Gå til innhold

Hva regnes som "bra" i baser?


Nina95

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå er ikke jeg noen styrkeløfter, men lurer på hva dere regner som "bra" i ulike baseøvelser?

Har endelig begynt å trene styrke igjen (startet i februar, opphold under corona`en, startet igjen når senteret åpnet) etter et opphold på 2,5 år og tar følgende:

-Benk:3 sett 40kg x 6-8reps (pr. 50kg x 2)

-Knebøy: 4 sett 60kg x 10reps (pr.70 x 1)

-Markløft (vanlig): 3 sett 70kg x 6reps (ingen pr) Begynte med mark sist uke 😊

Tar forøvrig 80kg x 8 reps i hipthrust, men vet ikke om den øvelsen regnes som en base😝

Kan vel også legge til at jeg er jente, 166cm og ca 57kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Bra mengde dette. Det er ingen eksakt vitenskap hvor mye du bør løfte i basene, heller ikke i forhold til kroppsvekt. Det er lansert noen former for standarder man kan følge. Grunnen til at disse heller ikke er presise er at man både muskulatur og hvordan kroppen er bygd opp påvirker hva som individuelt er "bra". 

Per nå så ligger vel din 1RM omtrent slik:

Benk: 55kg (1xBW)

Mark: 80kg (1,4xBW)

Knebøy: 75kg (1,3xBW)

 

Dette er en av flere standarder for 1 maksløft:

Knebøy: 1,5-1,75 ganger kroppsvekt 

Benk: 1,25 - 1,75 ganger kroppsvekt

Mark: 1,25 - 1,75 ganger kroppsvekt

Ligger man i dette spennet er det å anse som bra dersom man trener noe. Du finner artikkelen det er hentet fra her . Som de fleste artikler på temaet er utgangspunktet for menn da det stort sett er vi som løper rundt på treningssentrene og brøler og skryter av hvor mye vi tok i benk i 2013 😎 Da menn (iallefall i utgangspunktet) har større anlegg for relativ styrke kan du godt være tilfreds med løft 10% under standarden (altså der du er nå ;) )

Igjen, det er ekstremt individuelt hva som er bra. Så ikke legg for mye i det :) Med tanke på at du akkurat har begynt på igjen vil du nok også med jamn trening og OK kosthold nå standarden ganske kjapt. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2020 den 10.36, Nina95 skrev:

Hei,

Nå er ikke jeg noen styrkeløfter, men lurer på hva dere regner som "bra" i ulike baseøvelser?

Har endelig begynt å trene styrke igjen (startet i februar, opphold under corona`en, startet igjen når senteret åpnet) etter et opphold på 2,5 år og tar følgende:

-Benk:3 sett 40kg x 6-8reps (pr. 50kg x 2)

-Knebøy: 4 sett 60kg x 10reps (pr.70 x 1)

-Markløft (vanlig): 3 sett 70kg x 6reps (ingen pr) Begynte med mark sist uke 😊

Tar forøvrig 80kg x 8 reps i hipthrust, men vet ikke om den øvelsen regnes som en base😝

Kan vel også legge til at jeg er jente, 166cm og ca 57kg.

Hei.

Når jeg punsjer inn løftene dine på https://strengthlevel.com/ kommer de ut som "Intermediate" dvs gjennomsnittlig for løftere som trener jevnlig. Det er meget bra!

Paul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...