbrenne-fett/

http://fitnessbloggen.no/5tips-vektnedgang-fettprosent/

http://fitnessbloggen.no/5-tips-pa-veien-mot-en-livsstilsendring/

http://fitnessbloggen.no/perfekt-oppskrift-pa-vektnedgang/

Og litt sånn for at du ikke skal gå i noen feller:

http://fitnessbloggen.no/pulverslanking-virker-mot-sin-hensikt/

http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/

http://fitnessbloggen.no/vektoppgang-diett/

Håper det hjalp deg litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt klart! :) Blir selv inspirert av alle andres fremgang! :) Det du kan begynne med å gjøre er å skrive ned ALT du spiser og drikker i løpet av en dag, og finne ut hvor mange kalorier du spiser. Og utifra det hvor mye som er proteiner, karbohydrater og fett. Finn så ut hvor mange kalorier en kvinne på din høyde og vekt trenger, og gradvis begynn med å kutte i kaloriene. Ikke nødvendig med et stort kalorikutt i begynnelsen. Da er faren for tilbakefall mye større, har jeg selv erfart. Også viktig at du ikke kutter alt for mye. Legger ved litt enkle og lettleste artikler, så kan du lese deg videre utover det :) Noen artikler er nokså like :)

http://fitnessbloggen.no/forbrenne-fett/

http://fitnessbloggen.no/5tips-vektnedgang-fettprosent/

http://fitnessbloggen.no/5-tips-pa-veien-mot-en-livsstilsendring/

http://fitnessbloggen.no/perfekt-oppskrift-pa-vektnedgang/

Og litt sånn for at du ikke skal gå i noen feller:

http://fitnessbloggen.no/pulverslanking-virker-mot-sin-hensikt/

http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/

http://fitnessbloggen.no/vektoppgang-diett/

Håper det hjalp deg litt mer :)

Tusen takk!!:D

Har registrert meg på diett.no, så nå skal måltidene registreres ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Marka er for alle. Bruk føttene.

2. Har du en stor fryser? Da blir mat fort mye billigere og lettere å forholde seg til.

Mat du kan spise:

  • Kjøtt og fisk i alle varianter, så lenge det ikke heter fiskeboller og kjøttkaker etc. Altså ubearbeida fisk og kjøtt.
  • Grønnsaker; Tomat, agurk, squash, auberginer, jordskokk, selleri, knuttekål, paprika, avocado, blomkål, brokkoli, etc. Vær litt tilbakeholden med bruken av gulrot, mais og erter.
  • Bær
  • Frukt (fortrinnsvis ikke banan eller druer)
  • Egg (egg er det nærmeste du kommer en optimal matvare i seg selv)
  • Ekte melkeprodukter
  • Nøtter
  • Frø
  • Linser, bønner og quinoa, kikerter, kokte men avkjølte og oppvarma poteter
  • Etc

Det du ikke bør spise (til hverdags, alt er lov iblant)

  • Korn (brød og pasta)
  • Lightprodukter (lettsyltetøy er unntaket)
  • Prosessert mat
  • Sukker
  • Fett fra margarin, soyaolje, maisolje og andre varmpressa oljer

Som du ser kan du spise det meste, med noen få unntak. Jeg vil ikke begynne med å be deg om å telle hvert ett bær og fiskebit, sammesette maten så den blir helt optimal etc. Jeg vil ganske enkelt bare be deg om å bruke hendene dine for å lage matporsjoner i første omgang (det er SINNSYKT stress å telle kalorier og karbohydrater og det er der mange ramler av lasset)

  • Frokost:
  • Biola eller cultura naturell, youghurt naturell, kesam, cottage cheese (CC) eller skyr (eller en blanding av disse) med blanding av hakka nøtter, frø og bær/frukt
  • Omeletter
  • Pannekaker
  • Vafler
  • Smoothies

  • Lunsj:
  • Ulike salater med kjøtt eller fisk, bønner og linser, samt grønnsaker og egg
  • Varmretter som inneholder rent kjøtt eller fisk + grønnsaker
  • Fruktsalat med en av de førnevnte melkeproduktene, sleng gjerne med litt bær
  • Ett par skiver fulkornsbørd, helkornsbrød, fedonbrød eller glutenfri proteinbakst

  • Middag: Ett bra måltid bør inneholde en håndflate (i størrelse og tykkelse) protein, altså kjøtt eller fisk, 2-3 håndflater grønnsaker (salater, grønnsaker osv) og en1/2 fett (ca en litt stor spiseskje). Kan i tillegg inneholde 1/2 - 1 (liten) håndflate karbohydrater i form av, poteter, pasta (fullkorn eller durum), ris etc. Har du spist brød tidligere eller har planer om å spise det senere bør du droppe den siste delen karbohydrater,
  • Det er egentlig fritt fram hva du lager.

