Gå til innhold

Får lyst til å gi opp, men skal ikke gjøre det


Chocolate

Anbefalte innlegg

For et par uker siden begynte jeg å trene igjen etter et opphold på 8-9 mnd. Jeg har alltid vært veldig rask, men hatt forferdelig dårlig utholdenhet. Ikke så rart, da jeg aldri har gjort noe for å bli bedre heller. Formen min begynte å ta seg opp litt våren 2011(les: ikke noe å skryte av, men til meg å være), men etter det lange oppholdet mitt nå er formen min så sjokkerende dårlig at jeg bare har lyst til å legge meg ned og grine. MEN, jeg skal IKKE gjøre det. Jeg har vært veldig motivert en god stund nå, og har en slags motivasjon jeg aldri har følt før. Jeg skal ikke gi opp.

I første omgang skal jeg ned noen kg(eller rettere sagt fettprosent). Dette regner jeg med å bruke ca. 2-2,5 mnd på fra nå. I lengden ønsker jeg å bli ganske fit. Få definerte muskler, men ikke noe ekstremt. I tillegg har jeg som mål å kunne løpe 10 km sammenhengende, men det er langt dit. Jeg har sett litt på Löplabbets treningsprogrammer, og hvis jeg følger Nybegynner og Nybegynner+ -programmene gjennom 20 uker skal jeg være i form til å løpe 70 minutter sammenhengende. Har noen her testet de, og kan anbefale dem?

Legger ved linker:

http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

http://www.loplabbet.no/nybegynner-pluss

Jeg lurer egentlig bare på hva jeg skal gjøre for å ikke gi opp, i tilfelle det skulle skje? Jeg tror problemet mitt ligger i at jeg setter for høye mål til meg selv, og sammenligner meg mye med andre selv om jeg ligger på nivå 1 akkurat nå.

Jeg tenker også, hvordan skal jeg klare å gå særlig ned i vekt når utholdenheten min er så dårlig som den er? Jeg klarer ikke holde på lenge nok for at det skal ha noen betydning for min vektnedgang. Jeg trener styrke ved siden av, spiser veldig sunt og har et lite kaloriunderskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så mye løping som skal til for å vesentlig forbedre din nåværende form. Selv er jeg nå i midt livs beste kondis bare gjennom maks en dag intervalltrening i uken, stryketrening og noen gåturer samt stå på ski i helgene.

Klarer du å ha en dag i uken der du presser deg litt og kommer ut av komfortsonen så kan resten bare være lette turer i behagelig tempo. Presser du deg for hardt hver gang går det bare utover motivasjonen og gleden ved å trene.

Når det kommer til vekta så er det på kjøkkenet grunnlaget legges, ikke i joggeløypa. Og for å se bra ut, så legges grunnlaget på styrkerommet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Jeg tenker også, hvordan skal jeg klare å gå særlig ned i vekt når utholdenheten min er så dårlig som den er? Jeg klarer ikke holde på lenge nok for at det skal ha noen betydning for min vektnedgang. Jeg trener styrke ved siden av, spiser veldig sunt og har et lite kaloriunderskudd.

Når det gjelder utholdenheten, så jobber du deg oppover! Jogg så langt/lenge du klarer (i følge programmet) og gå resten om du ikke klarer mer. Neste gang prøver du å holde ut lenger, slik at du til slutt klarer å holde ut så lenge som du skal.

Jeg ville begynt på det letteste programmet og jobbet meg opp derifra, både med tanke på å bygge utholdenhet men også for å la kroppen venne seg til belastningen slik at man unngår skader. I det letteste programmet er det kort tid man jogger så det passer bra. Alle klarer å presse seg til å holde ut i ett minutt eller to med jogging, man må bare si til seg selv at man ikke må gi opp selv om det er ubehagelig og man er sliten. Begynn lavt på intensitet og jobb deg heller oppover.

Dessuten er det sant som Oddis sier, at når det gjelder vektnedgang må mesteparten av innsatsen skje på kjøkkenet. Men uansett så er all aktivitet i hverdagen bra når det gjelder å holde vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker siden begynte jeg å trene igjen etter et opphold på 8-9 mnd. Jeg har alltid vært veldig rask, men hatt forferdelig dårlig utholdenhet. Ikke så rart, da jeg aldri har gjort noe for å bli bedre heller. Formen min begynte å ta seg opp litt våren 2011(les: ikke noe å skryte av, men til meg å være), men etter det lange oppholdet mitt nå er formen min så sjokkerende dårlig at jeg bare har lyst til å legge meg ned og grine. MEN, jeg skal IKKE gjøre det. Jeg har vært veldig motivert en god stund nå, og har en slags motivasjon jeg aldri har følt før. Jeg skal ikke gi opp.

I første omgang skal jeg ned noen kg(eller rettere sagt fettprosent). Dette regner jeg med å bruke ca. 2-2,5 mnd på fra nå. I lengden ønsker jeg å bli ganske fit. Få definerte muskler, men ikke noe ekstremt. I tillegg har jeg som mål å kunne løpe 10 km sammenhengende, men det er langt dit. Jeg har sett litt på Löplabbets treningsprogrammer, og hvis jeg følger Nybegynner og Nybegynner+ -programmene gjennom 20 uker skal jeg være i form til å løpe 70 minutter sammenhengende. Har noen her testet de, og kan anbefale dem?

Legger ved linker:

http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

http://www.loplabbet.no/nybegynner-pluss

Jeg lurer egentlig bare på hva jeg skal gjøre for å ikke gi opp, i tilfelle det skulle skje? Jeg tror problemet mitt ligger i at jeg setter for høye mål til meg selv, og sammenligner meg mye med andre selv om jeg ligger på nivå 1 akkurat nå.

Jeg tenker også, hvordan skal jeg klare å gå særlig ned i vekt når utholdenheten min er så dårlig som den er? Jeg klarer ikke holde på lenge nok for at det skal ha noen betydning for min vektnedgang. Jeg trener styrke ved siden av, spiser veldig sunt og har et lite kaloriunderskudd.

jeg vil bare si at jeg fulgte det første programmet til løplabbet og kom i ganske så god form! jeg er typisk ikke-løpe menneske, lav, kraftig, korte bein, litt mage.. u name it.. men dette programmet klarte jeg meg greit igjennom, og jeg kjente at jeg holdt ut mer og mer! :) kjenner til følelsen av å gi opp, sikkert fordi jeg har gitt opp mange ganger selv, men følelsen av mestring er motiverende, og den følelsen får man ikke gratis! tenk at dette er kun for deg, og du får såå mye igjen for det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...