Gå til innhold

Teknikk markløft


Aicha87

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Redselsfulll teknikk! Godt gjort at du ikke har skadet deg.

Hoftene dine kommer lang nok ned, men du er ikke sterk nok til å løfte med god teknikk. Reduser vekta betydelig. Tren på å løfte med god teknikk, og øk vekta sake. Ikke øk vekta dersom du kjenner at løftet har vært utført med dårlig teknikk, da reduserer du vekta. Fortsett gjerne å filme.

Paul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde fin startposisjon før selve løftet.

Helt tydelig at du ikke var klar for denne vekta, så gjør som mr paul sier og reduser vekta😊

Det var også hyperekstensjon av ryggen i topp-posisjonen, noe som er enda farligere enn krumming av ryggen på vei opp. 

Jobb med selve teknikken, øk kjernestyrken og bruk av rumpe og hofteteknikken. 

Strake markløft og hip thrust er gode øvelser for å styrke rumpa og å øve seg på hoftebevegelsen i stedet for å kompensere med korsryggen(!) :)

Lykke til og stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Aicha87 skrev:

Kjører allerede hipthrust og strakmark. Tips til hvordan man øker kjernestyrken? Og hva betyr hyperekstensjon av ryggen? 
 

Tusen takk for svar! Skal virkelig terpe på teknikk fremover.

Hiptrust og strakmark er utmerket for å øke (kjerne)styrken på baksiden. Planke og Ab-Wheel er fine for å øke på framsiden. Wood-shoppers styrker diagonal/rotasjons muskulatur på framsiden.

Hyperekstensjon er at du bøyer ryggen for langt tilbake/skyter hoftene fram når du låser løftet i avslutningen. Sett fra siden har du profil som en banan med bøyen fram. 

Det er tilstrekkelig å stå noenlunde rett opp i avslutning av løftet. Det ordner seg sikkert når du kommer ned på vekter du behersker.

Legg gjerne ut en ny film hvor du løfter for eksempel 5x60 kg.

Hvordan trener du markløft? Sett/reps? Antall økter pr. uke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, det var jeg ikke klar over. Trodde det var meningen at man skulle bøye ryggen bakover men skjønner nå at dette er feil. Har trent markløft siden 2013, 2 ganger i uka. Sett og reps varierer. Kjører enten 5 x 5 og maxer innimellom. Eller så kjører jeg 3 x 10. Pleier å ha ei lett økt og en tung økt hver uke. 

Prøvde meg på ei ny beinøkt i dag. 
 

1 video er 70 kg, 2 video er 50 kg med sumo. 
 

Tusen takk for all hjelp 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.11.2019 den 1.07, Aicha87 skrev:

Okei, det var jeg ikke klar over. Trodde det var meningen at man skulle bøye ryggen bakover men skjønner nå at dette er feil. Har trent markløft siden 2013, 2 ganger i uka. Sett og reps varierer. Kjører enten 5 x 5 og maxer innimellom. Eller så kjører jeg 3 x 10. Pleier å ha ei lett økt og en tung økt hver uke. 

Prøvde meg på ei ny beinøkt i dag. 
 

1 video er 70 kg, 2 video er 50 kg med sumo. 
 

Tusen takk for all hjelp 😃

 

FullSizeRender.mov 16 MB · 1 nedlasting

Video 1, her bøyer du for mye bakover i Lock-out. Ellers greie løft.

Video 2 var helt grei.

Hvis du er forsiktig med maxene kan du trene skadefritt framover.

Du er sterk og flink!

 

Paul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...