Gå til innhold

Hvileforbrenning


Anbefalte innlegg

Hvis man har en hvileforbrenning på ca. 1600kcal og en matplan på 1600kcal, vil de resterende kaloriene være underskudd?😊

F.eks jeg bruker Polar treningsklokke som viser at jeg har forbrent 2000kcal, vil dette være 2000kcal i underskudd, eller må jeg ta minus hvileforbrenningen for å se hvor mye ekstra jeg har forbrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Treningsgledee skrev:

Hvis man har en hvileforbrenning på ca. 1600kcal og en matplan på 1600kcal, vil de resterende kaloriene være underskudd?😊

F.eks jeg bruker Polar treningsklokke som viser at jeg har forbrent 2000kcal, vil dette være 2000kcal i underskudd, eller må jeg ta minus hvileforbrenningen for å se hvor mye ekstra jeg har forbrent?

Kaloriberegningene i pulsklokker er notorisk upålitelig. De er beregnet etter hvordan hjertet arbeider og ikke hvordan hele kroppen arbeider. Hardtrening av kroppsdeler gir vesentlig høyere/mer puls enn arbeidet som blir gjort.

Beregningene er mest nøyaktig ved helkropsaktivitet som jogging og skigåing.

En brukbar formel for manuell beregning er 1 kcal pr.kg kroppsvekt x km løping. Veier du 100kg og løper 10km har du forbrent 1000kcal.

Du kan også teste denne kalkulatoren. https://aktivtrening.com/slankning/trening-og-slanking/test-hvor-mye-forbrenner-treningen-din

Hvileforbrenning er beregnet for 24 timer. Dersom du har brukt 3 timer på å forbrenne "2000kcal" må du trekke fra 160 kcal hvileforbrenning. 

I eksempelet ditt vil underskuddet da være 1840kcal.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...