  • Kvelds:
  • Ta tipsene fra frokost, lunsj og middag

  • Snacks/når søtsuget melder seg, eller du bare mååå ha noe ekstra:
  • Melkeprodukt med frukt, bær og søtning, hakka nøtter etc
  • En stripe eller to 70% (eller mer) sjokolade
  • Sunne fristelser (se på kriweb.no)
  • Pisket krem med søtning og bær
  • Frukt og peanøttsmør
  • Ost og skinkeruller
  • Cevpachi (basically karbonadedeig med krydder og diverse, rulla på pinner og stekt i panna, med dressing etc)
  • Grønnsaker og dipp

  • Utskeielser
  • Det er absolutt ikke nødvendig helsemessig å holde seg helt og holden unna sukker, søtsaker og hvetemel. Av smaksmessige, sosiale og praktiske grunner kan det tvert imot være helt nødvendig å inkludere en viss mengde av disse matvarene i kosten. Utskeielser er en forutsetning for å lykkes med permanente kostendringer for mange. Det største problemet er å ha kontroll på disse utskeielsene. Spiser du helt galt til ett måltid eller to i løpet av uken så har ikke det noe å si så lenge summen av kostholdet er bra.

Her er en fjortendagers meny fra Fedon, med masse spennende, lavglykemiske retter. Se om du finner mattips der :) Jeg ville dog droppet å kjøpe barer, proteinkjeks og fedonmusli. Det er dyrt og gir lite næring i forhold til pris og kcal.

  • Økonomi
  • Reklame er irriterende, men de inneholder gode tilbud hver uke. Gå gjennom dem og handle ting til redusert pris (ikke handle på 10-kronersmarked, det er lureri nesten fra ende til annen).
  • Se alltid på kgsprisen kontra mindre pakninger. F.eks kosta en boks stabburet leverpostei 100 gram i går 11.90,- på rema. 200 gram leverpostein kosta 14,90. Hva lønner seg? Du greier kanskje ikke å spise opp en hel kalkun om den aldri så mye er på tilbud, men den kalkunen kan du faktisk steke opp og fryse ned i porsjoner hvor stykkprisen blir relativt billig. 500 gram strimlet svinekjøtt er billigere enn 300 gram osv.
  • Istede for å kjøpe karbonadedeig, lammedeig og kyllingkjøttdeig i butikken, gå heller til slakteren eller i ferskvaren og spør hva de skal ha for å kverne store porsjoner til deg.
  • Kjøp en pose kyllingfileter og kvern selv istede for å kjøpe pakker
  • Kutt opp alle rester i biter og ha i en boks i kjøleskapet eller i fryseren. En gang i uken eller så kan du lage restegryte. 1 leftover potet her og 1 gulrot der er ikke mat i seg selv, men etter flere måltider så blir det faktisk litt mat. Fiskerester gjøres lett om til en fiskesuppe f.eks.
  • På denne tiden av året er frossne grønnsaker både mer næringsrik og billigere
  • Planlegg meny og handle 1 gang i uken eller hver 14.dag
  • Er det noe du pleier å lage, sett deg ned og finn ut om det er mulig å gjøre den retten billigere med å erstatte ett produkt med noe billigere
  • Hande grønt og krydder, samt bønner, linser og sånt på innvandrersjappa om du har sånt
  • Kjøp heller egg direkte fra bonden eller fra farmers market istede for i butikk om du har mulighet

