Gå til innhold

På utkikk etter proteinpulver uten laktose/melk?


treneglede

Anbefalte innlegg

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg vil si at hun har brukt det i ca. 4 mnd så ikke særlig lenge! Syns for så vidt at det er rart at du ikke respondere på laktase enzymer. Jeg skal lese meg litt opp om det, samt forhøre meg med noen for å se om jeg finner ut av det.

Jeg vurderer nå å bestille disse: iHerb.com - Product Reviews for Malabar Malabar, Super Milk Digestant, Double Strength, 250 Tablets. Antar at det var de du mente tidligere?

Fant du ut noe mer om problemstillingen? Funker de fortsatt like bra for kjæresten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei noen som her inne som ikke tåler laktose og kan anbefale meg en god en?

Jeg har prøvd 100% hemp (muscles and strength) men klarer ikke å få det ned. Gjorde et forsøk med å blader det ut i smoothie (spinat) uten hell :(

Sliten med det samme som deg! Eg var i sverige en tur og kjøpte "mucle milk" uten laktose, sinnsykt godt! Ellers har de eggprotein på gymgrossisten som er veldig god og uten laktose!:) whey protein med low lactose fungerer ikke for meg iallefall, den blir eg dårlig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer nå å bestille disse: iHerb.com - Product Reviews for Malabar Malabar, Super Milk Digestant, Double Strength, 250 Tablets. Antar at det var de du mente tidligere?

Fant du ut noe mer om problemstillingen? Funker de fortsatt like bra for kjæresten din?

Det er nok de jeg mente :) Jeg undersøkte en del og fant ut at det ikke skulle være noen grunn til at de enzymene ikke skulle fungere. Blir litt som å si at insulin tilskudd ikke vil fungere for folk med diabetes. Dosen kan selvsagt være varierende fra person til person, men det skal uansett fungere. Og ja, det fungerer fortsatt like bra, sett at hun tar de når hun skal og ikke 30-45min etter måltidet :facepalm: (Ja, dette skjer en del, ikke spør meg hvorfor hun gjør dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok de jeg mente :) Jeg undersøkte en del og fant ut at det ikke skulle være noen grunn til at de enzymene ikke skulle fungere. Blir litt som å si at insulin tilskudd ikke vil fungere for folk med diabetes. Dosen kan selvsagt være varierende fra person til person, men det skal uansett fungere. Og ja, det fungerer fortsatt like bra, sett at hun tar de når hun skal og ikke 30-45min etter måltidet :facepalm: (Ja, dette skjer en del, ikke spør meg hvorfor hun gjør dette).

Thanks! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laktoseintolerante tåler laktose, det er mengden det kommer an på. De aller fleste som tåler laktose dårlig (hypolaktasi eller sekundær laktosemangel) tåler fint opp til 12-15g laktose i døgnet. Melkeprotein gir sjelden problemer ved laktoseintoleranse, hvertfall ikke isolater som inneholder svært lite laktose.

Virker som om flere i denne tråden er av den oppfatning at de må spise laktosefritt pga laktoseintoleranse, noe som er feil. Med mindre dere alle sammen har en ekstremt sjelden genetisk tilstand som gir total laktosemangel.

Ser også at flere nevner glutenfritt. Har ikke hørt om noe proteinpulver som inneholder gluten, så her er dere alle på trygg grunn.

Noen nevner at de vil ha proteinpulver uten aspartam. Hvorfor det? Aspartam er et dipeptid, altså består det av aminosyrer. I et proteintilskudd vil det utgjøre en ekstremt minimal forskjell, da det bare vil endre innholdet av de to aminosyrene veldig lite. Aspartam er i utgangspunktet ikke farlig, og i et proteintilskudd er det enda mindre grunnlag for å være redd.

Nei, det er nok Whey fra melkeproduter du, mens lechitin(usikker på hvordan det skrives på norsk, kanskje lektin?) er derivert fra soya da. Kan hende det funker siden det er litt hydrolysert proteiner oppi, men generelt så pleier man å anbefale hydrolysert proteiner til folk som er laktoseintolerante :) Altså ; Hydrowhey fra Optimumnutrition i dette tilfelle. Dyrt som f da, og svært hurtigopptakende.

