Jump to content
Aicha87

Teknikk markløft

Recommended Posts

Maxa med 120 kg, men ser at jeg krummer ryggen i løftet. Virker som ryggen er dominant i løftet, og ikke beina. Føler selv at jeg ikke kommer lenger ned med hoftene uten å miste balansen pga lange lårbein (men mulig min teori er feil). Tips? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Redselsfulll teknikk! Godt gjort at du ikke har skadet deg.

Hoftene dine kommer lang nok ned, men du er ikke sterk nok til å løfte med god teknikk. Reduser vekta betydelig. Tren på å løfte med god teknikk, og øk vekta sake. Ikke øk vekta dersom du kjenner at løftet har vært utført med dårlig teknikk, da reduserer du vekta. Fortsett gjerne å filme.

Paul

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du hadde fin startposisjon før selve løftet.

Helt tydelig at du ikke var klar for denne vekta, så gjør som mr paul sier og reduser vekta😊

Det var også hyperekstensjon av ryggen i topp-posisjonen, noe som er enda farligere enn krumming av ryggen på vei opp. 

Jobb med selve teknikken, øk kjernestyrken og bruk av rumpe og hofteteknikken. 

Strake markløft og hip thrust er gode øvelser for å styrke rumpa og å øve seg på hoftebevegelsen i stedet for å kompensere med korsryggen(!) :)

Lykke til og stå på!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjører allerede hipthrust og strakmark. Tips til hvordan man øker kjernestyrken? Og hva betyr hyperekstensjon av ryggen? 
 

Tusen takk for svar! Skal virkelig terpe på teknikk fremover.

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 timer siden, Aicha87 skrev:

Kjører allerede hipthrust og strakmark. Tips til hvordan man øker kjernestyrken? Og hva betyr hyperekstensjon av ryggen? 
 

Tusen takk for svar! Skal virkelig terpe på teknikk fremover.

Hiptrust og strakmark er utmerket for å øke (kjerne)styrken på baksiden. Planke og Ab-Wheel er fine for å øke på framsiden. Wood-shoppers styrker diagonal/rotasjons muskulatur på framsiden.

Hyperekstensjon er at du bøyer ryggen for langt tilbake/skyter hoftene fram når du låser løftet i avslutningen. Sett fra siden har du profil som en banan med bøyen fram. 

Det er tilstrekkelig å stå noenlunde rett opp i avslutning av løftet. Det ordner seg sikkert når du kommer ned på vekter du behersker.

Legg gjerne ut en ny film hvor du løfter for eksempel 5x60 kg.

Hvordan trener du markløft? Sett/reps? Antall økter pr. uke?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Okei, det var jeg ikke klar over. Trodde det var meningen at man skulle bøye ryggen bakover men skjønner nå at dette er feil. Har trent markløft siden 2013, 2 ganger i uka. Sett og reps varierer. Kjører enten 5 x 5 og maxer innimellom. Eller så kjører jeg 3 x 10. Pleier å ha ei lett økt og en tung økt hver uke. 

Prøvde meg på ei ny beinøkt i dag. 
 

1 video er 70 kg, 2 video er 50 kg med sumo. 
 

Tusen takk for all hjelp 😃

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 16.11.2019 den 1.07, Aicha87 skrev:

Okei, det var jeg ikke klar over. Trodde det var meningen at man skulle bøye ryggen bakover men skjønner nå at dette er feil. Har trent markløft siden 2013, 2 ganger i uka. Sett og reps varierer. Kjører enten 5 x 5 og maxer innimellom. Eller så kjører jeg 3 x 10. Pleier å ha ei lett økt og en tung økt hver uke. 

Prøvde meg på ei ny beinøkt i dag. 
 

1 video er 70 kg, 2 video er 50 kg med sumo. 
 

Tusen takk for all hjelp 😃

 

FullSizeRender.mov 16 MB · 1 nedlasting

Video 1, her bøyer du for mye bakover i Lock-out. Ellers greie løft.

Video 2 var helt grei.

Hvis du er forsiktig med maxene kan du trene skadefritt framover.

Du er sterk og flink!

 

Paul

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...