  • Praktiske tips
  • En dag du har noen timer til overs, bruk de timene fornuftig. Lag opp store porsjoner mat som du fryser ned. Stek opp kjøttdeig og kutt opp bacon og stek opp. Osv. Du forstår sikker tegninga. Frys ned i porsjonspakker. Det sparer deg enormt tid i hverdagen og gjør det mye enklere å velge bra mat kontra ikke-så-bra mat. Det funker også å steke opp både pannekaker og vafler å fryse ned. Har hørt at det går an med omelettrøre også...men den tar jo bare 2 minutter å lage uansett :)
  • Kutt opp frukt, grønnsaker og bær, frys de ned i passelige smoothiespakker
  • Bruk krydder og ikke vær redd for salt
  • Finn ut hvordan du kan gjøre denne livstilsomveltningen minst mulig smertefullt for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Tusen takk for et kjempe utfyllende svar, Velvet!:) Her sto det mye fornuftig! Jeg jobber kun kveldsvakter, så har mye tid på dagstid til å forberede måltid utover uken! Og heldigvis har vi stor fryser!:) tenker å bruke søndagene på å planlegge ukesmåltidene..:) kommer nok aldri til å veie/telle maten nei, det blir for mye stress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, noen ganger blir jeg bare så glad av å se hvordan så mange personer løper til for å hjelpe nye folk på forumet :) Elsker virkelig denne bloggen :blush:

Ta til deg alle rådene her, de er absolutt verdt å ta med seg!

Selv vet jeg at det kan være tungt å komme i gang med å ta lange løpeturer og slikt i begynnelsen av en ny fase, men det å gå krever lite av deg, er friskt og godt, uten at du sliter deg ut, og dermed er det lettere å motivere seg! Om du har muligheten kan du begynne å gå en halvtimes til en times tur hver dag? :) Det tar utrolig kort tid, og når du først kommer inn i vanen, så er det bare en del av hverdagen din, som å pusse tenna om morgningen :p All bevegelse teller, også den moderate! Med tiden kan du begynne å gå fortere og fortere, og mot sommeren jogger du kanskje allerede flere ganger i uken? Du skjønner poenget mitt ;)

Selv spiser jeg også tilnærmet lavkarbo, og det er ikke så vanskelig som man skal tro. Jeg startet fordi min mor måtte starte, og siden jeg står for mye av matlagingen var det i et forsøk på å hjelpe henne. Trodde aldri jeg skulle fortsette med livsstilen selv, men det har jeg altså gjort, for jeg trives kjempegodt med det! :) Det finnes et enormt hav av gode lavkarboblogger der ute, med fine tips og flotte oppskrifter, så om du kunne tenkt deg det, kan jeg godt sende deg noen linker? ;)

Masse lykke til, heier på deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, noen ganger blir jeg bare så glad av å se hvordan så mange personer løper til for å hjelpe nye folk på forumet :) Elsker virkelig denne bloggen :blush:

Ta til deg alle rådene her, de er absolutt verdt å ta med seg!

Selv vet jeg at det kan være tungt å komme i gang med å ta lange løpeturer og slikt i begynnelsen av en ny fase, men det å gå krever lite av deg, er friskt og godt, uten at du sliter deg ut, og dermed er det lettere å motivere seg! Om du har muligheten kan du begynne å gå en halvtimes til en times tur hver dag? :) Det tar utrolig kort tid, og når du først kommer inn i vanen, så er det bare en del av hverdagen din, som å pusse tenna om morgningen :p All bevegelse teller, også den moderate! Med tiden kan du begynne å gå fortere og fortere, og mot sommeren jogger du kanskje allerede flere ganger i uken? Du skjønner poenget mitt ;)

Selv spiser jeg også tilnærmet lavkarbo, og det er ikke så vanskelig som man skal tro. Jeg startet fordi min mor måtte starte, og siden jeg står for mye av matlagingen var det i et forsøk på å hjelpe henne. Trodde aldri jeg skulle fortsette med livsstilen selv, men det har jeg altså gjort, for jeg trives kjempegodt med det! :) Det finnes et enormt hav av gode lavkarboblogger der ute, med fine tips og flotte oppskrifter, så om du kunne tenkt deg det, kan jeg godt sende deg noen linker? ;)

Masse lykke til, heier på deg! :D

Og jeg blir virkelig glad for alle som hjelper meg med sine tips!:)

Etter flere år med pommes frites, ris, spaghetti, potetgull og sjokolade så trengs det virkelig noe innføring! :) Jeg ble en del flinkere etter jeg fikk barn da, så sønnen skal få en sunn oppvekst, men nå har jeg liksom gått tom for ideer i matveien, så er utrolig godt å få så mange tilbakemeldinger her!

Skal begynne å gå turer, nå går det i 40min zumba nesten hver dag..

Takker og bukker for linker, så kom gjerne med dem!:D

Tusen takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...