Jump to content

kritangje

Members
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Everything posted by kritangje

  1. Hei Tveitoo! Mye "bang for buck" får du gjerne med 100% whey protein fra proteinfabrikken. De har priser som avhengig av kampanje eller hvor store containere du kjøper varierer mellom 150kr og 230kr per kg. Kom også over en fersk test av proteinpulver her en dag (hvor også ovennevnte kom godt ut): https://www.hardworkout.no/proteinpulver/
  2. Hei Ringreven! Problemstillingen du kommer med strides de lærde om og er gjenstand for diskusjon så her kan du få 50 ulike svar. Tradisjonelt har sannheten gjerne vært at du enten må velge muskler eller lav fettprosent, altså bulking i perioder for vekst og deffing i perioder for å skrelle bort pølsa. Nyere forskning derimot viser at du ved proteinrikt kosthold og kaloriunderskudd til dels kan få det beste av to verdener. Som forklart i denne artikkelen (https://builtwithscience.com/body-recomposition/ ) regner man tre punkter som er viktig for ditt ønsket mål: 1. Ha et restriktivt kaloriunderskudd. Dette er typisk 15%-25% under vedlikeholdsnivå. I ditt tilfelle vil dette nivået være på 2000 - 2200 kalorier om dagen forutsett at du har kontroll på makroene dine. Dette vil være holdbart over tid. 2. Ha et høyt proteininntak. Dette er vanskelig med underskuddet du nå praktiserer. Siden du har et tidsperspektiv vil jeg ikke påstå at du gjør noe feil og 1,5g/kg er vel bortimot maks av det du fornuftig greier med 1200 om dagen. I en studie artikkelen viser til kan man også ha effekt opp til om lag 2g/kg. Flere fitnesspersonligheter som baserer mye av trening og kosthold på godt dokumenterte studier er også oppe i 2,5-3g/kg uten at dette nødvendigvis har noen dokumentert vitenskapelig effekt. 3. Ha progresjon i gymmet. For å unngå tap av muskler i et selv moderat kaloriunderskudd er det et must å ha jevn progresjon og øke intensitet (reps eller vekt) på øvelsene dine uke etter uke. Personlig har jeg over de siste månedene trent og spist etter dette konseptet. Jeg har omtrent beholdt min vekt, men fettet er skremt og på flukt og jeg har hatt enorm økning i gymmet (byttet program omtrent samtidig så skal gi noe cred til det også). Det er som sagt mye informasjon på dette området så du bør være kritisk (også til meg) av flere grunner: det som funker for meg fungerer ikke nødvendigvis for deg, det er mange gamle sannheter der ute og mye av forskningen er rett og slett gjort med bias. Med det sagt så kan du nok forvente at det forsvinner litt muskelmasse om du skulle finne på å utvide tidsperioden din. Om du er interessert i å lære mer om dette anbefaler jeg noen youtubere : 1. Jeff Nippard (analyserer mye studier og skraper bort tullet for deg) 2. Thomas DeLauer (kan også lære mye lurt om fasting om du vil prøve det) 3. Will Tennyson (type som eksperimenterer mer)
×
×
  • Create New...