Lecitin er som oftes derivert fra soya, men kan også komme fra egg. Hvor har du det fra at hydrolysat anbefales til laktoseintolerante? Hydrolysert protein anbefales til allergikere. Laktoseintolerante tåler fint helprotein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseintolerante tåler laktose, det er mengden det kommer an på. De aller fleste som tåler laktose dårlig (hypolaktasi eller sekundær laktosemangel) tåler fint opp til 12-15g laktose i døgnet. Melkeprotein gir sjelden problemer ved laktoseintoleranse, hvertfall ikke isolater som inneholder svært lite laktose.

Virker som om flere i denne tråden er av den oppfatning at de må spise laktosefritt pga laktoseintoleranse, noe som er feil. Med mindre dere alle sammen har en ekstremt sjelden genetisk tilstand som gir total laktosemangel.

Ser også at flere nevner glutenfritt. Har ikke hørt om noe proteinpulver som inneholder gluten, så her er dere alle på trygg grunn.

Noen nevner at de vil ha proteinpulver uten aspartam. Hvorfor det? Aspartam er et dipeptid, altså består det av aminosyrer. I et proteintilskudd vil det utgjøre en ekstremt minimal forskjell, da det bare vil endre innholdet av de to aminosyrene veldig lite. Aspartam er i utgangspunktet ikke farlig, og i et proteintilskudd er det enda mindre grunnlag for å være redd.

Lecitin er som oftes derivert fra soya, men kan også komme fra egg. Hvor har du det fra at hydrolysat anbefales til laktoseintolerante? Hydrolysert protein anbefales til allergikere. Laktoseintolerante tåler fint helprotein.

Lol, føler jeg kommer til å få blest for denne kilden :p

The Difference Between Hydrolyzed Whey Protein And Regular Whey Protein | LIVESTRONG.COM

Uansett så var det ikke kilden som er poenget, da jeg videre prøvde å finne ut om det stemte angående at hydrolyse har mindre laktose enn vanlig myse, og det viste seg visst å være sant(innholdfortegnelser og hydrolyse-prosessering). Så da antok jeg at mindre laktose = mindre utslag hos laktose intolerante personer = bedre. Jeg forstår at dette ikke stemmer ut i fra hva du skriver :)

Jeg visste ikke dette med egg da, skal noteres ned, og det jeg skrev angående hurtigopptak må jeg rette på da det er ikke er store forskjeller ut i fra hva Lyle McDonald skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrolysat tas opp raskere enn helprotein, og aminosyrer tas opp raskere enn hydrolysat. Mindre tid til nedbrytning -> raskere opptak. Praktisk betydning - ingen.

De som har bruk for hydrolysat eller aminosyrebaserte preparater er de som sliter med allergier. Siden proteinene/allergenene er brutt ned på forhånd så er dette en fin måte å få i seg protein på uten allergisk reaksjon, siden det er (spesifikke) større peptider som skaper problemene.

Det du sier angående mengde laktose kan forklare argumentet om at en laktoseintolerant tåler hydrolysat bedre enn helprotein, men med tanke på at mengdene i utgangspunktet er små (hvertfall om vi tenker på et isolat), så vil det ikke være et aktuelt problem for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseintolerante tåler laktose, det er mengden det kommer an på. De aller fleste som tåler laktose dårlig (hypolaktasi eller sekundær laktosemangel) tåler fint opp til 12-15g laktose i døgnet. Melkeprotein gir sjelden problemer ved laktoseintoleranse, hvertfall ikke isolater som inneholder svært lite laktose.

Virker som om flere i denne tråden er av den oppfatning at de må spise laktosefritt pga laktoseintoleranse, noe som er feil. Med mindre dere alle sammen har en ekstremt sjelden genetisk tilstand som gir total laktosemangel.

Ser også at flere nevner glutenfritt. Har ikke hørt om noe proteinpulver som inneholder gluten, så her er dere alle på trygg grunn.

Noen nevner at de vil ha proteinpulver uten aspartam. Hvorfor det? Aspartam er et dipeptid, altså består det av aminosyrer. I et proteintilskudd vil det utgjøre en ekstremt minimal forskjell, da det bare vil endre innholdet av de to aminosyrene veldig lite. Aspartam er i utgangspunktet ikke farlig, og i et proteintilskudd er det enda mindre grunnlag for å være redd.

Lecitin er som oftes derivert fra soya, men kan også komme fra egg. Hvor har du det fra at hydrolysat anbefales til laktoseintolerante? Hydrolysert protein anbefales til allergikere. Laktoseintolerante tåler fint helprotein.

Kan stemme det. Jeg har laktoseintolernase, men jeg tåler litt ja. Jeg reagerer ved inntakk av rein melk, men jeg kan fint spise en yoghurt , rømme bruke fløte og melk i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...